SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke den største reduksjonen, men to ukentlige. Nevnt i sommerprogram tråden.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Med SAS som SkyTeam-medlem, vil Terminal 3 på LHR vært PERFEKT!! Da vil det trolig innebære tilgang til Virgin Atlantic's Clubhouse Lounge som går for å være "one of the best business-class lounges!"

https://simpleflying.com/virgin-atlantic-london-heathrow-clubhouse-lounge-guide/

Enig, det er en helt suveren lounge. Nå er det mange år siden sist jeg var innom, men å få seg en massasje, før en cocktail i baren og sette seg ned til betjent middag var rimelig greit. Hentet oss smågodt og spilte biljard etterpå.

Kapasitetsproblemer gjorde at de kastet ut alle partner elite kunder i økonomi nylig: https://thepointsguy.com/news/virgin-atlantic-clubhouse-heathrow-lounge-delta-skyteam/
Så jeg regner derfor med at man ikke får tilgang her om man flyr SAS, vi får se.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hvorfor tror folk her at SAS vil havne på T3 på Heathrow?
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4.

T3 er i dag allerede full med BA, AA, DL, OneWorld og ikke-allianse selskaper.
Mener å ha hørt at AF/ KL hadde et sterkt ønske om å forbli i T3 etter Covid, men ble tvunget tilbake til T4 sammen med resten av SkyTeam selskapene (unntatt Delta) pga plass/ kapasitetsmangel.

Personlig ville det vært fantastisk om SAS havnet i T3 pga den sentral beliggenheten samt enklere transfer til DL/VS transatlantiske fly, men de står nok ikke først i køen om det skulle åpnes opp for flere SkyTeam i T3.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hvorfor tror folk her at SAS vil havne på T3 på Heathrow?
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4.
Virgin Atlantic er på T3.
I tillegg er også Aeroméxico og MEA på T3

Så inkludert Delta er det fire SkyTeam selskap på T3.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Virgin Atlantic er på T3.
I tillegg er også Aeroméxico og MEA på T3

Så inkludert Delta er det fire SkyTeam selskap på T3.

Jeg visste ikke Virgin Atlantic allerede var blitt SkyTeam medlem, trudde de enda var i innmeldingsfasen.
Aeromexico og MEA overså jeg også (viste dem var SkyTeam), men det stemmer at de er i T3, men de har vel ikke så mange daglige avganger, samt historiske bakgrunn til at dem forblir i T3 som var "The Overseas terminal".
Grunnen til at jeg tror at SK havner i T4 er a) antall daglige avganger som blir vanskelig å få plass til i T3 b) at flertallet av SkyTeam selskapene er i T4 inkl de nye eierne AFKL.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg visste ikke Virgin Atlantic allerede var blitt SkyTeam medlem, trudde de enda var i innmeldingsfasen.
Aeromexico og MEA overså jeg også (viste dem var SkyTeam), men det stemmer at de er i T3, men de har vel ikke så mange daglige avganger, samt historiske bakgrunn til at dem forblir i T3 som var "The Overseas terminal".
Grunnen til at jeg tror at SK havner i T4 er a) antall daglige avganger som blir vanskelig å få plass til i T3 b) at flertallet av SkyTeam selskapene er i T4 inkl de nye eierne AFKL.

a) er nok veldig riktig, men b) har vel begrenset betydning, det er ingen relevant transfer mellom KL/AF og SK, noen kostnadseffekter er det nok, men tror SAS skulle klart å finne rimelig handling og lounge også på T3. SAS har jo ønsket SAS velkommen til «familien» og sagt de får litt feed ut av det, men det er vel ikke nok til å få dem inn i T3.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke den største reduksjonen, men to ukentlige. Nevnt i sommerprogram tråden.

Jeg er usikker på om det kan knyttes opp mot det planlagte alliansebyttet, og er vel også på grensen til insignifikant.

