SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
SAS og BRA har inngått en langsiktig wetlease avtale hvor BRA skal fly for SAS på svensk innenriks. Nevnes ikke, men er vel ikke umulig det betyr XFly byttes ut?

En rekke nye ruter får da økt frekvens fra S25, samt det vurderes åpnes nye ruter til Kalmar og Halmstad.

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...o-strengthen-domestic-connectivity-in-sweden/

Scandinavian Airlines (SAS) and Braathens Regional Airways AB (BRA) are pleased to announce the signing of a long-term wet lease partnership aimed at securing reliable and efficient domestic air connectivity within Sweden.


54001656009_78de291913_b.jpg
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Vore väl inte så konstigt om Xfly försvinner ut helt. Frågan är vad som händer med Växjö, totalt tack och adjö?
Och rimlig konsolidering på svensk inrikesmarknad. Det går inte med hur många bolag som helstom det ska fungera med frekvenser.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Avtalen gjelder fra 1. januar 2025, og skal vare i 7 år. Verdien er estimert til 6 mrd kroner.

https://press.flygbra.se/posts/pressreleases/bra-signs-long-term-agreement-with-sas

BRA has entered into an agreement under which the company will fly on behalf of SAS from the 1st of January 2025, primarily with Arlanda as hub. The agreement is worth around SEK 6 billion and extends over seven years.

Jeg klarer ikke se hvor DN tar dette fra, men i artikkelen her nevnes også CPH.

https://www.dn.no/luftfart/sas/bra/...skap-blir-underleverandor-for-sas/2-1-1710426

Ifølge SAS vil samarbeidet gi økt kapasitet på nøkkelruter i Sverige, samt bidra inn i København-basen
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Nå blir det vel helt feil å sammenlinke innerikstrafikken i Norge med Sverige mtp infrastruktur, flyskam, turisme osv, osv. Men når man ser på kartet så fremstår det litt merkelig at det kun er en innenriksrute fra GOT?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Den økningen som SAS har skissert i dag binder nok opp ca 4 av 14 ATR-maskiner. Da blir det store spørsmålet, hva skal resten av kapasiteten brukes til? Skal de gjenværende 10 maskinene brukes til å "presse ut" XFly? Skal mer av ARN-prduksjonen over på ATR, slik at man får frigjort A320-maskiner til CPH og OSL? Skal man bruke ATR-maskinene i DK eller NO? Det er mange interessante spørsmål her. Skal BRA ha samme antall ATR-maskiner i flåten, så blir det spennende å se hvor de 10 siste maskinene havner......
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Den økningen som SAS har skissert i dag binder nok opp ca 4 av 14 ATR-maskiner. Da blir det store spørsmålet, hva skal resten av kapasiteten brukes til? Skal de gjenværende 10 maskinene brukes til å "presse ut" XFly? Skal mer av ARN-prduksjonen over på ATR, slik at man får frigjort A320-maskiner til CPH og OSL? Skal man bruke ATR-maskinene i DK eller NO? Det er mange interessante spørsmål her. Skal BRA ha samme antall ATR-maskiner i flåten, så blir det spennende å se hvor de 10 siste maskinene havner......

BRA har 3 maskiner bundet opp hos Austrian. Minst ut vinterprogrammet, men tipper det blir vesentlig lenger.

Og hvis det er slik at de faktisk vil overta for XFly som har 7 maskiner i SAS arbeid så er veksten begrenset til dette 4 maskinene.

3 Austrian + 7 XFly + 4 Vekst i Sverige = 14
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

SAS blir jo i prinsippet kvitt en konkurrent her, men konkurrenten har jo ikke hatt det så lett de siste årene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

SAS blir jo i prinsippet kvitt en konkurrent her, men konkurrenten har jo ikke hatt det så lett de siste årene.

