SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

SAS og Norwegian er fra sommerprogrammet jevnstore på ruten Oslo-Bergen-Oslo, med gjennomsnittlig 13 avganger hver vei på hverdager. Norwegian har i tillegg to daglige rundturer mellom Bergen og Rygge.

Slik jeg ser det har SAS det beste tilbudet om morgenen, mens Norwegian er best på ettermiddag og kveld. Ellers skal det sies at det er mye vinge-mot-vinge-trafikk og at tilbudet med henhold til avganger er ganske likt.

Prisnivået på denne ruten har gått opp en del det siste året ved at både SAS og Norwegian har satt opp prisen på alle billettyper. Den billigste SAS-billetten koster nå 580 kr. mot 433 kr. i 2008, og den billigste Norwegian-billetten koster 498 kr. mot 340 kr. i 2008.

Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

SAS og Norwegian er fra sommerprogrammet jevnstore på ruten Oslo-Bergen-Oslo, med gjennomsnittlig 13 avganger hver vei på hverdager. Norwegian har i tillegg to daglige rundturer mellom Bergen og Rygge.

Slik jeg ser det har SAS det beste tilbudet om morgenen, mens Norwegian er best på ettermiddag og kveld. Ellers skal det sies at det er mye vinge-mot-vinge-trafikk og at tilbudet med henhold til avganger er ganske likt.

Prisnivået på denne ruten har gått opp en del det siste året ved at både SAS og Norwegian har satt opp prisen på alle billettyper. Den billigste SAS-billetten koster nå 580 kr. mot 433 kr. i 2008, og den billigste Norwegian-billetten koster 498 kr. mot 340 kr. i 2008.

Hvor jevnstore er det ift antall pax på strekningen? Noen som vet?

Neste spørsmål: Hvem taper minst penger på ruta? :)

Mener å huske at SAS hadde 18 og Norwegian 12 rundturer for 2,5 år siden. Stemmer det?

Nå øker SAS til seksten daglige avganger på Oslo-Bergen-Oslo ;)

Flyene er vel sjelden særlig fulle over fjellet nå for tida?
Så hvorfor i all verden øker de?

Hvem hadde trodd dette for 6 år siden?

Hvem hadde trodd dette for 6 år siden?

Ikke så mange andre enn Bjørn Kjos ... Men forskjellen i antall frekvenser blir litt større i vinterprogrammet ettersom SAS øker til 16 avganger, mens Norwegian har 13.

Uansett, de forrige kvartalstallene til Norwegian viser at markedsandelen er 50/50 på denne ruten.

Det er vel ikke bare på BGO-OSL at det er en 50/50-stilling. Noen har hvisket meg i øret at det også ved tilfeller på de to siste destinasjonene som ble startet i august (HAU og MOL). Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK. Lurer på om det ikke er noen som er i flytsonen? ;)

Noen har hvisket meg i øret at det også ved tilfeller på de to siste destinasjonene som ble startet i august (HAU og MOL). Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK. Lurer på om det ikke er noen som er i flytsonen? ;)

Det hviskes så mye rart - og jeg som trodde du var opptatt av fakta, LN-KGL. Her er i alle fall Norwegians markedsandeler for 2. kvartal 2009 ut fra Oslo, med samme periode i 2008 i parentes:

Innenriks generelt: 40 % (30 %)
Utenriks generelt: 27 % (22 %)

Oslo-Bergen: 50 % (42 %)
Oslo-Trondheim: 47 % (42 %)
Oslo-Stavanger: 45 % (39 %)
Oslo-Tromsø: 35 % (32 %)

Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK.

Du vet vel det Kurt, at da den berømte monolitten i Vigelandsparken skulle lages, så kastet dro skulptøren til Sunnmøre og kastet opp ei krone i lufta. Så hadde han et motiv til sin monolitt.
Der det er ei krone å spare, der er sunnmøringen på plass før du aner det. Og hvis Norweigan er billigst, så sitter sunnmørninger i det røde og hvite flyet. :lol:

Nå øker SAS til seksten daglige avganger på Oslo-Bergen-Oslo ;)

Men OSL-BGO-flyet "mitt" 06.40 mandag morgen har de ikke satt inn igjen:(.
Kabinfaktoren ble vel altfor dårlig da de byttet setene på 737-600.

Det hviskes så mye rart - og jeg som trodde du var opptatt av fakta, LN-KGL.

Det er fakta som ble hvisket meg i øret, det er en nyere nyhet enn det som Kjos hadde i sin Q2-presentasjon og ikke minst at disse tallene er oppnådd mindre enn en måned etter oppstart av DYs flyruter. At disse tallene ble oppnådd med mindre antall DY-avganger enn det SAS har på samme destinasjon tyder også at noen blør på innenlandstrafikken nå.

Flyene er vel sjelden særlig fulle over fjellet nå for tida?
Så hvorfor i all verden øker de?

Det virker som det "alltid" har vært sånn, og det er sikkert en mer eller mindre god grunn. Men jeg legger merke til det samme selv på f.eks. BOO-OSL. I sommer reduserte SAS med 2-3 avganger daglig. Alle fly var da smekkfulle. Nå er man tilbake på 6-7 avganger daglig og det er ikke akkurat smekkfullt...

Kanskje det er noen blåruss som har en god forklaring?

Det virker som det "alltid" har vært sånn, og det er sikkert en mer eller mindre god grunn. Men jeg legger merke til det samme selv på f.eks. BOO-OSL. I sommer reduserte SAS med 2-3 avganger daglig. Alle fly var da smekkfulle. Nå er man tilbake på 6-7 avganger daglig og det er ikke akkurat smekkfullt...

Kanskje det er noen blåruss som har en god forklaring?
BGO-OSL ruten har ikke akkurat slitt med tomme fly de siste maanedene. Dette er nok ogsaa grunnen til at de oker. Tilbudet til forretningsreisende har ikke vaert godt nok i perioder, ettersom flyene er saa full at en full flex billett er meningslos.

Back