SAS norske Europaruter

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Finnes det noen oversikt over eller vet noen når SAS sine forskjellige norske europaruter til de klassiske storbyene enten ble opprettet eller gikk fra å være via CPH og nonstop?

Snakker de f.eks destinasjoner som AMS, BRU, CDG, LHR, DUS, FRA, ZRH etc. Så må jo vel tilbake til FBU-tiden en eller annen gang?
 
Hm, ikke helt lett aa finne ut naar. Men fra FBU gikk det garantert direkte til CDG, AMS,ARN, GOT, CPH, DUS da jeg har floyet disse med SK selv. Det gikk garantert ruter ogsaa til LHR, BRU, ZRH og FRA. HEL vil jeg ogsaa tro. Det gikk ogaaa sesongrute til NCE ihvertfall i mange aar. Om du vil utenfor Europa gikk jo SAS til EWR ogsaa fra FBU etter at de flyttet fra GEN.
 
Hei!
Jeg vet ikke om det finnes noen oversikt over dette, men det er jo ingen hemmelighet at de to første utenlandsrutene utover København og Stockholm, ble opprettet av DNL fra Fornebu alt våren 1946.

Det første var til Kristiansand og Amsterdam
Den neste var til Stavanger og London.

Begge ruter i utgangspunktet fløyet med DC-3
 
Hei!

Jeg vet ikke om det finnes noen oversikt over dette, men det er jo ingen hemmelighet at de to første utenlandsrutene utover København og Stockholm, ble opprettet av DNL fra Fornebu alt våren 1946.



Det første var til Kristiansand og Amsterdam

Den neste var til Stavanger og London.



Begge ruter i utgangspunktet fløyet med DC-3



Men de to var vel ikke nonstop fra Oslo?
 
Det har vel 'alltid' vært direkteruter fra Oslo ut i Europa. Men mange var kun en eller to om dagen så du måtte ofte innom CPH hvis ikke tidene passet deg.
 
Antar du mener om uken?

Nei. Du hadde en eller to daglige til byer som Brussel, Paris, Zurich osv .. Da SAS var 'The Businessman's Airline' skulle man jo ha direkteruter til de viktigste forretningssentra åkkesom, og noen av disse må ha vært tapssluk. Husker en del av disse morgenavgangene konsekvent gikk med kun en håndfull pax.
 
Nei. Du hadde en eller to daglige til byer som Brussel, Paris, Zurich osv .. Da SAS var 'The Businessman's Airline' skulle man jo ha direkteruter til de viktigste forretningssentra åkkesom, og noen av disse må ha vært tapssluk. Husker en del av disse morgenavgangene konsekvent gikk med kun en håndfull pax.



Men de har uansett ikke «alltid» hatt det. Derav spørsmålet [emoji6]

Var det forresten ikke Swissair som tok seg av ZRH?
 
Men de har uansett ikke «alltid» hatt det. Derav spørsmålet [emoji6]

Var det forresten ikke Swissair som tok seg av ZRH?

Derfor gåseøynene.

ZRH ble med unntak av en kort periode betjent av SAS. Swissair fløy for det meste til Geneve, via København. Man hadde dog kort forbindelse til ZRH i København begge veier.
 
Kanskje mulig å finne noe info på nasjonalbiblioteket?
Eller hos FlypratNasjonalBilbliotekaren ;) har jo snublet rundt altfor lenge og husker ennå altfor mye:
Når jeg startet «karrieren» som billettpresser på Fornebu i 1980 var det ikke mange Europa Ruter - hverken hos SAS, men ei heller hos konkurentene.

Nonstop var det London (LHR og LGW) både SAS og BA.

Direkte var det noen flere:
- Amsterdam med SAS via Stavanger begge veier. KLM’s eneste daglige mener jeg først gikk via Kristiansand (er på meget meget tynn is her), senere via Gøteborg.
- Frankfurt - SAS startet direkte via Gøteborg i de første Janne årene (med Euroclass men før Janne stripene) Lufthansa’s eneste daglige ! gikk via Hamburg. Ganske raskt endret Lufthansa til en Nonstop til Frankfurt og en via Hannover til München. (Sidespor: SAS fløy på denne tiden også København - Frankfurt - München med trafikk rettigheter FRA -MUC).
- Paris - I strid med trådstartaran begynner jeg med Air France som først fløy Paris - København - Oslo og samme retur med Caravelle (og de hadde trafikk rettigheter Oslo København - som ble et naturlig valg både pga Caravelle og et fullt måltid med Vin ! (Sorry Kjos - you s_ck!). Senere endret Air France til CDG-OSL-GOT-CDG med samme rute nummer hele veien AF 797) hvorfor jeg husker dette har noe med programmering av IT Tours for Prisma Tours. SAS åpnet FBU CDG med DC-9-21 nokså sent.
- Dusseldorfen, dette var en av rutene som SAS fikk til, nonstop med avgang Fornebu ved 17:00 tiden gikk såpass bra i flere år at den måtte forbedres til morgen avgang, noe som totalt drepte ruten:cry: (en digresjon er at SAS også opererte CPH - DUS - LOS (Lagos ikke Los Angeles;) )med DC-8 og trafikk rettigheter Düsseldorf - Lagos!
- Zurich er nevnt av ekspert LN-MOW (dog er vel Swissair FBU-GOT-ZRH glemt, utmerket rute med mye godt øl) ikke sant Andreas ?
- Hamburg og Helsinki er eksempler på hvordan absolutt på ingen måte noensinne starte en ny rute, SAS tok effektivt livet av begge rutene med konsekvent innstillinger (dette var mens Finnair fløy via Stockholm på morgenen og Nonstop på kvelden)
- Athen gikk faktisk direkte fra Fornebu med DC-8 (selvfølgelig) via CPH.
 
