SK SAS og eierskiftet - rutetråden

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?

Man skulle jo nesten tro at det har mer for seg å fly den A321 maskinen til IAD enn å konkurrere med AC til YYZ uten noe feed ut derfra?

IAD-Skandinavia seiler vel kanskje opp som en potensiell UA rute med A321 dersom SK kaster inn håndkle permanent?

YYZ maskinen skal vel inn på OSL-JFK i vinterprogrammet med mindre det blir 1 x A330 og 1 x A321 på CPH-JFK? Men de må vel frigjøre en A330 til MIA? Og A330 maskinen som flyr OSL-EWR i sommerprogrammet skal vel da gjerne inn på CPH-BOS slik at det frigjøres en A350 til CPH-BKK? Eventuelt A321 på CPH-BOS og A330 på CPH-JFK. Men hvordan skal man eventuelt få til SEA om det skulle være hold i de ryktene?
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Diplomatene tar nok heller en transfer? AA flyr vel ikke Europa ut fra DCA?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er tydelig at SAS nå tenker helt nytt i måten de sluser USA-trafikken sin på. Ut i fra DELTA sitt nettverk, tror jeg det er stor sannsynlighet for at det etterhvert blir direkteruter fra OSL-ATL og ARN-ATL.
 

Attachments

  • IMG_8617.jpg
    IMG_8617.jpg
    247.5 KB · Views: 928
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er tydelig at SAS nå tenker helt nytt i måten de sluser USA-trafikken sin på. Ut i fra DELTA sitt nettverk, tror jeg det er stor sannsynlighet for at det etterhvert blir direkteruter fra OSL-ATL og ARN-ATL.

Det er vel ikke usannsynlig at Delta etterhvert også vil fly flere ruter til Skandinavia? De har vel ikke A321LR/XLR i bestilling, men de har jo fremdeles en del 757 som til og med kan passe til tynnere skandinaviske destinasjoner i sesong?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?

Det er også kun spekulationer pt. I første omgang opgraderes CPH-BOS, CPH-JFK justeres og CPH-ATL åbnes. Østkysten har prioritet. Fordelen ved IAD er også at SAS kan bruge A321LR om nødvendigt, MSP kræver en widebody.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

...ikke usannsynlig at Delta etterhvert også vil fly flere ruter til Skandinavia?

Absolutt! Ser man på avganger mellom de viktige hub´ne i USA og Europa, så flyr både DELTA og Air-France/KLM jevnt utover dagen(eks AMS-ATL og CDG-ATL). Tror dette også kunne forekomme med noen av hub´ne i Skandinavia. DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.

Mye tyder på at trafikken på EWR etterhvert blir flyttet over til JFK samt at BOS styrkes. IAD og ORD blir nok mindre viktige, men amerikanske storbyer som f. eks IAD kan nok være viktige destinasjoner for SAS til tross for at de ikke utgjør noen knutepunkt for DELTA, så derfor fint å kunne sette inn A321LR.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tidligere har man jo flydd 4 x A330 til EWR så økningen til 3 x A330 + 2 x A321 er jo ikke akkurat så veldig stor. I praksis flytter man jo bare kapasitet fra GOT/AAL til CPH.

De har vel solgt nok UA conections via EWR som det er så å kutte ned der er vel usannsynlig, særlig dersom IAH og ARN-ORD begge forsvinner.

Uavhengig av hva kapasiteten har vært tidligere, virker det jo mest rasjonelt for SAS å flytte så mye trafikk som mulig fra EWR over til JFK for å dra nytte av Deltas hub der. For de som skal til NYC spiller det jo liten rolle om det er EWR eller JFK som benyttes. Men det avhenger jo naturligvis at de får de slot'ene de trenger på JFK.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Uavhengig av hva kapasiteten har vært tidligere, virker det jo mest rasjonelt for SAS å flytte så mye trafikk som mulig fra EWR over til JFK for å dra nytte av Deltas hub der. For de som skal til NYC spiller det jo liten rolle om det er EWR eller JFK som benyttes. Men det avhenger jo naturligvis at de får de slot'ene de trenger på JFK.

