SAS norske Europaruter

Re: SAS sommerprogram 2024

Så skal det bli spennende å se hva som skjer etter sommeren. Dersom SVG-LHR ikke er så business tung(lengre) så er det vel ikke utenkelig at sloten på LHR blir splittet også i fortsettelsen.

Nå har vi vel ikke sett noe fakta her på hva kundegrunnlaget er og kundesegmentene på den ruten faktisk består av. Kun litt synsing her inne. ;)
 
Re: SAS sommerprogram 2024

BGO-LHR gikk alltid via SVG. SK515/516 og SK517/518 fordi det var en del av avtalen med BMA at BMA fløy direkte BGO-LHR.
Disse SAS flightene brukren.

I følge SAS tidtabell for 1980 ģikk SK517/518 nonstop BGO-LHR, så 'alltid' er nok ikke helt korrekt.
 
Re: SAS sommerprogram 2024

Jeg har tatt den noen ganger jeg også fra LHR til BGO og fra SVG til BGO. Jeg husker det var forskjellig flightnummer på LHR-SVG og SVG-BGO, men flyet var det samme og en fikk sitte ombord under mellomlanding i SVG. Det gav jo et ekstra leg og ekstra bonuspoeng ved at det var forskjellige flightnummer.

BMA hadde vel en daglig avgang mellom BGO og LHR på 90 tallet om jeg husker riktig. Den ble trafikkert med en DC9-30 i allefall de gangene jeg så på den på Flesland.

På midten av 80 tallet fløy SK til LGW husker jeg. Morgenflyet fra BGO gikk nedom SVG før det fortsatte til LGW. Returen gikk direkte til Bergen. På ettermiddagen gikk flyet direkte fra BGO til LGW men på returen på kvelden var det nedom SVG.

Jeg og reiste en del med begge disse tidlig på 80 tallet.
Med litt smart koordierning så overtok de som kom ombord i Stavanger tax-free varer fra venner som kom fra LHR og skulle videre til Bergen. Passasjerer fra Stavanger ble vinket gjennom tollen på Flesland når de sa at de var kommet ombord i Stavanger.
 
Re: SAS sommerprogram 2024

Jeg har tatt den noen ganger jeg også fra LHR til BGO og fra SVG til BGO. Jeg husker det var forskjellig flightnummer på LHR-SVG og SVG-BGO, men flyet var det samme og en fikk sitte ombord under mellomlanding i SVG. Det gav jo et ekstra leg og ekstra bonuspoeng ved at det var forskjellige flightnummer.

BMA hadde vel en daglig avgang mellom BGO og LHR på 90 tallet om jeg husker riktig. Den ble trafikkert med en DC9-30 i allefall de gangene jeg så på den på Flesland.

På midten av 80 tallet fløy SK til LGW husker jeg. Morgenflyet fra BGO gikk nedom SVG før det fortsatte til LGW. Returen gikk direkte til Bergen. På ettermiddagen gikk flyet direkte fra BGO til LGW men på returen på kvelden var det nedom SVG.

Jeg reiste direkte LHR - BGO 1/12 2011 kl 15:05 med British Midland BD 0551, en Embraer 145. Det var en gjennomgående forbindelse fra TAM (JJ 8084) GRU (Sao Paulo) - LHR
 
Re: SAS sommerprogram 2024

I følge SAS tidtabell for 1980 ģikk SK517/518 nonstop BGO-LHR, så 'alltid' er nok ikke helt korrekt.

Min aller første flytur FBU - BGO den 5/8 1966 med SAS Caravelle, SK 351, gikk videre BGO - LHR.
 
Re: SAS sommerprogram 2024

Jeg leste en artikkel om SQs nye rute til LGW, og la merke til at SK søkte om 1260 slots på LGW i sommersesongen 2024. De fikk ikke tildelt noen av disse. Er det et forsøk på å gradvis flytte bort fra LHR, eller ligger det noe annet bak? Mener å huske at SK har vært på LGW tidligere.

Det stemmer. På midten av 80 tallet fløy de i allefall 2 daglige turer mellom BGO og LGW. Den ene var nedom SVG på veien.
 
Re: SAS sommerprogram 2024

SAS fløy FBU-Gatwick periodevis på åttitallet. Husker spesielt en tidlig morgenavgang som sjelden hadde noe særlig folk ...
 
