Det må da gå ann å være uenig i innleggene her på forumet uten å nærmest bli idiot erklært?
Det er delte oppfatninger om saken Tommy, nå også Easyjet
http://boarding.no/art.asp?id=35615
og IGJEN skjoenner man ikke poenget. Hvem sier at jeg er uenig i noe som helst??
Ja, det er idioti at man kaller dette for statsstoette, bail, gi SAS mine skattepenger etc etc.
Er fullstendig enig i at staten ikke burde eie noe som helst i stor stoerrelsesorden i hverken SAS, StatoilHydro eller noen andre. SAS har meget godt av og hadde vaert drevet MYE bedre dersom man hadde faatt inn ikke statlige eiere som faktisk deltar mer aktivt og hiver ut mye av det samme daukjoettet i middle management og faar inn noen med ambisjoner og visjoner. Samme folka har jobbet i SAS i administrasjonen i en aarrekke, ingenting nytt bortsett fra at man flytter jobber internt.
Men staten er medeier i en masse selskaper, ogsaa selskaper som har blitt bailet out der britiske, amerikanske og andre land ufrivillig har blitt store medeiere. Hvor mange oljemilliarder som har gaatt ned i dass den siste tiden som aldri kan vinnes tilbake over tid, er vanskelig aa si, men det er mye mer enn hva man investerer i her.
Staten er en stor medeier i ett selskap som heter SAS. Det selskapet skal ha kapitaloekning og alle aksjonaerer kan velge aa si ja eller nei. Om de sier nei, vil andre aksjonaerer som deltar i emisjonen faa en stoerre eierandel, mens staten sitter igjen med smuler av sin investering.
Det smarte er derfor aa delta i emisjonen og selge paa et annet tidspunkt, ikke naar selskapet er paa bunn. Det er noe alle med litt oekonomisk og investerings kunnskap lett kan kalle for idioti fordi da taper man ihvertfall pengene man har investert.
Jeg er dog enig at staten boer ha en exitstrategi allerede naa.