Absolutt og det kommer nok, men enn så lenge har man vel solgt såpass mange connection billetter med UA at man må gjerne sende 3 x A330 dit kommende sommer? Når man kutter til de andre UA hubene i tillegg så kan man vel ikke gå ytterligere ned på EWR.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Absolutt! Ser man på avganger mellom de viktige hub´ne i USA og Europa, så flyr både DELTA og Air-France/KLM jevnt utover dagen(eks AMS-ATL og CDG-ATL). Tror dette også kunne forekomme med noen av hub´ne i Skandinavia. DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.

Mye tyder på at trafikken på EWR etterhvert blir flyttet over til JFK samt at BOS styrkes. IAD og ORD blir nok mindre viktige, men amerikanske storbyer som f. eks IAD kan nok være viktige destinasjoner for SAS til tross for at de ikke utgjør noen knutepunkt for DELTA, så derfor fint å kunne sette inn A321LR.

Definitivt og det er vel derfor man kunne tenke seg at den tredje A321 maskinen vil gjøre mer nytte for seg på IAD enn YYZ? Men det er kanskje ikke så mye trafikk til IAD midtsommers? Noe UA feed må det jo være naturligvis.

Så er jo YYZ er sommerrute som passer bra med bruken av denne maskinen på vinteren.
 
Last edited:
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

...MSP kræver en widebody.

Ut i fra oversikt over antall reisende med DELTA 2022, så er Minneapolis(MSP), den nest største HUB´n til DELTA og derfor betydelig viktigere rute å sette inn større materiell.
 

Attachments

  • IMG_8938.jpg
    IMG_8938.jpg
    166.7 KB · Views: 794
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ut i fra oversikt over antall reisende med DELTA 2022, så er Minneapolis(MSP), den nest største HUB´n til DELTA og derfor betydelig viktigere rute å sette inn større materiell.

Pointen var mest flyenes rækkevidde. SAS kunne snildt overflytte A330'eren fra IAD til de fleste andre destinationer, men de kan ikke overflytte en A321LR til de fleste andre destinationer. Hvis de skal have en widebody mere til en ny rute som f.eks. MSP, ville det kræve en lukning af en anden eller en udvidelse af flåden. Derimod kunne de bytte A330'eren fra IAD med en A321LR fra f.eks. JFK og bibeholde begge ruter
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser it som SAS bytter fra Terminal 7 til Terminal 1 på JFK neste sommer også
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CPH - MSP er 3720 nautiske mil.
Range på 321LR er ca. 4000 så det er i drøyeste laget ja.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hur är beläggningen på BKK? Ny linje som man konkurrerar på. Antar att man går igenom alla möjligheter att hitta kapacitet. Nu med nya spelregler på N Amerika antar jag att man vill gärna vara med från starten.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det betyr vel at det alt skjer og vil skje endel på bakrommet, hvis disse endringene kommer alt i sommer. Skal det funke kommersielt så trengs det vel fort litt mer enn bare en helt basic interline med Delta her?

Hvor langt kan man anta samtalene med Delta kan ha kommet her? De bytter vel neppe fra T7 til T1 på JFK og legger til 2x daglig (strengt tatt 13x ukentlig) uten at noen har tatt en Teams-samtale til Atlanta først?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er ikke mye å velge i av UA conections på SAS sine nettsider om dagen så noe må jo nesten være på gang?

På samme måte som at terminal bytte og økt frekvens må komme av en årsak så er det vel grunnet allerede solgte billetter at de må opprettholde kapasitet til EWR gjennom sommerprogrammet?
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er ikke mye å velge i av UA conections på SAS sine nettsider om dagen så noe må jo nesten være på gang?

På samme måte som at terminal bytte og økt frekvens må komme av en årsak så er det vel grunnet allerede solgte billetter at de må opprettholde kapasitet til EWR gjennom sommerprogrammet?

Ja, men samtidig booket noen en bonusbillett med LH/UA OSL-LAS, via FRA og DEN neste høst, for meg og flere.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser at det er en del som har fått slettet sine bookinger, typisk UA fra EWR. Så det er vel typiske bookinger der det er SK/UA kombinert. Bookinger der SK er utelukket går vel da gjerne fortsatt igjennom?

Ser også at noen påstar at Berg Hansen feks hevder at United har sluttet å samarbeide med SAS.
 
Back
Top