SAS og Etihad i code-share-samarbeid

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I tillegg ny partner i SAS EuroBonus.

SAS and Etihad Airways Announce Codeshare Plans


•Enhanced options for air travellers flying between Scandinavia and the UAE
•Agreement deepens Etihad Airways’ partnerships with European carriers
•Agreement expands SAS partnerships with Middle Eastern carriers
•Frequent Flyer agreement to benefit airlines’ programs and their members



SAS, Scandinavia’s leading airline, and Etihad Airways, the national airline of the United Arab Emirates, are set to begin codeshare operations and provide customers with enhanced travel options between Scandinavia and the UAE.

The agreement, which is subject to regulatory approval, will strengthen both carriers by enabling them to offer greater connectivity to and from a number of key European cities. SAS is Etihad Airways’ 47th airline partnership globally and its 22nd in Europe. For SAS, Etihad is the 23rd codeshare partner and the third with strong presence in the Middle East.

Both airlines will also develop and sign a Frequent Flyer agreement, which will benefit the members of Etihad Airways’ Etihad Guest and SAS’ EuroBonus loyalty programs.

Kevin Knight, Etihad Airways’ Chief Strategy Officer, said: “This codeshare agreement with SAS will open up access to Stockholm, Oslo and Copenhagen, as well as a number of important secondary cities across Scandinavia, greatly enhancing travel options and connections for air travellers and deepening our ties with Europe and European carriers.”

“Partnerships like this one with SAS are central to Etihad Airways’ strategy and we look forward to placing the SK code on our flights to and from Abu Dhabi, and welcoming their passengers aboard our aircraft.”

The deal will see SAS place its SK code on Etihad Airways’ flights between Abu Dhabi and Brussels, Düsseldorf, Frankfurt, Rome, Milan, Zurich, Geneva and London Heathrow.

In turn, Etihad Airways will place its EY code on SAS-operated flights from these European destinations, excluding Brussels, onto SAS’ hubs in Copenhagen, Oslo, and Stockholm.

The EY code will also be placed on flights beyond Copenhagen to Billund and Ålesund; beyond Oslo to Ålesund, Kristiansand, Trondheim, and Stavanger; and beyond Stockholm to Umeå, Sundsvall, and Östersund.

Eivind Roald, SAS Executive Vice President & Chief Commercial Officer, said: “We are very pleased to announce this new codeshare cooperation with Etihad Airways and look forward to increase traffic between Scandinavia and the Middle East.”

“Tourism and trade between our regions have increased over the years, and we are happy offer the benefits of both SAS and Etihad Airways to our travelers. From seven of SAS’ main European airports we can offer a high quality product with Etihad Airways to and from Abu Dhabi in the United Arab Emirates.”

“We also look forward to welcoming passengers from Etihad Airways onboard giving them the true and appreciated SAS experience delivered the Scandinavian way where we focus on making life easier for frequent travelers.”

Notes: The on-sale date for the codeshare is Monday 8 December 2014 and the first travel date is Monday 19 January 2015.
 
Denne går vel hakket dypere enn "vanlig" codeshare siden det også tyder på man vil opptjene bonuspoeng med hverandre.

Så er spørsmålet hvor mye mer trafikk det vil generere
 
Vil dette da bety at en Scandinavia—Abu Dhabi rute er på trappene?

Eventuelt motsatt siden de nå får SAS til og feede deres andre fly fra Europa.

Det er også verdt og merke seg at codesharen kun er fra Europa til Abu Dhabi, og ikke videre på Etihad sitt nettverk derfra

http://e24.no/boers-og-finans/sas-ab/sas-inngaar-samarbeid-med-etihad-airways/23344244

Stusset litt på at denne?

SAS understreker at avtalen forutsetter godkjenning av offentlige myndigheter. Avtalen trer i kraft fra 19. januar neste år og billettsalget starter 8. desember.

Nja, man trenger vel faktisk og få det godkjent og ikke 99 av 100 ganger er det vel snakk om en formalitet?
 
http://e24.no/boers-og-finans/sas-ab/sas-inngaar-samarbeid-med-etihad-airways/23344244

Stusset litt på at denne?

