SAS, nattstopp og CPH hubstruktur

chrisljo

ScanFlyer Gold
Medlem
Selv med større fly vil det være urealistisk, som det ser ud lige nu. Der er allerede en stigning på 3 fly i forhold til i år, som skal have natstop væk fra CPH-basen, så listen kommer til at se sådan her ud: ATR: 1x HAM, 1x AAR, 1x BLL (Ny) 1x KRS (Ny). E195: 1x VNO, 1x SVG. A320: 1x GDN, 2x AAL, 1x HEL, 1x GOT, 1x AMS. CRJ: 1x TLL (Ny), 1x PLQ, 1x DUS, 1x TRD. Dertil kommer der en E195 fra BGO-basen, samt 1x A320 fra LHR og 2x A320 fra både OSL og ARN basen til CPH om morgenen som på forskellig vis skal bidrage med trafikken til/fra CPH i løbet af dagen inden de skal hjem.
Dertil kommer den øgede frekvens og opgraderet flytype på en lang række ruter

En ting jeg har lurt er hvor mange maskiner som overnatter på CPH, det går A320 til OSL og ARN og CRJ til MXP, men hva annet gåe før 0800 bølgen?
 
Re: SAS starter København - Torp

En ting jeg har lurt er hvor mange maskiner som overnatter på CPH, det går A320 til OSL og ARN og CRJ til MXP, men hva annet gåe før 0800 bølgen?

De fleste af leisure ruterne, OPO, AGP, PMI blandt andet plus en del charter i perioder. En del af dem ankommer også for sent i CPH til 23:00-bølgen videre ud.
Ellers varierer det meget. En del vedligeholdelse, som ikke er de helt store check, foregår også i CPH.
Dog vokser 08:00-bølgen også fra næste år, så de passer bedre med connections fra USA og Norden+Baltikum
 
Re: SAS starter København - Torp

Det er kanskje mer interessant å dra paralleller tilbake til tiden før COVID når CPH virkelig var en HUB? Hvor mange av A321 maskinene overnattet hjemme egentlig?
 
Re: SAS starter København - Torp

Det er kanskje mer interessant å dra paralleller tilbake til tiden før COVID når CPH virkelig var en HUB? Hvor mange av A321 maskinene overnattet hjemme egentlig?

Det er lidt mere besværligt, for de fløj ikke nødvendigvis faste ruter, men derimod blandet med resten af A320-familien. Oftest var der kun en 1-3 stykker ude, så 5-7 hjemme. AAL, BGO, SVG og GOT var oftest dem der der fik dem som natstop, AAR engang imellem også hvis de skulle flyve charter derfra i weekenden
 
Re: SAS starter København - Torp

Og kanskje en på OSL og en på ARN? LHR hadde vel også nattestopp den gang? FRA? CDG og AMS har vel ikke hatt det i moderne tid?
 
Re: SAS starter København - Torp

Og kanskje en på OSL og en på ARN? LHR hadde vel også nattestopp den gang? FRA? CDG og AMS har vel ikke hatt det i moderne tid?

Ikke med A321 regelmæssigt. Morgenafgangen fra LHR har været Connect/SAIL med A320Neo siden 2017, inden da var det primært A319/A320 og før det MD-80.
AMS var også med A319/A320 og før MD-80.
A321 havde base på ARN og OSL under Covid, men inden overnattende de der sjældent. Til gengæld var 06:00 og 07:00 maskinerne fra CPH til OSL/ARN ofte med A321, mens de første den anden vej var med 737 (eller A320Neo fra ARN).
Ellers fløj A321 primært på CPH-KEF/ATH/FRA/FCO/MXP/CDG/MAN/PMI/AGP/ARN/OSL uden natstop i årene op til Covid
 
Re: SAS starter København - Torp

Det er lidt mere besværligt, for de fløj ikke nødvendigvis faste ruter, men derimod blandet med resten af A320-familien. Oftest var der kun en 1-3 stykker ude, så 5-7 hjemme. AAL, BGO, SVG og GOT var oftest dem der der fik dem som natstop, AAR engang imellem også hvis de skulle flyve charter derfra i weekenden

Du glemmer at Aalborg var et fast natstop med A321. SK1225/28 var altid en A321 pre-cov.
 
