SAS norske Europaruter

Er/var alt 4000 frå BU?

Nei, 4000-serien kom med SAS-Braathens på Galemoen. Jækla mange callsign som var fryktelig like, og mye ATC-styr. 4144, 4441, 4414 osv og det verste var at mange av dem fløy på samme tid.

Mesteparten av de gamle Fornebu -og 1970/1980- numrene var rent geografiske: 300-329 var Bergen, 331-339 Haugesund osv.

Det er vel stort sett bare langrutene som har beholdt 900-numrene omtrent uendret.

Re: SAS sommerprogram 2024

LGW var vel en arv fra BU? BGO-LHR direkte må i såfall ha vært 30 år+ siden? Jeg trodde den gikk via SVG i "gamle dager"?

Enig med deg her. SVG-LHR var nok ikke akkurat en biz-rettet rute med tanke på at "morgenavgangen" landet på LHR først i 11- tiden (10- tiden på vinteren), noe som gjorde at man først kunne nå eventuelle møter i London først etter lunsj. Skulle den vært for biz så måtte den ha landet senest rundt 09 slik at man kunne få en god arbeids/ møtedag i London før returen kl 20. GOT hadde vel en ankomst i 9-tiden før de solgte sloten og flyttet hele ruten til STN.

Morgenavgangen (uten at jeg kan si sikkert) var der nok for a) fylle/ beholde verdifulle LHR slots b) for å feede UA/ AC videre til USA/ Canada som SK ofte brukte LHR som en transferpunkt inntil UA/AC/LH transatlantic JV oppsto. En JV som SK ble utestengt fra og dermed førte til færre SK PAX med UA og AC ruter over Atlanteren inkl via LHR.

Så får vi se om det blir nye ruter (inkl fra BGO/ GOT) / flere avganger (SVG morgenavgangen returnerer?) til/ fra LHR (kanskje på låne slot) når de nå blir partnere med VS og det planlegges at SK blir en del av AF/KL/DL/VS transatlantic JV.

Ikke lenge siden denne ble diskutert sist men hvor mange slots var det SK solgte unna på LHR?

Det var vel oppe i nærmere 25 daglige avganger på et tidspunkt?

7 x CPH
6 X ARN
5 x OSL
2 x GOT
2 x SVG
2 x HEL(Blue 1)

LGW var vel en arv fra BU? BGO-LHR direkte må i såfall ha vært 30 år+ siden? Jeg trodde den gikk via SVG i "gamle dager"?

Jeg fløy BGO-LGW med BU 23.11.2004. BU595. Retur dagen etter med BU596. LN-BUG og LN-TUA.

Espen

Jeg fløy BGO-LGW med BU 23.11.2004. BU595. Retur dagen etter med BU596. LN-BUG og LN-TUA.

Espen

Og den ruten «arvet» og videreførte SK i noen år frem til de heller valgte å fly til MAN.

Jeg kan ikke huske at SK har flydd BGO-LHR direkte tidligere, men vet jo at de flydde BGO-SVG-LHR i «gamle dager».

Last edited:

På tidspunktet man valgte å bytte ut LGW med MAN var vel BMI inne med to daglige på BGO-LHR og den gang var jo det en samarbeidspartner for SAS.

Siden "arvet" vel BA disse av BMI når det oppkjøpet gikk igjennom og da var vel DY etablerte på BGO-LGW med to daglige. I tillegg var jo Easyjet inne på BGO-LGW en periode.

Last edited:

Haha, MCR er en forkortelse som ofte brukes for Manchester men flyplassen er selvfølgelig MAN.

Jeg kan ikke huske at SK har flydd BGO-LHR direkte tidligere, men vet jo at de flydde BGO-SVG-LHR i «gamle dager».

Aeroroutes hvender sist i mars 1994, men kan ha vært via SVG?

https://www.aeroroutes.com/eng/240104-skns24eu

Bergen – London Heathrow 27JUN24 – 08AUG24 3 weekly A320neo (SAS last served this route until March 1994)
SK4537 BGO1740 – 1850LHR 32N 247
SK4538 LHR1950 – 2250BGO 32N 247

Eller ligger GVA inne med en blanding av E195, A319 og A320neo.

Aeroroutes hvender sist i mars 1994, men kan ha vært via SVG?

https://www.aeroroutes.com/eng/240104-skns24eu

Eller ligger GVA inne med en blanding av E195, A319 og A320neo.

BGO-LHR gikk alltid via SVG. SK515/516 og SK517/518 fordi det var en del av avtalen med BMA at BMA fløy direkte BGO-LHR.
Disse SAS flightene brukte jeg mye opp og ned SVG-BGO og til LHR på nittitallet og helt til SAS innstilte ruten mellom SVG og BGO i 2001 når WF tok over denne ruten med Dash8-300. Da ble det mye Dash flighter frem til sommeren 2005. Noen av dem spektakulære med været vi har her i vest om vinteren.

Jeg har tatt den noen ganger jeg også fra LHR til BGO og fra SVG til BGO. Jeg husker det var forskjellig flightnummer på LHR-SVG og SVG-BGO, men flyet var det samme og en fikk sitte ombord under mellomlanding i SVG. Det gav jo et ekstra leg og ekstra bonuspoeng ved at det var forskjellige flightnummer.

BMA hadde vel en daglig avgang mellom BGO og LHR på 90 tallet om jeg husker riktig. Den ble trafikkert med en DC9-30 i allefall de gangene jeg så på den på Flesland.

På midten av 80 tallet fløy SK til LGW husker jeg. Morgenflyet fra BGO gikk nedom SVG før det fortsatte til LGW. Returen gikk direkte til Bergen. På ettermiddagen gikk flyet direkte fra BGO til LGW men på returen på kvelden var det nedom SVG.

Ser ut til at BGO overtar SVGs tider på LHR, så det betyr nok at SVG vil se en reduksjon fra 6 ukentlige til 3 ukentlige i sommer.

Så skal det bli spennende å se hva som skjer etter sommeren. Dersom SVG-LHR ikke er så business tung(lengre) så er det vel ikke utenkelig at sloten på LHR blir splittet også i fortsettelsen.

Back