SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

AMS og CDG er jo mer attraktive destinasjoner enn de tyske mtp fritidsreisende, men FRA har jo sin business trafikk som ZRH. MUC er vel mer leisure med kombinasjonen av øl og skiturisme.

Poenget er uansett at skal SAS holde seg relevante så kan man ikke plutselig forvente at kunder som i åresvis har kunne fly direkte fra OSL eller ARN plutselig skal måtte belage seg på mellomlandinger, slik var det vel ikke for 20 år siden engang. Det flyes vel dog ikke direkte til FRA eller MUC i disse dager men det må vel nesten endre seg i neste vinterprogram.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Flere ruter til AMS fra Norge er vel snart ikke "mulig". Det kan selvsagt gå, men KLM har allerede syv direkteruter fra Norge. Hvilke flere kan komme (TOS eller HAU). AF har 3, men TOS er kun sesong og en-to ganger i uken. Det kan muligens økes. CDG-BGO kan få flere avganger. Oslo kan vel øke fra sine to daglige med AF sommer programmet har de 3 daglige og SAS har da 2. SAS har variert voldsomt med sine avganger OSL-CDG fra 3 til 1 daglige, men de kommer garantert til å fly denne sammen med AF. DY har også OSL-CDG. Paris er jo en stor business og fritidsdestinasjon.

Fra Sverige betjenes jo AMS og CDG både fra ARN og GOT med SK og AF. Linköping har to daglige til AMS. Det kan bli flere ruter til Sverige fra AMS og CDG, men hvilke?

Det blir spennende å se om SAS fortsetter til FRA og MUC. FRA er jo en stor businessdestinasjon, men lite fritid, MUC er begge deler.

Fra Oslo og Stockholm vil sikkert SAS fortsette med Spania, Belgia, Italia, Hellas, Sveits og Storbritannia og endel flere. Det er ikke mange som vil fly via CPH da det også finnes konkurrenter med direkteruter. Byer uten direktetrafikk til CPH/AMS/CDG vil vel da gjerne ha transfer i OSL/ARN for å slippe for mange stopp. Bare noen tanker fra bak i kabinen.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

På sikt er det vel naturlig å tenke seg at det blir færre avganger, men til gjengjeld kanskje større fly på AMS? Mens det på CPH kanskje blir det omvende? Mindre fly med hyppigere frekvens?

De klassiske feriedestinasjonene skal man vel ikke tulle med, men det kan jo bli spennende å se om det dukker opp noen Transvania ruter fra Norge?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Från ARN har SAS i flera år haft fler frekvenser på ARN-AMS och ARN-CDG jämfört med ARN-FRA/MUC.
SAS linje ARN-ZRH har nästan inga transferpassagerare.
Över 90% har ZRH som slutdestination.

Sant, men paa FRA/MUC finnes ogsaa snart ex-alliansepartner Lufthansa. Det blir spennende aa se hvor mange Sas og LH beholder paa FRA/MUC fra skandinaviske byer.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CCO i SAS "teaser" om at det kommer mer, ikke umulig vi snakker ATL, i sin julehilsen på Linkedin

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7144423372490264576/

NB: Det er jeg som har markert "more to come...."

And that’s (almost) a wrap for this year! 2023 draws to a close, and next year we remain committed to be Scandinavia’s preferred airline, to invest in sustainable aviation, as well as in our products and services. 2024 will also see exciting network news, such as a triple daily flight between Copenhagen and New York, more frequencies to Shanghai and Tokyo, and more capacity to Boston. And more to be announced soon!

Thank you for choosing SAS.

Happy Holidays and a Happy New Year!
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Flere ruter til AMS fra Norge er vel snart ikke "mulig". Det kan selvsagt gå, men KLM har allerede syv direkteruter fra Norge. Hvilke flere kan komme (TOS eller HAU). AF har 3, men TOS er kun sesong og en-to ganger i uken. Det kan muligens økes. CDG-BGO kan få flere avganger. Oslo kan vel øke fra sine to daglige med AF sommer programmet har de 3 daglige og SAS har da 2. SAS har variert voldsomt med sine avganger OSL-CDG fra 3 til 1 daglige, men de kommer garantert til å fly denne sammen med AF. DY har også OSL-CDG. Paris er jo en stor business og fritidsdestinasjon.