Re: SAS starter København - Torp

Ja, jeg var vel egentlig så langt tilbake som til MD årene, men det var vel 15-17 MDer som ble erstattet av 13 stykk A320CEO på CPH?

Minnes bruken av A321 som at de kom inn før 08 bølgen og dro ut igjen i 08 bølgen.

Slik jeg minnes det var det ganske fast med A321 på nattestopp på de fleste av destinasjonene du lister opp, og 0700 fra OSL var vel tidligere i SK460-serien?
 
Re: SAS starter København - Torp

Nå er det jo én stykk ekstra CRJ som virker å være relativt leveringsklar som også kan tas med i regnestykket, om den ikke er med allerede.
 
Re: SAS starter København - Torp

Nå er det jo én stykk ekstra CRJ som virker å være relativt leveringsklar som også kan tas med i regnestykket, om den ikke er med allerede.

Rent kapasitetsmessig så erstatter vel den delvis XFly?
 
En ting jeg har lurt er hvor mange maskiner som overnatter på CPH, det går A320 til OSL og ARN og CRJ til MXP, men hva annet gåe før 0800 bølgen?

Det går vel også en maskin til AAL, også typisk en masking til Malaga og/eller noe annet Syden. Men dette er vel om vinteren. På sommeren er det vel langt flere maskiner som starter på CPH uten feed til Middelhavet. Men ser vel i grunn det samme på f.eks OSL.

I dag på CPH gikk det vel maskiner til OSL, AAL, ARN og AGP før 08, mens det i morgen er OSL, ARN, AAL, PMI og AGP
 
Re: SAS starter København - Torp

Ja, jeg var vel egentlig så langt tilbake som til MD årene, men det var vel 15-17 MDer som ble erstattet av 13 stykk A320CEO på CPH?

Minnes bruken av A321 som at de kom inn før 08 bølgen og dro ut igjen i 08 bølgen.

Slik jeg minnes det var det ganske fast med A321 på nattestopp på de fleste av destinasjonene du lister opp, og 0700 fra OSL var vel tidligere i SK460-serien?
De fleste natstop røg da A321'erne blev opgraderet fra 198 sæder til 200, da de fik nye kabiner, da det krævede ét ekstra crew i kabinen, gjorde det dem ufleksible i forhold til A319/A320.
Jeg mindes ikke at 07:00 fra OSL havde 460-nummer, jeg mener den hed SK1463 og den fløj som SK1464 tilbage fra CPH kl. 09:00. Jeg har selv haft en håndfuld ture med den til OSL og det var altid 737, både -400, -700 og -800 har jeg haft på dem
 
Beklager, 0740 fra OSL, SK45* et eller annet, men den kan jo ha startet dagen på CPH kl 0600?
 
Last edited:
Beklager, 0740 fra OSL, SK45* et eller annet, men den kan jo ha startet dagen på CPH kl 0600?

Det er korrekt. Der var en SK453, som afgik fra OSL omkring klokken 8, nogle gange lidt før andre lidt senere, den var ofte med A321 og kom som SK452 som afgik 06:00 fra CPH
 
Da er jeg med. Jeg mener imidlertid å huske at jeg vet et tilfelle pre-covid var ombord i en A321 på 0600 avgangen fra OSL, med med norsk flightnummer, altså sannsynligvis SK1461. Meget mulig hukommelsen spiller meg et puss, med mener å huske at jeg reagerte på at det var en CPH maskin på en OSL flight. Det kan vel likevel ha skjedd helt unntaksvis?
 
Transfertrafikken over CPH var opp over 30% i januar. Nå skyldes det neppe bare SAS, men ville tro de har sin andel av denne veksten.
 
Istanbul er jo stadig vekk inne på topp 10 listen over destinasjoner ut fra CPH. Det er vel mye TK transfers, men er det en destinasjon som SK på et tidspunkt må ta stilling til?

Ellers var jo VIE inne på den samme listen i desember. Det er vel kanskje en mer sannsynlig destinasjon for SK?
 
Transfertrafikken over CPH var opp over 30% i januar. Nå skyldes det neppe bare SAS, men ville tro de har sin andel av denne veksten.

Litt avtagende i prosent, men hittil i år er transfertrafikken opp 22% over CPH.
 
Back
Top