SAS Norge i tenkeboksen...

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Har lenge tittet etter kortturer i Europa neste vår.SAS Norge starter jo mange nye ruter i år og enkelte kan jeg tenke meg neste vår.

Normalt kan en booke 359 dager i forveien. Nå kan man ikke en gang booke fra slutten av vintersesongen mars 2009 ! Hverken april eller mai....

Grubler de på hva som må kuttes og endres ? Litt synd siden andre selskap allerede har salg og tar sikkert kunder fra SK....:cry:

Så det blir vel BA til London først. Topp priser fortsatt !

Tja - de fyller nok opp flyene neste år også skal du se...

Blir spennende og se om noen ruter blir nedlagt. Ulønnsomme ruter og frekvenser skal jo bort i følge SAS ledelsen.....så det kan jo hende det blir færre fly og fylle:exclaimation

Samme tenkte jeg på. Steder som jeg har lyst på som Lyon og Bilbao, lønner de seg ??

Tja - de fyller nok opp flyene neste år også skal du se...

Det å fylle flyene er ikke det samme som å tjene penger. Det å fylle flyene er heller ikke det samme som å maksimere overskuddet i SAS Norge. SAS NO har begrenset kapasitet og må/bør allokere kapasiteten dit hvor det gir størst inntjening. Om flyene til f.eks. Alicante er fulle og isolert sett går med overskudd betyr ikke det samme som at SAS NO skal/bør opprettholde ruten, dersom f.eks. samme fly (tidsbruk) kunne vært satt inn på f.eks. Tromsø med større overskudd.

Samme tenkte jeg på. Steder som jeg har lyst på som Lyon og Bilbao, lønner de seg ??

Jeg har mine tvil uten at jeg kan begrunne det nærmere og jeg har mistanke om at den såkalte "leisure" divisjonen vil forsvinne, just a strong feeling.....

Samme tror jeg på noen. Som muligens også andre selskap gjør fra Norge..

Blir spennende og se om noen ruter blir nedlagt. Ulønnsomme ruter og frekvenser skal jo bort i følge SAS ledelsen.....så det kan jo hende det blir færre fly og fylle:exclaimation

Noen som vet hvordan SAS-ruten til Reykjavik går? Kan ikke skjønne hvordan det er rom for både SK og FI på den ruten. FI er vel rimelig etablert på den ruten nå.

Har lenge tittet etter kortturer i Europa neste vår.SAS Norge starter jo mange nye ruter i år og enkelte kan jeg tenke meg neste vår.

Normalt kan en booke 359 dager i forveien. Nå kan man ikke en gang booke fra slutten av vintersesongen mars 2009 ! Hverken april eller mai....

Grubler de på hva som må kuttes og endres ? Litt synd siden andre selskap allerede har salg og tar sikkert kunder fra SK....:cry:

Så det blir vel BA til London først. Topp priser fortsatt !

Tror ikke det er saa mange som bestiller billetter saapass lenge paa forhaand som det du gjoer. Prisene gaar veldig often nedover, det kan komme kampanjer etc.. Som f.eks. i sommer. Da vi skulle hjem til Norge i juli, var det voldsomt dyrt aa fly hjem. Prisen for uansett selskap kom paa 1500 USD t/r, 1300 til FRA/LHR etc. Som forventet, kom det en kampanje (med United) og vips, vi kom oss over dammen for 800 daler pp t/r alt inkludert (og siden det var UA, kunne vi bruke en masse credit vi hadde liggende). Skal ogsaa over i slutten av september. Billettprisene er ikke saerlig billig og av erfaring, vet jeg at det vil komme kampanjer, saa jeg velger aa ha is i magen og kjoepe i slutten av august.

Det at man ikke kan kjoepe paa forhaand mer enn 10 mnd, betyr jo ikke rutekutt, SAS Norge er ikke i tenkeboksen. DY selger jo kun 10 maaneder frem i tid (naa ut mars 2009) og det er jo de SAS i Norge foerst og fremst konkurrerer med.

Noen som vet hvordan SAS-ruten til Reykjavik går? Kan ikke skjønne hvordan det er rom for både SK og FI på den ruten. FI er vel rimelig etablert på den ruten nå.

Tror det gaar veldig bra. Der er jo en grunn til at SAS ekspanderte til Island og aapnet ytterligere en rute dit..

Å kjøpe billett til Sør-Europa (og resten av Europa også forsåvidt) så lang tid i forveien har i alle fall vært en dårlig deal de siste årene. Noe jeg har merket ofte. :( På et eller annet uforutsigbart tidspunkt bare stuper prisene:cool:, enten ved en kampanje eller uten noe som helst grunn. Så lang tid i forveien er det jo praktisk garantert at SK kommer med en kampanje, og de pleier ofte å være gode.

