• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Norge

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Jeg ser at alle SAS' Bombardier DHC-8-402 (av noen kalt Q400) på norsk register er registrert på SAS Norge. Er det noen spesiell grunn til det? Jeg trodde at dette selskapet ikke eksisterte lenger.

Replying to Topic 'SAS Norge'

Kanskje Fokkerne endelig skal pensjoneres...

Originally posted by EB

Kanskje Fokkerne endelig skal pensjoneres...

Det kan sikkert hende, men det forklarer ikke hvilket selskap SAS Norge er....;)

Originally posted by LN-KOG

Jeg ser at alle SAS' Bombardier DHC-8-402 (av noen kalt Q400) på norsk register er registrert på SAS Norge. Er det noen spesiell grunn til det? Jeg trodde at dette selskapet ikke eksisterte lenger.
Mon ikke det er et levn fra "gamle SAS dage", da mange SAS fly blev registreret
i Norge
Hilsen
Ole

...vet ikke helt, men selv om SASBraathens har eget AOC, saa skal de vel ikke eie flyene....saavidt jeg leste (tildels mellom linjene) under Pilot konfliktene, skal ingen av de 4 selskapene eie fly, det er et 5 selskap som skal. Mulig maa det 5 selskapet ogsaa vaere registrert som selskap i Norge for aa kunne registrere fly i Norge (som visstnok er gunstig)...og derfor kan det vaere nettopp det vi ser....

mener å ha lest et sted at det er noe med lover og regler i Norge, kontra f.eks. Sverige, som gjør at leasingselskapene og finansinstitusjonene "liker" at flyene er på norsk register. SAS Norge lever fremdeles (det samme gjør vel egentlig Linjeflyg, mener det er et papirflyselskap som SAS AB fremdeles har "parkert" et sted. Vår mann i SEA har rett når det gjelder eierskap. Slik det fremgikk av planene da jeg var i "bolaget", så skulle alle fly enten eies eller leases av SAS Asset Management sentralt, og så "leaes/sub-leases" til de enkelte selskapene.

Nå ryktes det også at WF skal ha minst 3 stk. Q400 fra SK DK. Disse skal visst leveres snart....

Det ville jo være fint om SK - WF fikk til en enda bedre deling av tynne ruter/tider slik at f.eks WF fløy KRS-OSL ol. dermed kunne SK benytte grisene på nye destinasjoner.

Originally posted by MD11

Nå ryktes det også at WF skal ha minst 3 stk. Q400 fra SK DK. Disse skal visst leveres snart....

kan avkrefte det der, dessverre

Back