Re: SAS sommerprogram 2024

Det stemmer. På midten av 80 tallet fløy de i allefall 2 daglige turer mellom BGO og LGW. Den ene var nedom SVG på veien.

SK515/516 og SK 517/518 gikk BGO-SVG-LGW og retur frem til start på sommerprogrammet 1992.
Jeg brukte disse flightene mye fra SVG til LGW og v.v.på den tiden.
 
Fått i hende en Travel Book fra tidlig 93, skulle gjerne lagt ut bilder, men sliter tilsynelatende med å laste opp bilder fra telefonen så vi får ta en liten oppsummering i tekstformat.

BGO:

> CPH
SK861 D M87
SK863 D M87
SK865 D F50
SK867 D F50

> LHR
SK515 D via SVG M81
SK517 Dx6 M81

> ARN
SK848 Dx67 SF3
SK850 Dx6 F50

OSL:

>ABZ
SK531 Dx7 via SVG D94

>AMS
SK543 D D94
SK545 Dx6 M87

>ATH
SK777 D via CPH M87

>BRU
SK1597 Dx67 M87
SK595 Dx6 M87

>DUS
SK623 Dx6 M87

>FRA
SK639 D D92

>GVA
SKSR617 D via CPH M81

>HEL
SK722 D D92

>LHR
SK511 D M81
SK509 D M81
SK513 D M81
SK1511 Dx6 D92

>MAN
SK1541 Dx6 Fra ARN D94

>LIN
SK683 Dx7 via CPH M81

>MUC
SK661 D via CPH M81

>NCE
SK791 6 M87

>CDG
SK561 D M87
SK569 D D94

>ZRH
SKSR609 D M87
SKSR611 D M87

CPH, ARN, GOT og EWR kommer i tillegg. ZRH operert av SK? GVA operert av SR?

SVG:

>ABZ
SK531 D Fra FBU D94
SK533 Dx6 Fra CPH F50

>AMS
SK547 Dx6 F50

>CPH
SK1863 D D94
SK1865 Dx7 F50
SK1867 Dx6 F50
SK1869 D F50
SK1861 Dx6 F50

>GLA
SK1533 Dx246 F50

>LHR
SK515 D Fra BGO M81
SK519 Dx6 D94

TRD:

>CPH
SK839 Dx7 D94
 
Last edited:
Av tabellen kan man også lese at Sabena flydde en daglig og KLM tre daglig.

Så FBU-BRU i 1993 var ikke så langt unna det OSL-BRU byr på i 2024.
 
Fløy kveldsavgang FBU-BRU med SAS en enkelt gang vinteren -92. Husker flyet var fullt av det som så ut som byråkrater fra departementene. Antok at dette var folk som jobbet med den norske tilknytningen mot EU, som både var et hot og følsomt tema i den perioden.
 
Det var også to daglige med SK på FRA-OSL, men altså kun en daglig OSL-FRA.

MD87 maskin som flydde CPH-FRA-OSL.

LH kun en daglig på det tidspunktet.
 
ZRH operert av SK? GVA operert av SR?

Må korrigere meg selv her.

SKSR617/SKSR618 ble operert av SK og gikk OSL-CPH-GVA-CPH-GVA med nattestopp på GVA. OSL-ZRH ble også operert av SK så etter rutetabellen å dømme så var da altså ikke Swissair å se på FBU i starten av 1993?

SR flydde 2 daglige ZRH-ARN, 2 daglige ZRH-CPH samt 1 daglig ZRH-GOT.

SK hadde 2 daglige til GVA fra ARN i tillegg til allerede nevnte OSL-CPH-GVA som ble supplert av 2 daglige fra SR på GVA-CPH.
 
Last edited:
Fått i hende en Travel Book fra tidlig 93, skulle gjerne lagt ut bilder, men sliter tilsynelatende med å laste opp bilder fra telefonen så vi får ta en liten oppsummering i tekstformat.

BGO:


> ARN
SK848 Dx67 SF3


4

Fløy SAS noen gang med Saab 340?
 
I rutetabellen fra 93 finner man Saab på en del svensk innenriks, ruter til Finland fra ARN samt BGO. Det er også noen ruter på svensk innenriks som opereres med Fokker 24?
 
Fløy med Saab 340 på Sas´rute fra FBU til HAU en gang på tampen av 80-tallet eller så, mulig det var et engangstilfelle.
 
Back
Top