Dette er jo et lite kinderegg. Braathens blir kvitt en tapsbringende operasjon, Swedavia blir kvitt en flyplass og SAS får både konsolidert det svenske markedet og styrket nettverket/operasjonen på ARN.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Uten å gå helt ut i konspiland, så kan nok dette kanskje være en motreaksjon på DY sitt oppkjøp av WF. Det oppkjøpet kom nok ganske overraskende på SK, så kan godt hende de tenker det er smart å «kapre» den dominerende aktøren på regionalnettet i Sverige før DY eventuelt hadde gjort det.

Hva sier svenske konkurransemyndigheter her? Går ut ifra at de vil ha en finger med i spillet?
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Uten å gå helt ut i konspiland, så kan nok dette kanskje være en motreaksjon på DY sitt oppkjøp av WF. Det oppkjøpet kom nok ganske overraskende på SK, så kan godt hende de tenker det er smart å «kapre» den dominerende aktøren på regionalnettet i Sverige før DY eventuelt hadde gjort det.

Hva sier svenske konkurransemyndigheter her? Går ut ifra at de vil ha en finger med i spillet?


Det er jo interessant ja, men dette er ikke en fusjon og SK tar ikke over BRA som selskap. BRA endrer forretningsmodell totalt og legger ned sin tidligere drift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Det er jo interessant ja, men dette er ikke en fusjon og SK tar ikke over BRA som selskap. BRA endrer forretningsmodell totalt og legger ned sin tidligere drift.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sant nok, men nær de skal utelukkende fly innenriks på vegne av SK, hindrer jo det samarbeid med andre aktører. Litt annerledes at WF (fortsatt) har interline med både SK og DY.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Uten å gå helt ut i konspiland, så kan nok dette kanskje være en motreaksjon på DY sitt oppkjøp av WF. Det oppkjøpet kom nok ganske overraskende på SK, så kan godt hende de tenker det er smart å «kapre» den dominerende aktøren på regionalnettet i Sverige før DY eventuelt hadde gjort det.

Hva sier svenske konkurransemyndigheter her? Går ut ifra at de vil ha en finger med i spillet?


Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om at kontrakt for å fly ATR etter et slags anbud går fra XFly til BRA. Hvor sistnevnte helst ikke vil fly selv.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Og da forsvinner A319 ut av flåten til BRA?

Nei, de fortsetter fly charter for Ving/Apollo. Påvirkes ikke av dette.

BIX er et separat forretningsområde.

Tipper Twin Otter tenkte på Airbus-produksjonen = Braathens International Airways (TT/BIX).
Men SE-RGV - den første A319 i BIX sin flåte ble i 25. juni i sommer overført til Braathens Regional Airways (TF/BRX) som er produksjonsselskapet til flygBRA, og har siden operert daglig med Airbus på BMA-MMX. Begge søsterselskapene samarbeider jo tett og de bytter stadig på om det er BIX eller BRX-A319 som flyr for flygBRA. Så spørs om hvis ikke BRX vil satse på ACMI med Airbus også, så blir sikkert SE-RGV flyttet tilbake til BIX.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

Ikke sammenlignbart. Her er det snakk om at kontrakt for å fly ATR etter et slags anbud går fra XFly til BRA. Hvor sistnevnte helst ikke vil fly selv.

I praksis blir man i det svenske innenriksmarkedet en aktør mindre, samme som her til lands. Om man velger å kjøpe opp en aktør, eller innlede et så strategisk tett samarbeid som SK og BRA nå gjør så blir jo resultatet det samme, så jeg mener dette i grunn er ganske sammenliknbart.

Så kan man jo diskutere hvilke av casene som fører til mest reduksjon i konkurransen, og mtp at BRA nå legger ned egne flygninger vil jeg påstå at det svenske markedet nå taper mest.
 
Re: SAS og BRA med langsiktig wetlease

På 90-tallet så hadde jo SAS en kampanje som het SAS SAS sa BRA BRA BRA - var vel noe foppall annonsering - men kunne jo hentes frem igjen nå.
 
Back
Top