• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og fyllgrad på Plus

Alpha

ScanFlyer Silver
SAS og fyllgrad på Plus

Finnes det noen retningslinjer evt. har noe endret seg? Mener det var typisk 5-7 rader med plus før Corona, mens populære ruter som feks OSL-TOS har nå vanligvis plus forbi nødutgangene.. Sikkert lønnsomt å selge dyrere billetter, men virker voldsomt når "halve flyet" må kjøpe plus.

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

De justerer nok etter hva de ser blir solgt - dynamisk vil jeg tro.
Har vært med på kun SAS Go på de tre siste seteradene i en A320 før Korona, det var CPH-OSL.
 
Last edited:
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Det er ofte plus i over halve flyet osl-svg-osl også. Satt selv i plus på rad 15 her om dagen på en A319.
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Det er dynamisk og i teorien kan hele maskinen være Plus. I de gamle Euroclass-dagene var det ikke sjelden at hele maskinen ble solgt i 'full euroclass' - spesielt på Oslo-Stockholm. Innenlands var det jo ikke skille den gang.

Jeg og mange med meg synes 'logo-politiet' gikk for langt med at vi ikke kunne fjerne gardinen på de bakerste radene, kun fordi seteavstanden var et par tommer trangere. Likedan at alle Euroclass-passasjerene ble 'nedgradert' i de tilfelle en innenlandsmaskin ble satt inn på en utenlandsute. Der kastet vi bort mye penger ....

OK, rant over .. men ser at vi mange ganger var forut for vår tid, og ikke nødvendigvis på den postive siden ...
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Braathens Safe husker jeg kjørte noen avganger mellom TRD-FBU og SVG-FBU der de kun solgte fullprisbilletter og ikke minpris. På disse avgangene reklamerte de med.utvidet servering kontra de vanlige avgangene. Dette må ha vært på 80 tallet.
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Braathens Safe husker jeg kjørte noen avganger mellom TRD-FBU og SVG-FBU der de kun solgte fullprisbilletter og ikke minpris. På disse avgangene reklamerte de med.utvidet servering kontra de vanlige avgangene. Dette må ha vært på 80 tallet.

80-90 tallet. Ja, SAS hadde det samme, f.eks. 'Trønderbird' fra TRD .. :)
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Teori: Kan en medvirkende faktor være at Plus-prisen er relativt mye lavere nå, enn før Covid? (I den hensikt å lokke de reisende tilbake?)
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Teori: Kan en medvirkende faktor være at Plus-prisen er relativt mye lavere nå, enn før Covid? (I den hensikt å lokke de reisende tilbake?)

Mine billetter ligger på samme nivå som 2019

Når det gjelder fyllingsgrad, flydd tur retur OSL/SVG 8 ganger i oktober november på ulike dager og avganger, jevnt 70-100% belegg og 12-16 rader i plus. Dette er en solid cash cow for bolaget.
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Det var i overkant mye fyll på flyet fra CPH til OSL sist jeg fløy med dem. Tror politiet tok ham med seg...

Men til den andre fyllgraden: På inter-skandinavisk har jeg sett Plus fyllt tilbake til rad 20 og alle seter tatt i høst - og jeg har flydd mye. Men til UK har det vært mindre med Plus kun på 5-6 rader med ledig midtsete.
 
Re: SAS og fyllgrad på Plus

Det ligner på mønsteret vi hadde med Euroclass.

Dette går i sykluser. Business er den nye First Class og Pluss tilsvarer Euro ..
 
Back
Top