SAS mister forsvarskontrakten!!

Yabadoo

Newcomer
Fik netop information om at det norske forsvar ikke har ønsket at fornye kontrakten med SAS - Har skrevet kontrakt med Norwegian i stedet...!:cry:

Først mistede man kontrakten med Posten - Nu mister man Forsvaret og betyder vel et stort tab af indtægter for SAS i Norge.

Ikke længe til at vi ser Norwegian med B737 på BDU:drunk:

Yabadoo
 
Last edited:
Grattis Norwegian... Slike kontrakter "vandrer" gjerne mellom aktørene - så det er nok ikke den helt store krisestemningen hos SAS - men at det vil merkes tror jeg nok.
 
Husker da Braathens i sin tid vant Forsvarskontrakten. Braathens Best var "full" av soldater på vei til og fra Nord-Norge, på en kontrakt som gjorde at selskapet tjente minimalt. SAS kunne selge sine frigjorte seter til markedspris, som naturlig nok var en god del høyere. Og når Forsvaret "må" med SAS, fordi DY er full eller det ikke går DY-fly på den tiden Forsvaret trenger, selger også SAS gjerne billetter til markedspris. Vinneren i en del storkontrakter blir ikke garantert også den økonomiske vinneren, spesielt med tider uten bonuspoeng.

Men uansett resultat - gratulerer med kontrakten, Norwegian!
 
Du treffer spikeren på hodet, Jumper. Det har alltid vært slik at man forhandler frem en rammeavtale, men den er på ingen måte noen garanti for god lønnsomhet. Og det er stort sett SAS-gruppen som frakter folk der hvor Norwegian ikke flyr.

Mvh Eskil Eksforsvaretslufttransportsystem
 
Gratulerer til Norwegian. Hva betyr dette for rutenettet deres?

Forsvaret har jo et litt utypisk reisemønster, og Bardufoss har vel typisk vært trafikkert kun av det selskapet Forsvaret har kontrakt med. Også strekningen BGO-SVG ser vel mer enn sin andel uniformer og BOO vil vel også kreve økte frekvenser.
 
Vil det bety at DY også må begynne å fly til Kirkenes hele året? ...

Garantert..
Men Jumper G5 treffer virkelig spikeren paa hodet. Offiserer kommer til aa fortsette aa reise med SAS til full pris..
 
Offiserer kommer til aa fortsette aa reise med SAS til full pris..

Det er jo bare tull. De siste årene har vi ikke kunnet reise med annet enn SAS på grunn av avtalen, selv om Norwegian tidvis har vært et alternativ (kun innenlandsreiser). Var det fullt hos SAS måtte man bare finne en annen SAS avgang, Norwegian var utelukket om man da ikke ønsket å betale reisen selv. Jeg har selv stått igjen på diverse flyplasser på grunn av forsinkelser og kanselleringer hos SAS og sett Norwegian dra med ledige plasser. Siste gangen resulterte det i 8 timers venting på Gardermoen før neste avgang til utlandet, selv da fikk jeg ikke kjøpe billett hos Norwegian fra Flesland for å nå flyet mitt fra Gardermoen.
Men nå er jeg blitt sivilist etter 20 år i kongens klær, og bekymrer meg ikke for hverken pendling, kanselleringer eller forsinkelser hos SAS lenger, forsvaret kan fly med hvem de vil for meg!:)
 
Jeg har selv stått igjen på diverse flyplasser på grunn av forsinkelser og kanselleringer hos SAS og sett Norwegian dra med ledige plasser. Siste gangen resulterte det i 8 timers venting på Gardermoen før neste avgang til utlandet, selv da fikk jeg ikke kjøpe billett hos Norwegian fra Flesland for å nå flyet mitt fra Gardermoen.

Noe sier meg at du vil oppleve akkurat det samme når du begynner å fly Norwegian i stedet for SAS. For det der slår begge veier fra tid til annen :)
 
Noe sier meg at du vil oppleve akkurat det samme når du begynner å fly Norwegian i stedet for SAS. For det der slår begge veier fra tid til annen :)

Det har du helt sikkert rett i TCAS.:)
Det var ikke meningen å omtale SAS negativt i innlegget mitt, det har vært et fint selskap å reise med i alle de årene jeg har pendlet mellom Bergen og Bardufoss.:)
 
Først må jeg få lov til å gratulere Norwegian med en ny kontrakt :)

Men den første tanken som slo meg var: Dette kan fort bli dyrt for skattebetalerne!
Forsvarsfolk reiser ofte med både to og tre bagasjer! Dette er ikke akkurat gratis...
I tillegg får dem som må reise en strekning med SAS eller WF før de må over på Norwegian til endelig bestemmelsessted betale evt. overvekt to ganger da det ikke er gjennomgående innsjekk + det må beregnes tid til å hente bagasje og ny innsjekk!

Tror du økonomene i forsvaret har tenkt på dette? :rolleyes:

E!
 
Husker da Braathens i sin tid vant Forsvarskontrakten. Braathens Best var "full" av soldater på vei til og fra Nord-Norge, på en kontrakt som gjorde at selskapet tjente minimalt.

Hehe, det bringer tilbake minner om førstegangstjenesten min og mange flyturer på Braathens Best. Ble sølv i Wings det året pga Forsvarets billetter.
Vi var et par kompiser som reiste mye OSL-SVG i helgene for egen regning også, og fant ut at hvis vi reiste på sjangsebillett og i uniform ble vi plassert på Best. Kom sist ombord og spurte hvor det var ledig, endte opp i Best hver gang. Alltid stas på freddan, fikk en pils og en burger. Endelig fredag stod det vel på servietten. Good times :cheers:

Blir ikke akkurat det samme for dagens tjenestegjørende :p DY eller ei. Men gratulerer til DY!
 
Først må jeg få lov til å gratulere Norwegian med en ny kontrakt :)

Men den første tanken som slo meg var: Dette kan fort bli dyrt for skattebetalerne!
Forsvarsfolk reiser ofte med både to og tre bagasjer! Dette er ikke akkurat gratis...
I tillegg får dem som må reise en strekning med SAS eller WF før de må over på Norwegian til endelig bestemmelsessted betale evt. overvekt to ganger da det ikke er gjennomgående innsjekk + det må beregnes tid til å hente bagasje og ny innsjekk!

Tror du økonomene i forsvaret har tenkt på dette? :rolleyes:

E!

2 bagasje kan legges inn i standardavtalen slik at dette opplegget blir mer praktisk for de som flyr i forsvarstjeneste. Blir spennende å se om rute til BDU blir annonsert snart.
 
Back
Top