SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

SAS truer med å redusere kraftig fra Bodø

En noe spesiell sak!

SAS hevder at dekkene på flyene deres blir påført skader for 1,5 millioner kroner i måneden under avgang og landing på Bodø lufthavn – på grunn av en ny overflate med sterk friksjon på rullebanen.

Nå truer selskapet med å redusere trafikken til Bodø. I dag har SAS 19 avganger og landinger pr. dag på flyplassen, som inntil august 2016 drives av Forsvaret.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/luftfart/sas-truer-med-aa-kutte-bodoe-ruter/a/23328856/
 
Re: SAS truer med å redusere kraftig fra Bodø

Det river skikkelig i flyet nå man lander på dette dekket.. Har 8 landinger i høst med SAS/DY pluss noe med småfly..

I dag advarte pilotene før landing om at den kom til å bli hardere enn normalt, samtidig brukte de motorbrems mye lenger enn normalt..
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Ikke piggdekkavgift, men kanskje SAS burde innføre dekkavgift på flyvninger til/fra Bodø?


Eller.. Altså, hvis noen fra SAS leser dette, så var det ment som en dårlig spøk. :p
 
SAS trur å kutte ruter på Bodø Lufthavn

Leser at SAS truer med å kutte mange flyruter fra Bodø Lufthavn pga dårlig rullebane.
SAS sier at dekkene på flyene blir ødelagt.
Ikke bra for Bodø by osv, hvis dette skjer.



Kansje Avinor må fortgang med en ny og bedre rullebane på Bodø Lufthavn da???
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Lett å se hvilke fly som har vert innom Bodø ;)

Det har blitt gjort, både i SK, DY og i WF:

http://www.an.no/nyheter/article7588303.ece

Problemet er størst for SK ettersom slitasjen øker med økt vekt. WF har også store problemer men ikke i like stor grad per landing som SK ettersom kommer inn med 737.

For DY er problemet per landing omtrent like stor for SK men fordi de har færre flyginger til Bodø er tapet for selskapet mindre stor enn for SK.

Det er Forsvaret som må komme med en løsning, ikke Avinor ettersom rullebanen fortsatt er en del av den militære delen av flyplassen.

Dersom det ikke kommer en løsning mellom SK og Forsvaret forventer jeg at NHO-Luftfart kommer til å følge dette opp.
 
Last edited:
Re: SAS trur å kutte ruter på Bodø Lufthavn

Leser at SAS truer med å kutte mange flyruter fra Bodø Lufthavn pga dårlig rullebane.
SAS sier at dekkene på flyene blir ødelagt.
Ikke bra for Bodø by osv, hvis dette skjer.



Kansje Avinor må fortgang med en ny og bedre rullebane på Bodø Lufthavn da???

Er vel Forsvaret som har ansvaret her.
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Forsvaret eller Forsvarsbygg? Nei det er ikke det samme.
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Det har blitt gjort, både i SK, DY og i WF:

http://www.an.no/nyheter/article7588303.ece

Problemet er størst for SK ettersom slitasjen øker med økt vekt. WF har også store problemer men ikke i like stor grad per landing som SK som kommer inn med 737.

For DY er problemet per landing omtrent like stor for SK men fordi de har færre flyginger til Bodø er tapet for selskapet mindre stor

Tror nok fort problemet er minst like stort for WF. Bare idag(onsdag) ser det ut til at de har 36 landinger i Bodø, og mange av de samme flyene som lander flere ganger der så slites godt på dekkene dems også....
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

I følge reklamen for banebelegget brukes samme type overflate på Schiphol. Noen som vet hvorfor dette har blitt et problem i Bodø, men ikke andre steder samme overflate er brukt?
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

I følge reklamen for banebelegget brukes samme type overflate på Schiphol. Noen som vet hvorfor dette har blitt et problem i Bodø, men ikke andre steder samme overflate er brukt?

Jeg leste ett eller annet sted at siden Schiphol har flere flybevegelser per døgn (Bodø har ca 60 bevegelser i døgnet) så ble overflaten i AMS slitt ned raskere enn hva tilfellet er i Bodø. Derfor skal man nå i gang med å "koste" ned noe av overflaten for å minske friksjonen.
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Tror nok fort problemet er minst like stort for WF. Bare idag(onsdag) ser det ut til at de har 36 landinger i Bodø, og mange av de samme flyene som lander flere ganger der så slites godt på dekkene dems også....

Du sier nok akkurat det samme som jeg sier ;)

Forskjellen er bare at jeg spesifiserer problemstillingen til slitasje per landing og da er problemet for SK/DY større enn for WF pga vekt på flytype. I sin helhet er problemet for WF kanskje til og med større enn for SK pga antall flybevegelser i Bodø.
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

I følge en kar på en Facebookgruppe med luftfartshistorisk tema (Alpha) så er problemet i Bodø at man har valgt at piggene/steinene i rullebanedekket skal stikke 1.8 mm over det jevne underlaget. Det maksimale godkjente skal være 1.0 mm - så at Schiphol ikke har fått det samme problemet kan vel også skyldes at de har holdt seg innenfor limits. Selv om de har samme type dekke.
 
Re: SAS: Ny rullebane i Bodø spiser dekk.

Bodø er den verste banen i hele nettverket. Utrolig merkelig ansvarsfraskrivelse fra utbygger.
 
Back
Top