SAS og nytt livery, er det sannsynlig?

Må vel være mer fornuftige ting å bruke penger på enn å bytte ut noe som synes og som ser bra ut!
Ser litt gammelt ut, for å være ærlig. Å beholde stilen, men å krydre på litt med litt nytt design kan fort tiltrekke seg de unge som er på leten etter det "nye". :old

Tror ikke SAS kommer med en ny livery, men det kan godt tenkes at det kommer noen små tweeks.

Når det er sagt liker jeg SAS sin livery veldig godt, og syns den ennå ser fresh ut selv om den er 16 år gammel.

SAS' livery er et av de fineste i bransjen. Håper virkelig ikke at de kommer til å bytte ut dette.

SAS' livery er et av de fineste i bransjen. Håper virkelig ikke at de kommer til å bytte ut dette.

Helt enig.

Interiøret blir vel grått/brunt/eik, med lyseblå gardin i M - og uniformene også grå, heter det seg.

Dersom det skjer noe med liveryen, så tipper jeg at det kun blir justeringer - "Scandinavian Airlines" kan erstattes av et større "Scandinavian", enten i sølv eller ny "KLM-blå", i Scandinavian-fonten. Det kan hende at blåfargen på halen får en liten dybdeeffekt. Usikker på om de røde motorene blir forandret - håper ikke det! Muligens blir Rotis Semi Sans-fonten ("Scandinavian" på motorene) byttet ut med Scandinavian-fonten.

Det blir endringer på uniformssiden: hvite uniformsskjorter på herresiden og nye skjerf til stewardessene. Har ennå ikke sett det ferdige resultatet, men slik det ble fremstil vil jeg tro det vil ligne ganske mye på Thomas Cook og evt de nye uniformene til Novair.

Har alltid likt nåværende uniform. Ser fremdeles meget stilren og flott ut i forhold til mye annet der ute.

Det blir endringer på uniformssiden: hvite uniformsskjorter på herresiden og nye skjerf til stewardessene. Har ennå ikke sett det ferdige resultatet, men slik det ble fremstil vil jeg tro det vil ligne ganske mye på Thomas Cook og evt de nye uniformene til Novair.

Vel.....stemmer ikke helt.

- hvite skjorter kun til mannlige og kvinnelige piloter.
- Skjerfene skifter farge til mørkblå/"KLM blå" (mot dagens mørkblå/sandfarget)
- Slips til mannlige ansatte blir mørkeblå/"KLM blå" (mot dagens 2 varianter mørkblå/mørkblå og mørkblå/sand)

Og nei, bildene på intranettet viser tydelig at det ikke vil ligne på Novair eller Thomas Cook.

Last edited:
Da ble det plutselig hvite skjorter til alle mannlige ansatte som bærer uniformen.
Slipset er veldig pent, og en frisk oppdatering.
Skjerfene er og et friskt innslag, men blåfargen/turkis er en vanesak.
Oppdatering av dressjakker for herre også hvor man endelig har fått tilbake splittene, og kun to knapper.

Oppdatering av dressjakker for herre også hvor man endelig har fått tilbake splittene, og kun to knapper.

På tiden får man väl säga. Kavajen är rätt omodern med sin raka passform och med slag och knäppning som var på modet på 90-talet. Påminner om min gamla studentkostym...

Last edited:
Har vel mer tro på en refresh / update på uniformsiden ....

Om ikke helt ny SAS uniform, så en liten endring på jakka. Snittet er nå litt mer lik den gamle Calvin Klein modellen, og med ei lyseblå stripe mellom slaget og foret.

Attachments

• ck_ap.jpg
    ck_ap.jpg
    132.4 KB · Views: 1,026
Det eneste riktige for SAS spør du meg, er å gå tilbake til dragehode-livery, slik de har på den ene A319 i CPH. Det er så vakkert, stilrent og klassisk, men samtidig moderne!

Det eneste riktige for SAS spør du meg, er å gå tilbake til dragehode-livery, slik de har på den ene A319 i CPH. Det er så vakkert, stilrent og klassisk, men samtidig moderne!

Det er blitt meg fortalt at årsaken til at man sluttet med dragehodet var at utlendinger ikke forstod, de trodde det var en slange.

Dragehodet er koblet til norsk/nordisk tradisjon/vikingekultur/mytologi. Dette vet ikke utlendinger, og skjønner ikke poenget med en slange på fly fra Skandinavia.

Det er blitt meg fortalt at årsaken til at man sluttet med dragehodet var at utlendinger ikke forstod, de trodde det var en slange.

Dragehodet er koblet til norsk/nordisk tradisjon/vikingekultur/mytologi. Dette vet ikke utlendinger, og skjønner ikke poenget med en slange på fly fra Skandinavia.

Hei,
Dette blir vel noe spekulasjon.
Det var jo Janne Carlson epoken som slo inn med å lage en helt ny image for SAS. Jeg tror ikke de tenke på drager eller andre reptiler i denne forbindelse.

Joda, Janne C trakk frem akkurat det med at vikinger og dragehoder ikke ga et positivt inntrykk av skandinaver. Husker det godt. Hvor riktig det er, er muligens noe som kan diskuteres, men argumentet ble brukt.

Back