+Transavia, det er tross alt et underbruk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CPH - MSP er 3720 nautiske mil.
Range på 321LR er ca. 4000 så det er i drøyeste laget ja.

Jeg er litt sent ute, men hvis vi ikke tar med hub-and-spoke-diskusjonen i resten av tråden, OSL-MSP er omtrent samme lengde som CPH-IAD, så det kunne vi kanskje håpe på?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.

Jeg ble litt forvirret her, fordi på sine egne sider oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-300 noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing, og dessuten at amerikanske 757 har vært et vanlig syn her... Betyr dette at 757 ikke er aktuelle her, det måtte i tilfelle bli 767-300ER?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

...oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing...

Må innrømme jeg ikke har noen innside kunnskap om Delta sin flypark. Normalt skal en B757-200 ha en range på ca 7,220 km(4,490 mi),som er ganske tett opp med A321LR kapasitet på 7,400 km; (4,600 mi). Avstanden som DELTA seg oppgir for sine B757-200 høres kort, men her kan konfigurasjons type også spille inn. Andre her inne vet sikkert mer om dette.

Kom over disse opplysningene om DELTA sine flåte:
"In 2007, Delta entered into leasing agreements to acquire Boeing 757-200 extended range twin-engine (ETOPS) certified aircraft. The 757-200 ETOPS could fly up to 4,520 miles or approximately 9 hours and 15 minutes of flight time, and serve Delta destinations in North America, the Caribbean, Latin America and Europe."
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg ble litt forvirret her, fordi på sine egne sider oppgir Delta rekkevidden til sine 757 i størrelsesorden 5300 km: https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-300 noe som vel er en del kortere enn de blitt angitt for fra Boeing, og dessuten at amerikanske 757 har vært et vanlig syn her... Betyr dette at 757 ikke er aktuelle her, det måtte i tilfelle bli 767-300ER?

Det ser ut som du ser paa 757-300 som vel har kortere rekkevidde enn -200 som har vaert varianten de andre har benyttet / benytter transatlantisk.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det ser ut som du ser paa 757-300 som vel har kortere rekkevidde enn -200 som har vaert varianten de andre har benyttet / benytter transatlantisk.

Jo, men den er også oppgitt med range på 3,370 miles (5,424 km):
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Og det er jo heller ikke tilstrekkelig for særlig mange interessante transatlantiske ruter... BOS-BGO går med et nødskrik, da ;-)
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jo, men den er også oppgitt med range på 3,370 miles (5,424 km):
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Og det er jo heller ikke tilstrekkelig for særlig mange interessante transatlantiske ruter... BOS-BGO går med et nødskrik, da ;-)

Du ser på 75D (Domestic ?) ser du på 75G er rekkevidden 7572 km
https://www.delta.com/us/en/aircraft/boeing/757-200

Det er det samme som Continental / United mfl har operert og opererer.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

...OSL-MSP er omtrent samme lengde som CPH-IAD, så det kunne vi kanskje håpe på?

Her kommer du inn på et interessant tema nå som SAS går inn i SkyTeam og trolig legger om på store deler av sitt langrute-nettverk etterhvert som de oppretter joint-venture-samarbeid med Delta, Virgin Atlantic og Air France-KLM.

Ettersom Delta har flere store knutepunkt(hub) i USA(9stk), bør der være aktuelt å spre forbindelsen til Skandinavia på flere USA-knutepunkt enn bare bygge opp noen få(eks. Atlanta).
Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia.
På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA.

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!
 

Attachments

  • Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.48.02.jpg
    Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.48.02.jpg
    68.9 KB · Views: 555
  • Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.50.33.jpg
    Skjermbilde 2023-12-29 kl. 17.50.33.jpg
    70.5 KB · Views: 549
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!

Ja helt enig med deg. Så det hadde vært fantastisk med OSL-SEA.

