Kanskje mulig å finne noe info på nasjonalbiblioteket?
Eller hos FlypratNasjonalBilbliotekaren

har jo snublet rundt altfor lenge og husker ennå altfor mye:
Når jeg startet «karrieren» som billettpresser på Fornebu i 1980 var det ikke mange Europa Ruter - hverken hos SAS, men ei heller hos konkurentene.
Nonstop var det London (LHR og LGW) både SAS og BA.
Direkte var det noen flere:
- Amsterdam med SAS via Stavanger begge veier. KLM’s eneste daglige mener jeg først gikk via Kristiansand (er på meget meget tynn is her), senere via Gøteborg.
- Frankfurt - SAS startet direkte via Gøteborg i de første Janne årene (med Euroclass men før Janne stripene) Lufthansa’s eneste daglige ! gikk via Hamburg. Ganske raskt endret Lufthansa til en Nonstop til Frankfurt og en via Hannover til München. (Sidespor: SAS fløy på denne tiden også København - Frankfurt - München med trafikk rettigheter FRA -MUC).
- Paris - I strid med trådstartaran begynner jeg med Air France som først fløy Paris - København - Oslo og samme retur med Caravelle (og de hadde trafikk rettigheter Oslo København - som ble et naturlig valg både pga Caravelle og et fullt måltid med Vin ! (Sorry Kjos - you s_ck!). Senere endret Air France til CDG-OSL-GOT-CDG med samme rute nummer hele veien AF 797) hvorfor jeg husker dette har noe med programmering av IT Tours for Prisma Tours. SAS åpnet FBU CDG med DC-9-21 nokså sent.
- Dusseldorfen, dette var en av rutene som SAS fikk til, nonstop med avgang Fornebu ved 17:00 tiden gikk såpass bra i flere år at den måtte forbedres til morgen avgang, noe som totalt drepte ruten

(en digresjon er at SAS også opererte CPH - DUS - LOS (Lagos ikke Los Angeles

)med DC-8 og trafikk rettigheter Düsseldorf - Lagos!
- Zurich er nevnt av ekspert LN-MOW (dog er vel Swissair FBU-GOT-ZRH glemt, utmerket rute med mye godt øl) ikke sant Andreas ?
- Hamburg og Helsinki er eksempler på hvordan absolutt på ingen måte noensinne starte en ny rute, SAS tok effektivt livet av begge rutene med konsekvent innstillinger (dette var mens Finnair fløy via Stockholm på morgenen og Nonstop på kvelden)
- Athen gikk faktisk direkte fra Fornebu med DC-8 (selvfølgelig) via CPH.