Supert. Så da stemmer det at det ikke var mye nonstop

Husker du når de forskjellige da dukket opp?
 
SAS hadde også en "direkterute" til Linate, men den gikk OSL-CPH-LIN, altså ikke non-stop. Jeg fløy mye med den på 90-tallet, og da var det enkelte ruter som ble kalt "direkte" men som ikke var "non-stop".
 
- Dusseldorfen, dette var en av rutene som SAS fikk til, nonstop med avgang Fornebu ved 17:00 tiden gikk såpass bra i flere år at den måtte forbedres til morgen avgang, noe som totalt drepte ruten:cry: (en digresjon er at SAS også opererte CPH - DUS - LOS (Lagos ikke Los Angeles;) )med DC-8 og trafikk rettigheter Düsseldorf - Lagos!

Jeg fløy noen ganger med denne DUS-CPH, men jeg trodde den kom fra Nairobi...?
 
- Dusseldorfen, dette var en av rutene som SAS fikk til, nonstop med avgang Fornebu ved 17:00 tiden gikk såpass bra i flere år at den måtte forbedres til morgen avgang, noe som totalt drepte ruten:cry: (en digresjon er at SAS også opererte CPH - DUS - LOS (Lagos ikke Los Angeles;) )med DC-8 og trafikk rettigheter Düsseldorf - Lagos!

Jeg fløy noen ganger med denne DUS-CPH, men jeg trodde den kom fra Nairobi...?

Det var DC-10’ern ZRH - CPH på søndager som kom fra Nairobi. Düsseldorf komfra Lagos (og gikk til). Det var også en DC-8 som gikk København - Stuttgart - Barbados - Stuttgart - København
 
SAS hadde også en "direkterute" til Linate, men den gikk OSL-CPH-LIN, altså ikke non-stop. Jeg fløy mye med den på 90-tallet, og da var det enkelte ruter som ble kalt "direkte" men som ikke var "non-stop".

Direkte er med mellom landinger - eneste kravet er samme rute nummer, kan godt ha flybytte underveis som SK 601 som gikk FBU - CPH - ZRH med A300 FBU - CPH og DC-9-41 videre til ZRH. Ekstremt var jo Pan Ams direkte rute Oslo - Honolulu som gikk FBU - LHR med 727 LHR - SFO med 747 og SFO - HNL med nok en 747.
 
For å svare litt på mitt spørsmål i 1995 ser det ut som SAS opererte følgene fra FBU

LHR, MAN, FRA, CDG, DUS, ZRH.

Samt ALC, men var bare 1x ukentlig. Litt overraskende AMS faktisk var 3x daglig
 
For å svare litt på mitt spørsmål i 1995 ser det ut som SAS opererte følgene fra FBU

LHR, MAN, FRA, CDG, DUS, ZRH.

Samt ALC, men var bare 1x ukentlig. Litt overraskende AMS faktisk var 3x daglig

Tittade i mina flygdagböcker och ser att jag flög SK1541/SK1542 ARN-FBU-MAN några gånger vintern 1993/1994. På flygningarna var det samma maskin , B.737-59D SE-DNK , minns inte riktigt men tror att den var något ombyggd i kabinen för Euro-flights.
 
Tittade i mina flygdagböcker och ser att jag flög SK1541/SK1542 ARN-FBU-MAN några gånger vintern 1993/1994. På flygningarna var det samma maskin , B.737-59D SE-DNK , minns inte riktigt men tror att den var något ombyggd i kabinen för Euro-flights.

Ja, det var et par maskiner hvor SAS eksprimenterte med 2-3 seating i Euroclass hvor man kunne endre setene. Disse måtte rekonfigureres på FBU under et kort transittstopp og det var alltid en tålmodighetsprøve siden den normalt hadde minimal Euroclass på strekket mellom FBU og MAN og maksimal størrelse på FBU-ARN.
 
Back
Top