Diett er, som flere nevner her, heller ikke en inntekt, all den tid den ikke er pensjonsgivende eller hjelper deg å få lån i banken. Dessuten er satsene lave. Av egen erfaring ryker dietten fort når man kommer inn på flyplasshotellet et kvarter før restauranten stenger, og man må hurtigbestille en burger til 300 kr. Så må man betale egen frokost dagen etter, hvis man ikke har pickup før frokostserveringen åpner så man ikke får spist frokost i det hele tatt. Blir ikke mye av den dietten som settes inn på sparekonto.
Jeg arbeider i en annen bransje der vi reiser en del til ukurante steder på ukurante tidspunkt (jernbaneinfrastrukturforvaltning). Hos oss er det noe lavere diettsatser enn det SAS har, og også noe lavere enn statens satser. Jeg er ikke enig i at satsene SAS har er lave, men at de kan være riktige.
La oss bruke eksempelet ditt med en burger til 300 kr. Utgangspunktet for fordeling av døgnsatsen er rundt halvparten til middag, så med 878 kr er det 439 kr til middag. En del mer enn burgeren til 300, men det er jo også lett å finne eksempler der man må ut med mer enn det.
Helt generelt, så er mitt inntrykk at de fleste som reiser mye og har diett får et lite overskudd av dietten. Selvfølgelig er det enkeltdager der man spiser dyrere, men at de fleste legger seg til vaner der de ikke bruker hele beløpet. Matpakke til lunsj, enkle middager og flere besøk på dagligvarebutikker enn kiosker er gjengangere hos de som går i overskudd. Dårlig planlagte måltider, høyt budsjett på drikke og aldri middag uten dessert er typisk for de som går mest underskudd.
Det betyr ikke at dietten på noen måte kan sidestilles med lønn. Når man er hjemmefra på jobb så har man ekstrakostnader. Å sette et tall på disse ekstrakostnadene er ingen eksakt vitenskap, og det samme tallet kan godt bety tap for en person og en (liten) gevinst for en annen.
Sagt på en annen måte: Dersom SAS skulle tilby de kabinansatte å spise etter regning mot en liten lønnsøkning, så tror jeg ikke det vil være noen god deal for de ansatte. (Unntak for de som jobber med administrasjon av ordningen, for de vil jo være sikret jobb i all evighet.)