SAS understreker at avtalen forutsetter godkjenning av offentlige myndigheter. Avtalen trer i kraft fra 19. januar neste år og billettsalget starter 8. desember.

Samarbeid mellom konkurrenter er normalt sett fy-fy pga negativ effekt på konkurransen, men en del slike code share avtaler og allianser bidrar også med fordeler for kundene. Uansett så må helheten i avtalen ses nærmere på for å vurdere totaleffekten.
 
Flere enn meg som lurer på hvorfor ikke Bergen er med som code-share destinasjon fra enten Oslo eller København?

Forøvrig så er vel dette kun interessant dersom man skal til abu dhabi og ikke videre, noe som vel er store deler av poenget med å fly et av ørkenselskapene. Vet at Dubai har slått seg opp som reisemål av ulike grunner, men ser ikke helt at Doha eller Abu Dhabi er et yndet reisemål med mindre man har noe veldig spesifikt der å gjøre..
 
Flere enn meg som lurer på hvorfor ikke Bergen er med som code-share destinasjon fra enten Oslo eller København?

Forøvrig så er vel dette kun interessant dersom man skal til abu dhabi og ikke videre, noe som vel er store deler av poenget med å fly et av ørkenselskapene. Vet at Dubai har slått seg opp som reisemål av ulike grunner, men ser ikke helt at Doha eller Abu Dhabi er et yndet reisemål med mindre man har noe veldig spesifikt der å gjøre..

Kan ha noe med at KLM og EY allerede har code-share på AMS-BGO...
 
Vidspredt CodeShare-avtale Etihad-SAS ?

Et tips om dette er nettopp kommet fra Plane Talking : http://blogs.crikey.com.au/planetal...dds-scandinavian-to-its-coat-of-many-colours/

Dog er ikke avtalens innhold lekket ut ... kanskje finnes det folk her som kan briefe oss i mer detalje ? Etihad bruker CodeShare-avtaler for ä komme seg i naerheten av enheter som i steg nº 2 blir gjenstand for absorpsjons-forsök eller andre typer kupp ? När man sitter tilbords med Dj..... skal man helst spise med lang skje !
 
Re: Vidspredt CodeShare-avtale Etihad-SAS ?

? Etihad bruker CodeShare-avtaler for ä komme seg i naerheten av enheter som i steg nº 2 blir gjenstand for absorpsjons-forsök eller andre typer kupp ?

Etihad har vel i dag codeshare avtale med et 20-tals selskap, og er vel bare 3 de har kjoept seg opp i (Air Berlin, Alitalia og Jet airways), saa dette er nok ikke mer enn en 'vanlig' code share avtale.
Dog gaar det rykter om at SAS kommer til aa starte opp en rute hit til Abu Dhabi, var antydet fra Oslo. Kan det vaere at de legger ned Dubai etter Emirates sitt inntog paa de nordiske hovedstader, og heller starter til Abu Dhabi (er jo bare 45 minutters kjoeretur fra Dubai) for aa kapre nye kunder?
Etihad blir ikke aa starte opp OSL/CPH/ARN foer tidligst 2017 da den nye terminalen skal aapne, foer det har de sagt at de stort sett bare kommer til aa utvide eksisterende markeder/ruter.
 
Re: Vidspredt CodeShare-avtale Etihad-SAS ?

Etihad har vel i dag codeshare avtale med et 20-tals selskap, og er vel bare 3 de har kjoept seg opp i (Air Berlin, Alitalia og Jet airways), saa dette er nok ikke mer enn en 'vanlig' code share avtale.
Dog gaar det rykter om at SAS kommer til aa starte opp en rute hit til Abu Dhabi, var antydet fra Oslo. Kan det vaere at de legger ned Dubai etter Emirates sitt inntog paa de nordiske hovedstader, og heller starter til Abu Dhabi (er jo bare 45 minutters kjoeretur fra Dubai) for aa kapre nye kunder?
Etihad blir ikke aa starte opp OSL/CPH/ARN foer tidligst 2017 da den nye terminalen skal aapne, foer det har de sagt at de stort sett bare kommer til aa utvide eksisterende markeder/ruter.

Det er mange år siden SAS fløy til DXB.

At det er planer om at SAS skal fly OSL - Abu Dhabi er bare tull.
 
Last edited:
Back
Top