Men hvis SAS bestemmer seg får å begynne å fly til SEA (som jeg håper de gjør, men jeg tror ikke det vil skje). Så blir det vel desverre CPH-SEA (og det er bedre en ingen SEA rute).
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dette er vel bare å glemme, det er en grunn til at Danmark har gått inn på eiersiden i det nye SAS - og det er ikke for å bygge opp OSL som longhaul hub.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Her kommer du inn på et interessant tema nå som SAS går inn i SkyTeam og trolig legger om på store deler av sitt langrute-nettverk etterhvert som de oppretter joint-venture-samarbeid med Delta, Virgin Atlantic og Air France-KLM.

Ettersom Delta har flere store knutepunkt(hub) i USA(9stk), bør der være aktuelt å spre forbindelsen til Skandinavia på flere USA-knutepunkt enn bare bygge opp noen få(eks. Atlanta).
Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia.
På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA.

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!


Jo, men det kommer også an på videreforbindelsene der du lander ikke bare distanse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dette er vel bare å glemme, det er en grunn til at Danmark har gått inn på eiersiden i det nye SAS...

Jeg noterer at du til stadighet understreker det danske eierskapet i SAS og spår en sterk oppbygging av CPH som hub. Men jeg ser det ikke skrevet noe sted at det er nettopp det som er planen. Tvert i mot uttrykker Ben Smith, CEO i Air France-KLM:

"... SAS fortsatt utvikle seg, og gi selskapet en sterkere posisjon i Europa.
– Å ha fire globale hubber tror vi er viktig, sier Smith."

Poenget med å kjøpe seg inn i SAS er vel for Air-France-KLM å få tilgang på et marked og for SAS har det norske markedet alltid vært svært viktig. Og til tross for danske eiere; de dansker jeg har lært å kjenne, har alltid hatt sans for å tjene penger...selv om det lukrative flymarkedet skulle befinne seg i Norge.

https://e24.no/boers-og-finans/i/gEngEq/vil-gi-sas-tilgang-til-det-viktigste-markedet-i-verden

https://airlineweekly.skift.com/202...r-do-copenhagen-oslo-and-stockholm-hubs-stay/
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg noterer at du til stadighet understreker det danske eierskapet i SAS og spår en sterk oppbygging av CPH som hub.

Jeg har stor tro på OSL som fremtidig SAS hub, men kun på shorthaul. Her må vi skille longhaul og shorthaul, artiklene du refererer til omhandler shorthaul mens din kommentar var om longhaul. Jeg har liten tro på noen oppbygging av OSL på longhaul i det nye SAS, men ingenting hadde gledet meg mer om jeg tar feil her.

Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.
ENIG! Trolig med en A321LR OSL-JFK og evt etter hvert en A330-300 på OSL-MSP/SEA(som er større Delta hub).

For SAS har det aldri vært aktuelt å bygge noe LH hub på OSL. Det vil neppe skje i fremtiden heller. Pr i dag har de kun 1 rute(SK 907/908) og den betjenes med en A321LR. Slik sett vil en økning med bare 1 ekstra A321LR-maskin, være en dobling av LH-tilbudet for Norge.

Når nå SAS går inn i SkyTeam, vil det naturlig nok gjøres en del endringer på rutenettet.Det er tidlig i prosessen og vi vet jo ennå svært lite hvordan dette vil bli seende ut. Men for oss utenfor flybransjen er det spennende å spekulere hvilke nye destinasjoner som vil seile opp som viktige knutepunkt.
For SAS sin del vil nok ca 80% av LH trafikken gå ut fra CPH. Jeg har likevel tror på at noen nye destinasjoner kan gå ut fra ARN og OSL(trolig noe annet enn ORD og YYZ). Det at SAS inngår en Joint-Venture-samarbeid på LH-ruter, endrer mye av premissene og kan bidra til å sikre lønnsomhet på helt nye destinasjoner. Her er det mange harde fakta som pax, reisemønstre, flyforbindelser og ledig materiell som spiller inn på vurderingen...tall som oss vanlige folk ikke så lett har tilgang på. Det må være interessante dager for de som jobber med ruteplanlegging i SAS i disse dager.
Det skal uansett bli interessant å følge med på i tiden fremover!
 
Back
Top