SAS og Norwegian's MD80-fly

MD80

Newcomer
Er stor fan av flytypen MD80, som dere sikkert vet utifra nicket mitt. Men ser at flytypen er på vei ut, og blir erstattet med mer moderne fly. Så vidt jeg har Norwegian fortsatt 5 MD80-flyu i sin flåte, men disse er på vei ut. Noen som vet når disse flyene skal ut, og på hvilke strekninger flyene blir brukt? Vet også at SAS i Danmark og Sverige har MD80 i sin flyflåte. Noen som vet når skal disse flyene fases ut?

Det er synd at denne klassiske flytypen er på vei ut, men de begynner jo å bli gamle og dyre å vedlikeholde. Andre MD80-fans her?

De er allerede faset ut, og solgt til Afrika så vidt jeg har forstått :S Noen andre som vet sikkert?

Og en av DY sine MD80 gikk ARN-OSL-ARN nå i ettermiddag og var å se ca kl18.00 på OSL.

Så kjedelig... Må innrømme at jeg ikke har så sansen for disse nyere flytypen. Det var noe med MD80's lange, slanke flykropp, motorene som var montert bak på flyet fremfor under vingene samt halevingene oppå halefinnen, som gjorde MD80-flyene så spesielle. For ikke å snakke om lyden fra JT8D-motorene! Derfor er det trist at flere og flere flyselskaper setter disse flyene på bakken for godt. Men forsto jeg det rett at SAS har faset ut alle sine MD80-fly? I så fall er det utrolig kjipt, fordi jeg tenkte å ta meg en tur til København eller Stockholm snart kun for å kunne fly med MD80.

Jeg mener å huske (ta det med en klype salt) at de nå har 3 maskiner igjen, og at maskin nr 4 ble ferget avgårde et sted bare for en uke eller to siden...

og SAS har fortsatt maaaange MD80'er som regelmessig frekventerer flere norske flyplasser, og endel europeiske..... Fine fly, men de begynner å bli gamle å koste mye penger å holde i live!

og SAS har fortsatt maaaange MD80'er som regelmessig frekventerer flere norske flyplasser, og endel europeiske..... Fine fly, men de begynner å bli gamle å koste mye penger å holde i live!

De er dyre mht drivstoff, men ellers er det vel ikke mye som er dyrt med en MD80? :cool:

SAS har parkert en del MD80, men planen er (har vært) å fortsette å fly de resterende minst 4-5 år til.

på oslo står det en del md-80 parkert ikke på terminalen men ved siden av Hangaren? Er et stort fan av md-80 (dc-9) :D men foretrekker nok Grisene jeg! :rolleyes:

Hvordan blir sjansene for å se MD-80 innlands igjen av og til, når SAS nå kommer under et AOC?

Tja, si det.. Hadde vært morro å se MD-80 på innenlandstrafikk, men tviler vi får se noe MD-80. Nei, vi nordmenn er alt for glade i B737.. Dessverre. ;)

Ser ut til at DY iallefall har hatt TRE MD80 i trafikk i dag.
LLA, ORY og SAW gikk alle tre med MD80 fra ARN i dag. Ser ut til at iallefall SE-DLV var ute og fløy i går.

Jeg er stor fan av MD-80 flyene ja.:up: Fikk se en DY MD-80 på Arlanda i sommer, det var SE-DLV.:)

Ser ut til at DY iallefall har hatt TRE MD80 i trafikk i dag.
LLA, ORY og SAW gikk alle tre med MD80 fra ARN i dag. Ser ut til at iallefall SE-DLV var ute og fløy i går.

Finnes det noen nettside der man har oversikt over hvilke flytyper som ble brukt på den og den avgangen fra flyplasser i Europa/Norden? Eller som viser hvilke flytyper som blir brukt på diverse flyavganger? Vet at SAS gjerne viser det på sine sider, når man søker på avganger, men har ikke sett noe til det på Norwegians sider..

Back