SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg er spent på om tilstedeværelsen på den iberiske halvøy generelt øker. Lisboa også glimrer jo med sitt fravær nå som TAP-muligheten forsvinner fra 1.september. Skulle tro det er mulig å fylle noen LIS-kjerrer i uka, i det minste med Embraer fra CPH

Lett å fylle ... ikke så lett tjene penger....
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke hvis billettene må selge ms billig, for å fylle det.
Nå koster jo OSL-LIS ofte opptil 5k en vei per pers da, så det er vel kanskje noe betalingsvillighet i markedet? Om tilbudet reduseres bør jo ikke det presse prisene ned heller, hvertfall i teorien.


Vet jo selvsagt ikke jeg, men når TAP regelmessig hadde meget bra fyllingsgrad på 321 midtvinters i ukedager, burde det vel være muligheter?

Edit: sikkert mer sannsynlig om TAP kommer over i Sky, mye connection blant de som reiser til LIS med TAP
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Lett å fylle ... ikke så lett tjene penger....

TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...

Norwegian flyr året rundt CPH-LIS og i høysesong OSL-LIS og ARN-LIS. Så det er tydeligvis ikke helt umulig uten feed til/fra Sør-Amerika.

Hovedproblemet til SAS er jo at de har hatt problemer med å tjene penger på en del ruter hvor konkurrentene har tjent penger. Hvis de skal overleve på sikt, så må de bli konkurransedyktige og klare å tjene penger på de fleste rutene som Norwegian tjener penger på.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Norwegian flyr året rundt CPH-LIS og i høysesong OSL-LIS og ARN-LIS. Så det er tydeligvis ikke helt umulig uten feed til/fra Sør-Amerika.

Hovedproblemet til SAS er jo at de har hatt problemer med å tjene penger på en del ruter hvor konkurrentene har tjent penger. Hvis de skal overleve på sikt, så må de bli konkurransedyktige og klare å tjene penger på de fleste rutene som Norwegian tjener penger på.

Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men det handler vel litt her om prioriteringer, eller utnyttelse av kapasitet.

Det gjelder i grunn både Norwegian og SAS her, men min teori her er at de har beregnet de får høyere inntekter ved å bruke tilgjenglig kapasitet andre steder, enn å forsøke komme inn som #3 på Skandinavia-LIS. En effekt av det kan jo bli en såpass kraftig nedgang i pris, at plutselig ingen tjener penger. Dessuten er det vel endel slotbegrensninger på LIS.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...

Var der ikke rygter om, at AFKL også er ved at købe TAP? Og TAP derfor er på vej over i SkyTeam sammen med sas
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Var der ikke rygter om, at AFKL også er ved at løbe TAP? Og TAP derfor er på vej over i SkyTeam sammen med sas


De har sagt de er interessert i TAP, men det er også IAG og Lufthansa
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

De har sagt de er interessert i TAP, men det er også IAG og Lufthansa
IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.


Enig, men de har for det flagget interesse. Om ikke annet enn for å drive opp prisen [emoji6]
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.

Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.

Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ellers har jo SAS tidligere forsøkt seg på OSL-LIS, uten at det den gang tydeligvis var en alt for stor suksess.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ellers har jo SAS tidligere forsøkt seg på OSL-LIS, uten at det den gang tydeligvis var en alt for stor suksess.

Fløy de i 2005 med en 737-400 - lurer på om det var en rute som kanskje Braathens prøvde seg på først?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
Det at AFKL ikke kjøpte mer av SAS tipper jeg hadde mer med deres egen økonomi og usikkerheten rundt SAS. At dem kunne få SAS på "billigsalg" og at dem allerede er så store her spilte sikkert også inn i at dem valgte å slå til.
Når AFKL vil øke til å bli majoritetseier (+50%) så vil nok EU og konkurransemyndighetene ta en nærmere titt på det enn idag.

LH har jo de samme problemene som AFKL og har hatt nok med å få ITA avtalen igjennom. LH vil nok ikke få lov til å vokse mer igjennom oppkjøp.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke akkurat knyttet til eierskiftet kanskje, men SK reduserer visst på EVE, uten at jeg har tilgang til detaljene pga betalingsartikkel. Er visst snakk om at det ikke blir fly med nattstopp. Fra november ser det dermed ut som at SK er nede i 2 daglige avganger, og DY har fortsatt 4.

https://www.fremover.no/sas-kutter-i-rutetilbudet-sitt/s/5-17-1271140

At DY har kjøpt WF drar kanskje noen pax mot WF fra maskinene som kommer fra ANX, men det er vel heller få.
 
Back
Top