• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

SAS og Norwegian er fra sommerprogrammet jevnstore på ruten Oslo-Bergen-Oslo, med gjennomsnittlig 13 avganger hver vei på hverdager. Norwegian har i tillegg to daglige rundturer mellom Bergen og Rygge.

Slik jeg ser det har SAS det beste tilbudet om morgenen, mens Norwegian er best på ettermiddag og kveld. Ellers skal det sies at det er mye vinge-mot-vinge-trafikk og at tilbudet med henhold til avganger er ganske likt.

Prisnivået på denne ruten har gått opp en del det siste året ved at både SAS og Norwegian har satt opp prisen på alle billettyper. Den billigste SAS-billetten koster nå 580 kr. mot 433 kr. i 2008, og den billigste Norwegian-billetten koster 498 kr. mot 340 kr. i 2008.
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

SAS og Norwegian er fra sommerprogrammet jevnstore på ruten Oslo-Bergen-Oslo, med gjennomsnittlig 13 avganger hver vei på hverdager. Norwegian har i tillegg to daglige rundturer mellom Bergen og Rygge.

Slik jeg ser det har SAS det beste tilbudet om morgenen, mens Norwegian er best på ettermiddag og kveld. Ellers skal det sies at det er mye vinge-mot-vinge-trafikk og at tilbudet med henhold til avganger er ganske likt.

Prisnivået på denne ruten har gått opp en del det siste året ved at både SAS og Norwegian har satt opp prisen på alle billettyper. Den billigste SAS-billetten koster nå 580 kr. mot 433 kr. i 2008, og den billigste Norwegian-billetten koster 498 kr. mot 340 kr. i 2008.

Hvor jevnstore er det ift antall pax på strekningen? Noen som vet?
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Neste spørsmål: Hvem taper minst penger på ruta? :)
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Mener å huske at SAS hadde 18 og Norwegian 12 rundturer for 2,5 år siden. Stemmer det?
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Nå øker SAS til seksten daglige avganger på Oslo-Bergen-Oslo ;)
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Flyene er vel sjelden særlig fulle over fjellet nå for tida?
Så hvorfor i all verden øker de?
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Hvem hadde trodd dette for 6 år siden?
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Hvem hadde trodd dette for 6 år siden?

Ikke så mange andre enn Bjørn Kjos ... Men forskjellen i antall frekvenser blir litt større i vinterprogrammet ettersom SAS øker til 16 avganger, mens Norwegian har 13.

Uansett, de forrige kvartalstallene til Norwegian viser at markedsandelen er 50/50 på denne ruten.
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Det er vel ikke bare på BGO-OSL at det er en 50/50-stilling. Noen har hvisket meg i øret at det også ved tilfeller på de to siste destinasjonene som ble startet i august (HAU og MOL). Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK. Lurer på om det ikke er noen som er i flytsonen? ;)
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Noen har hvisket meg i øret at det også ved tilfeller på de to siste destinasjonene som ble startet i august (HAU og MOL). Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK. Lurer på om det ikke er noen som er i flytsonen? ;)

Det hviskes så mye rart - og jeg som trodde du var opptatt av fakta, LN-KGL. Her er i alle fall Norwegians markedsandeler for 2. kvartal 2009 ut fra Oslo, med samme periode i 2008 i parentes:

Innenriks generelt: 40 % (30 %)
Utenriks generelt: 27 % (22 %)

Oslo-Bergen: 50 % (42 %)
Oslo-Trondheim: 47 % (42 %)
Oslo-Stavanger: 45 % (39 %)
Oslo-Tromsø: 35 % (32 %)
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Til og med sunnmøringene viser også sitt sunne jeg - der ser det ut til at DY ER større enn SK.

Du vet vel det Kurt, at da den berømte monolitten i Vigelandsparken skulle lages, så kastet dro skulptøren til Sunnmøre og kastet opp ei krone i lufta. Så hadde han et motiv til sin monolitt.
Der det er ei krone å spare, der er sunnmøringen på plass før du aner det. Og hvis Norweigan er billigst, så sitter sunnmørninger i det røde og hvite flyet. :lol:
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Nå øker SAS til seksten daglige avganger på Oslo-Bergen-Oslo ;)

Men OSL-BGO-flyet "mitt" 06.40 mandag morgen har de ikke satt inn igjen:(.
Kabinfaktoren ble vel altfor dårlig da de byttet setene på 737-600.
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Det hviskes så mye rart - og jeg som trodde du var opptatt av fakta, LN-KGL.

Det er fakta som ble hvisket meg i øret, det er en nyere nyhet enn det som Kjos hadde i sin Q2-presentasjon og ikke minst at disse tallene er oppnådd mindre enn en måned etter oppstart av DYs flyruter. At disse tallene ble oppnådd med mindre antall DY-avganger enn det SAS har på samme destinasjon tyder også at noen blør på innenlandstrafikken nå.
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Flyene er vel sjelden særlig fulle over fjellet nå for tida?
Så hvorfor i all verden øker de?

Det virker som det "alltid" har vært sånn, og det er sikkert en mer eller mindre god grunn. Men jeg legger merke til det samme selv på f.eks. BOO-OSL. I sommer reduserte SAS med 2-3 avganger daglig. Alle fly var da smekkfulle. Nå er man tilbake på 6-7 avganger daglig og det er ikke akkurat smekkfullt...

Kanskje det er noen blåruss som har en god forklaring?
 
Re: SAS og Norwegian jevnstore på Oslo-Bergen

Det virker som det "alltid" har vært sånn, og det er sikkert en mer eller mindre god grunn. Men jeg legger merke til det samme selv på f.eks. BOO-OSL. I sommer reduserte SAS med 2-3 avganger daglig. Alle fly var da smekkfulle. Nå er man tilbake på 6-7 avganger daglig og det er ikke akkurat smekkfullt...

Kanskje det er noen blåruss som har en god forklaring?
BGO-OSL ruten har ikke akkurat slitt med tomme fly de siste maanedene. Dette er nok ogsaa grunnen til at de oker. Tilbudet til forretningsreisende har ikke vaert godt nok i perioder, ettersom flyene er saa full at en full flex billett er meningslos.
 
Back
Top