SAS kommer nok helt sikkert med en kampanje på mange av de nye leisure-destinasjonene på linje med kampanjene i fjor høst og i januar. Svært gode priser - med full EuroBonus-opptjening. Så jeg hadde nok ventet...

Vil bare minne om at Norwegian först i det siste har lagt ut vinterprogrammet fra kommende höst - vinterrutene fra Sverige ble f.eks. lagt ut til salg tirsdag denne uken. Så at SAS Norge ikke har lagt ut sommerprogrammet for 2009 ennå kan neppe väre veldig skadelig...

Nå kan det vel egentlig diskuteres om leisure divisjonen egentlig finnes. Iforhold til det som ble presentert i vinter så er det allerede gjort endel forandringer som f.eks innføring av C-klasse på noen av rutene (GDN og BRS) og ifølge en trip report så virker det ikke som det er noen enhetsflåte som brukes, så man kan på lang vei hevde at de nye rutene er vanlige SAS ruter.

Jeg er ganske overbevist om at man vil se enkelte av de 14 (?) nye destinasjonene bli droppet etterhvert, samtidig som jeg er like overbevist om at enkelte vil bli beholdt. Men det er jo endel av gamet og noen ganger må man bare ta en sjanse (selvsagt etter å ha gjort litt research på forhånd) for å se om ting funker i praksis

Last edited:
De har iallefall en egen "crewpool" med kabinansatte som flyr denne såkalte "leisuredivisjonen". Kanskje PA Viking kan ytdype litt nærmere men jeg innbiller meg at dette er frivillig bidding.

SAS Norges oppdeling i en leisuregruppe og en nettverksgruppe er først og fremst en "intern" fordeling. Utad skal dette fremstå som en satsning fra SAS Norge sin side på Leisuredestinasjoner, og ikke SAS Norges "lesiuredivisjon" sin egen satsning.

Når det gjelder den interne inndelingen har man både dedikerte fly, dedikerte kabincrew, dedikerte cockpitcrew og til en viss grad dedikert administrasjon.

Årsaken til at man bruker dedikerte fly er at det stilles andre krav til leisureruter når det gjelder punktlighet og regularitet enn i det vanlige nettverket.

Kommer man to timer for seint på ferie spiller dette ikke så stor rolle for passsjerene. Men kommer man to timer for seint til et møte kan det være krise. Om man kansellerer et fly til en leisuredestinasjon vil dette for de fleste være krise, da det som regel bare går ett fly eller to om dagen, og ferien eller helgeturen er ødelagt. Om et fly mellom OSL og CPH blir kansellert, kan dette ofte "rettes opp", da det stort sett går fly hver time.

Det er her man har hatt problemer når man har mikset fly mellom leisure/charter og nettverksproduksjon. En tre timers forsinkelse med et fly som kommer tilbake fra en chartertur blir fort et stort problem når neste leg for flyet egentlig skulle være til London. Dette er forsinkelser som forplanter seg i hele nettverket og lager problemer. Om flyet derimot skal ut på en ny charterrundtur, er følgene mindre for passasjerene.

Målet er alstå å begrense de følgene av "charterforsinkelser" i resten av nettverket.

Når det gjelder dedikeringen av crew, er dette viktigst for kabinen, da det er svært stor forkjell på i hvor stor grad kabinansatte liker å fly charter og leisure. En del synes det er helt topp, mens andre igjen hater det som pesten.

Ved å dedikere crew, kan man få de medarbeiderne som ønsker det til å fly denne typen produksjon. i tillegg vet man også at det er de som faktisk flyr en hard økt OSL-LPA tur/retur den ene dagen som faktisk også får det gode stoppet på Mallorca uken etter. Man kan altså produsere slinger som sørger for at leisure-crewene får en litt jevnere fordeling av pluss og minus med det å fly til typiske leisuredestinasjoner.

Når det gjelder den administrative delen er hensikten at man skal lage en litt mindre organisasjon som har fått litt mer frie tøyler til å ta raske avgjørelser enten det gjelder destinasjoner, serviceopplegg, flydisponering eller hva det ellers måtet være som gjør at man kan møte de behovene som passasjerer og turoperatører har.

Dette er en litt spennende satsning, rett og slett fordi det har potensiale i seg til å bli veldig bra, om alt går som man har sett det for seg. Men det går jo ogå an å se for seg at leisuredelen kan bli kun et ekstra administrativt nivå og et ekstra "selskap innenfor selskapet" som innebærer mer administrasjon og mer tungroddhet.

Men intensjonen er altså det motsatte, og så langt har jeg intrykk av at det har gått bra.

Back