• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Stoarn

ScanFlyer Silver
SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Hei folket, vet noe hvordan går disse ruter? Veldigt slett?
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Tror ikke det går så godt i følge flere innlegg her.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Tror ikke det går så godt i følge flere innlegg her.

Vel, foerstehaands info er jo bra. Someone skriver i sin rapport: og ombord var det 2 rader biz med 4 pax, 4 rader Extra med 5 pax og resten av flyet var ca 2/3 fullt og jeg vil anta at pax mixen var ca 50:50 mellom nordmenn og polakker.

4 pax paa biz og 5 pax paa ekstra tilsvarer vel omsetningen paa 50 seter bak.

Tror nok at SAS klarer seg meget godt da forretningsreisende selvsagt vil velge SAS til Polen
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Vel, jeg har da sittet og sett litt på disse maskinene til SAS til og fra Polen, og det som SOMEONE skriver er LANGT i fra hverdags!
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

På min flight til KRK var det 0 på biz, 0 på economy extra, og ca. 30 på economy. Billettpris: kr. 498,- kjøpt 2 uker før.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Uten at det nødvendigvis blir det endelige resultatet så ligger ihvertfall WAW, GDN og KRK fortsatt inne i vinterprogrammet for SAS Norge, og når man ser på prisene på endel av avgangene så virker det ikke som om de kaster billettene etter folk, selv om samtidig på endel avganger kan få tak i kampanjebilletter. Men det blir spennende å se etterhvert som folk kommer tilbake fra ferie, for ihvertfall WAW og til en viss grad GDN tiltrekker seg jo endel forretningstrafikk (ser f.eks på SAS DK som i sommer har 3 daglige til GDN 1xMD80 1xAvro(RC) og 1xCRJ(QI), men kjører 4 daglige fra i høst, med 3xMD80 og 1xCRJ)
 
Last edited:
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Hva er det for en kommentar liksom...

Liksom at SAS har et tilbud til for forretningsreisende med full servering, lounger, fast track etc etc etc. I motsetning til konkurrenten, liksom ;)
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Vi må huske at disse rutene er nye og at SAS ikke har bygget opp samme markedsandel som Norwegian. Norwegian åpnet ruter til Warszawa, Krakow og Gdansk i 2005, mens SAS først kom i vår. SAS har lidd under LOTs høye priser og synkende popularitet i Polen, men kjører flere kampanjer i Polen for å etablere merkenavnet sitt. Men det er åpenbart at de ikke får det like lett som Norwegian. Norwegian hadde i praksis markedet alene på OSL-WAW-ruten siden LOTs priser var i en helt annen klasse enn Norwegians billettpriser. Dessuten fløy heller ikke Wizz Air mellom Norge og Polen på det tidspunktet Norwegian startet.

OSL-WAW.jpg


Grafen viser at Norwegian ikke tok særlig mange av de passasjerene LOT allerede hadde da de fløy alene. Norwegian har i stedet vært med på å bygge opp et nytt marked. Trafikken totalt sett på WAW-OSL har økt med over 500 prosent i den angitte perioden.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Det er vel ingen tvil om at DY skal faa en mye hardere kamp naa enn foer SAS kom paa banen. Det er jo ganske saa ambisioest aa kreve over 6500 spenn for en "fleksibel" billett til GDN mens SAS krever 5300 i Economy Extra som gir egen kabin, full service og reell fleksibilitet (+mm). Skal bli knallhardt for DY aa konkurrere mot det..

SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Tipper det ser minst like greit ut til de andre destinasjonene.

Saa vi faar se hva vinteren bringer...
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Det er vel ingen tvil om at DY skal faa en mye hardere kamp naa enn foer SAS kom paa banen. Det er jo ganske saa ambisioest aa kreve over 6500 spenn for en "fleksibel" billett til GDN mens SAS krever 5300 i Economy Extra som gir egen kabin, full service og reell fleksibilitet (+mm). Skal bli knallhardt for DY aa konkurrere mot det..

SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Tipper det ser minst like greit ut til de andre destinasjonene.

Saa vi faar se hva vinteren bringer...

og hvor mye av dette er egentlig nytt? SAS pax har jo hatt et svært godt tilbud til Polen i mange år. Faktisk også før DY satte inn støtet mot Polen.
Noen nye direkte ruter til Polen med SAS fra Osl, jo jo, men ikke et revlosjonerende business tilbud til Polen? det har som du skriver eksistert lenge før Norwegian kom inn på disse rutene.

Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

og hvor mye av dette er egentlig nytt? SAS pax har jo hatt et svært godt tilbud til Polen i mange år. Faktisk også før DY satte inn støtet mot Polen.
Noen nye direkte ruter til Polen med SAS fra Osl, jo jo, men ikke et revlosjonerende business tilbud til Polen? det har som du skriver eksistert lenge før Norwegian kom inn på disse rutene.

Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!

SAS har ikke hatt et svaert godt tilbud til Polen fra OSL, det fikk de foerst i vaar...

Og beviser hva? Dersom du leser innlegget mitt, snakker jeg om fra OSL. SAS har ikke hatt direkteruter fra OSL saann som naa, det har LOT tatt seg av.

Det er jo klart at DY har business pax paa direkterutene sine og har god markedsandel naar de ikke har konkurranse fra SAS. Men historien blir jo en helt annen naa som SAS har aapnet direkteruter til flere destinasjoner i Polen backet opp av overlegen frekvens via CPH.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

SAS har ikke hatt et svaert godt tilbud til Polen fra OSL, det fikk de foerst i vaar...

Og beviser hva? Dersom du leser innlegget mitt, snakker jeg om fra OSL. SAS har ikke hatt direkteruter fra OSL saann som naa, det har LOT tatt seg av.

Det er jo klart at DY har business pax paa direkterutene sine og har god markedsandel naar de ikke har konkurranse fra SAS. Men historien blir jo en helt annen naa som SAS har aapnet direkteruter til flere destinasjoner i Polen backet opp av overlegen frekvens via CPH.

SAS har jo lenge flydd fra CPH og mens at DY naa har en daglig 5 dager i uken til GDN, kan SAS diske opp med 6 ukentlige direkte fra OSL og totalt 5 flighter hver eneste dag inn og ut av GDN direkte eller via CPH hver eneste dag untatt loerdag der det er 4 SAS flighter til/fra GDN.

Du har jo selv i ditt eget innlegg nevn transfer via CPH som en konkurranse fordel for SAS? Uansett, jeg tror markedet er til stede for både SAS og DY.
Det er bare synd at taperen her er LOT!
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Norwegian sitt inntreden beviser jo det motsatte av hva du her skriver Tommy. Når business paxen i alle år har hatt et så godt produkt fra København med SAS, så står det jo ikke i forhold til de markedsandelene som Norwegian har tatt med sine nye ruter til Polen. For business pax benytter seg flittig av Norwegian sine ruter til Polen, noe Norwegian selv har uttalt!

En slik direkte sammenligning av markedsandeler før/etter er noe misvisende. Det skyldes det faktum at såkalte "lavkostoperatører" genererer helt ny trafikk.

Forretningsmarkedet er ikke så prisfølsomt, selv om det har skjedd endringer også her, selvfølgelig.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

En slik direkte sammenligning av markedsandeler før/etter er noe misvisende. Det skyldes det faktum at såkalte "lavkostoperatører" genererer helt ny trafikk.

Forretningsmarkedet er ikke så prisfølsomt, selv om det har skjedd endringer også her, selvfølgelig.

Helt klart, men mitt poeng er at de forretningsreisende i mindre grad velger å reise via CPH med SAS til fordel til direkte ruter med Norwegian og SAS.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Helt klart, men mitt poeng er at de forretningsreisende i mindre grad velger å reise via CPH med SAS til fordel til direkte ruter med Norwegian og SAS.

Ja i alle fall om de har utgangspunkt i OSLO området, ikke alle Normenn har det....
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Fordelen med SAS er jo at man har muligheten til å fly via CPH dersom noe skjærer seg eller tidene skulle passe sånn. Flere muligheter er alltid bedre, særlig for bizpax.
 
Re: SAS Norge OSL-Polen: hvordan går det?

Fordelen med SAS er jo at man har muligheten til å fly via CPH dersom noe skjærer seg eller tidene skulle passe sånn. Flere muligheter er alltid bedre, særlig for bizpax.

Klart det, men tingen her er jo at paxen faktisk velger direkteruter med DY (med lav frekvens) fremfor gjennom SAS sitt rutenett via CPH!
 
Back
Top