I BRU har vel SN primært feeded seg selv, fra OSL. Slik at SAS sine BRU flighter i størst grad er rettet mot O/D markedet.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nei det er vel heller tvilsomt, men nevnte det nå bare ettersom BRU er en Star HUB og dem er det ikke så mange av på SK sitt rutekart ut fra OSL.

OSL-FRA har vel ikke SK flydd siden før covid mens OSL-MUC er vel redusert til en heller kort sesongrute? OSL-WAW har vel SK sporadisk flydd tidligere mens OSL-LIS har vel SK aldri flydd? Har de vært inne på OSL-VIE tidligere?
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nei det er vel heller tvilsomt, men nevnte det nå bare ettersom BRU er en Star HUB og dem er det ikke så mange av på SK sitt rutekart ut fra OSL.

OSL-FRA har vel ikke SK flydd siden før covid mens OSL-MUC er vel redusert til en heller kort sesongrute? OSL-WAW har vel SK sporadisk flydd tidligere mens OSL-LIS har vel SK aldri flydd? Har de vært inne på OSL-VIE tidligere?

SAS har flydd Oslo -Lisboa nonstop tidligere, men det er en del år siden. Jeg har i alle fall vært i Lisboa og flydd SAS direkte.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg er usikker på om det kan knyttes opp mot det planlagte alliansebyttet, og er vel også på grensen til insignifikant.

I BRU har vel SN primært feeded seg selv, fra OSL. Slik at SAS sine BRU flighter i størst grad er rettet mot O/D markedet.


BRU burde uansett være interessant for SAS med hovedkvarter for EU og NATO m.m. SAS og SN hadde tidligere tre avganger hver fra OSL (før LH kjøpte SN). De har to hver idag. Har de samarbeidet noe særlig på ruten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

BRU burde uansett være interessant for SAS med hovedkvarter for EU og NATO m.m. SAS og SN hadde tidligere tre avganger hver fra OSL (før LH kjøpte SN). De har to hver idag. Har de samarbeidet noe særlig på ruten?


Sent from my iPhone using Tapatalk


BRU er jo fortsatt interessant, men med trafikk til/fra som nevnt. Og derfor de fortsetter å fly.

Men som hub, har den aldri vært relevant for SAS
 
SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS har flydd Oslo -Lisboa nonstop tidligere, men det er en del år siden. Jeg har i alle fall vært i Lisboa og flydd SAS direkte.


Ja, SAS har fløyet OSL-VIE, men det er en stund siden. Jeg har fløyet med SAS på ruten da jeg bodde der i 2006. OS har jo redusert kraftig på ruten og flyr kun 3 x i uken mot 2 daglige pre covid. Jeg har en mistanke om at LOT har tatt over endel trafikk som tidligere gikk vis VIE. Begge har gode nettverk i Sentral og Øst-Europa, samt på Balkan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

BRU er jo fortsatt interessant, men med trafikk til/fra som nevnt. Og derfor de fortsetter å fly.

Men som hub, har den aldri vært relevant for SAS


Nei, det er mitt inntrykk også. SN har tatt seg av all transfer dit selv og med alliansebyttet forsvinner jo transfer helt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja, SAS har fløyet OSL-VIE, men det er en stund siden. Jeg har fløyet med SAS på ruten da jeg bodde der i 2006. OS har jo redusert kraftig på ruten og flyr kun 3 x i uken mot 2 daglige pre covid. Jeg har en mistanke om at LOT har tatt over endel trafikk som tidligere gikk vis VIE. Begge har gode nettverk i Sentral og Øst-Europa, samt på Balkan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt merkelig at det er marked for OS med 3 daglige til ARN mens OSL betjenes som en hvilken som helst leisure rute.

BRU har jo en del Star ruter som ikke opereres av SN som vel må ha generert noe transfer trafikk? Det vil vel det vel også være i Sky sammenheng på samme måte som LHR, AMS og CDG har gjort det i Star sammenheng?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Litt merkelig at det er marked for OS med 3 daglige til ARN mens OSL betjenes som en hvilken som helst leisure rute.

BRU har jo en del Star ruter som ikke opereres av SN som vel må ha generert noe transfer trafikk? Det vil vel det vel også være i Sky sammenheng på samme måte som LHR, AMS og CDG har gjort det i Star sammenheng?

Det ser ut til at de oeker til daglige fra sommerprogrammet. Avinor er blitt daarligere til aa oppdatere nettsidene med avganger. Flere nye destinasjoner som Eindhoven og Lyon er ikke med paa oversikten, og mange ruter er ikke oppdatert for sommerprogrammet selv om endringer annonsert og ruten er lagt ut for salg. De har fog faatt med seg at SAS starter til Linate fra 31, mars.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS har flydd Oslo -Lisboa nonstop tidligere, men det er en del år siden. Jeg har i alle fall vært i Lisboa og flydd SAS direkte.

Fløy SAS LIS-OSL i 2007, etter en misconnection på EWR, og CO sendte oss til LIS og med SAS videre.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det ser ut til at de oeker til daglige fra sommerprogrammet. Avinor er blitt daarligere til aa oppdatere nettsidene med avganger. Flere nye destinasjoner som Eindhoven og Lyon er ikke med paa oversikten, og mange ruter er ikke oppdatert for sommerprogrammet selv om endringer annonsert og ruten er lagt ut for salg. De har fog faatt med seg at SAS starter til Linate fra 31, mars.

Kan se ut til at Avinor er "fullstendig" oppdatert ut mars.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Kan se ut til at Avinor er "fullstendig" oppdatert ut mars ja.

Men Eindhoven starter i februar, og den staar ikke der.

SAS og Linate er et lite mysterium, naar man kun har en avgang dit i uken, og ettersom ruten til Malpensa fortsetter. Der er mulighet for dagstur med SAS da Linate-avgangen gaar om morgenen og retur fra Malpensa er paa kvelden. ;)
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hvorfor tror folk her at SAS vil havne på T3 på Heathrow?
Er ikke de fleste SkyTeam (er vel kun Delta på T3) i T4

DELTA eier 49% av Virgin Atlantic så de stiller derfor i en særstilling med tanke på å ha fordeler med VS. Virgin Atlantic ble først medlem av SkyTeam i begynnelsen av 2023, så det er nok fortsatt en pågående prosess med å knytte ande medlemmer tettere. Et mål er nok å få samlet flest mulig SkyTeam medlemmer på Terminal 3 på LHR.

Virgin Atlantic har alt uttrykt stort ønske om Joint-venture samarbeid med SAS og det er på mange måter forståelig ettersom de kun flyr LH fra UK og er avhengig av andre selskaper som feeder til og fra UK fra andre europeiske byer. Det skandinaviske markedet, som både er ganske pengesterkt og med stor reiselyst, er nok interessant for selskapet.
Virgin Atlantic har dessuten et svært interessant nettverk, med blant annet direkte forbindelse til en rekke karibiske øyer og Sør-Afrika, og dette burde særlig appellere til leisure-markedet og oss som gjerne vil prøve noe annet en Kanariøyene og Thailand på vinterhalvåret.

Har ennå aldri reist med Virgin Atlantic, men lar meg imponere av deres nye Upper Class(Business) og håper jeg får mulighet til det i nær fremtid.

https://www.headforpoints.com/2022/11/04/review-upper-class-seat-virgin-atlantic-a330neo/

https://onemileatatime.com/insights/virgin-atlantic-a330neo-upper-class/
 

Attachments

  • IMG_8987.jpg
    IMG_8987.jpg
    39.5 KB · Views: 289
  • IMG_8989.jpg
    IMG_8989.jpg
    278.5 KB · Views: 274
  • IMG_8988.jpg
    IMG_8988.jpg
    187.2 KB · Views: 277
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Er det noe som tilsier at VS sitt rutenett vil bli tilpasset DL sitt i fremtiden mtp at de vel overlapper på enkelte ruter?
 
Back
Top