SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

*sitter sykt stille i båten og gruer meg fælt til flyttelasset mitt (ja, bokstavelig talt) senere i måneden* :(

OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.
 
OT

Nå aner ikke jeg hvor du skal flytte, men om vi antar at det er innenriks i kongeriket Norge, så kan du komme langt med "selvpakkede" esker og posten.

Har sendt mye rart til meg selv i posten.

Om du bestiller på nett, så kan du sende inntil 35 kilo, 120x60x60 cm for 360 kroner.

Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Ja, er klar over det. Det er helst iMacen min som skaper utfordringer og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å sende den i posten. Den gikk som håndbagasje opp hit til Bodø, men det var i september måned, og ikke rett før julestria.

Hmm, litt som de evinnelige gitarene til gitarkameratene!

For å være djevelens advokat, så får du kjøpe et sete til eplet ditt! Jeg tror jeg hadde blitt litt putt om jeg ikke fikk plass til stæsjet mitt, for at du skulle dra med den en iMac, som helt klart er utafor håndbagasjemålene... :72:

Særlig ikke i juletida, da det generelt er fullt overalt..
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

+1 til Fnate fra meg.

Ser iblant den praksisen (går tidlig ombord hvis jeg har med meg mer enn PC-veska), med at noen lemper kofferten sin opp over rad 5 og jogger rolig bakover til rad 15. Det er jo akkurat en sånn praksis som skaper kaos.

Det er jo faktisk ekstremt uhøflig mot dem som sitter der foran... som så må gå bakover i flyet for å få satt fra seg bags. Og deretter brøyte seg fremover igjen til setet. Og det samme ved landing.

Smekk på rompa fra Fnate
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Det som provoserer meg mest er at erfarne reisende ikke ser ut til å tenke igjennom hva de lemper opp i hyllene. Så senest dette i går på en ettermiddagstur ut fra OSL. Plenty av businessnisser og mye flashy bagtags, også noen kjente politikere som sikkert reiste for mine skattepenger (de burde brukt sykkel). Men det ble stappet jakker, bæreposer og håndvesker til de store gullmedaljer opp i hyllene i hele plus-seksjonen på 8-9 rader. Toppet seg vel med en som mente at boblejakka trengte å ligge flatt og ha en hylle for seg selv, tilfeldigvis samme karen som viftet fryktelig med et gullkort i gaten. Det er tydelig at mengden reising ikke korrelerer med evnen til å ta hensyn til andre reisende...
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Kom over denne artikkelen på Aftenposten.no i dag:
http://www.aftenposten.no/reise/Matte-ut-med-400-kroner-for-to-kilo-overvekt-9470b.html

Sånn som jeg ser det er det vel et større behov for å begrense antall kolli folk har med ombord enn det er for å hindre at den tillatte kabinkofferten ikke veier en kilo eller tre for mye (selv om jeg forstår at vekt også betyr noe og at regler er regler). Det er jo helt utrolig hvor mye enkelte synes er innafor å drasse med seg ombord og om alle passasjerene har med seg to-tre ekstra kolli i tillegg til kabinkoffert og veske blir det fort fullt i hyllene.

Må innrømme at kabinkofferten min stort sett alltid er noen kilo tyngre enn tillatt vekt siden jeg pleier å ha laptop og kamerautstyr (speilrefleks med div objektiver) med meg på tur og ingen av delene har jeg spesielt lyst til å sende i innsjekket bagasje. Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

(...) Men jeg sørger for å holde meg innafor på antall kolli (koffert og veske) og pleier å sørge for å ha litt ledig plass i kofferten om jeg vet jeg skal handle med noe fra taxfreen så jeg får pakket det ned før jeg går ombord (noe som gjør at den blir enda litt tyngre...).

Akkurat det er jo et ganske viktig poeng da. Jeg er for tyngre kofferter, om det betyr at man slipper taxfreeposer rullende rundt i kabinen og hattehyllene!
 
Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Vekt er vel i grunnen ikke den vanligste formen for kontroll. Men for de av oss som er vant med å sjekke håndbagasje, så får vi etterhvert et omentrentlig øyemål for hva som er OK, og hva som bør sjekkes nærmere. Noe er jo også opplagt for stort.
 
Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

Har noen noensinne opplevd å få veid håndbagasjen hos SK?
De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.
 
Re: W!ZZ med håndbagasjegebyr(!)

De veide håndbagasjen til alle i prio-køa ved boardring fra LHR da jeg fløy LHR-OSL i mai. Selv om min Rimowa var innenfor målene, men 2-3 kg for tung, var den "for stor" og måtte sendes i buken. Smått provoserende at de bare sjekka oss i prio-køa, mens de i Go med et par-3 taxfreeposer i tillegg til langt større koffert enn meg slapp kontroll. Men det er vel sånn man skal ta vare på en EBD som flyr Plus.

Kjipt, men reglene er vel de samme uansett hvilket sete du sitter på. Stikkprøver er stikkprøver og det skal treffe tilfeldig!
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Synes det er merkelig at SAS ikke har differensiert vektgrense for ulike klasser. Til og med Norwegian har det....

Og jeg vil heller at man jevnlig slår ned på grove overtramp enn at man av og til har kontroller der det minste avvik blir slått ned på.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Tullete å slå ned på en trillekoffert som er 2 kg over. Siden SAS Plus har 2 x håndbagasje på 8 kg hver + pc bag/veske, så kunne man vel brukt litt fornuft her.

På SAS Plus i Europa er det kun 1 * 8 kg i håndbagasje. 2 pieces gjelder kun på Businnes Class som kun er på long haul.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Jeg blandet med Plus longhaul ja, som har har 2 x 8 kg, men uansett tøysete oppførsel.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Når du reiser til eller fra USA eller Asia med SAS Business eller SAS Plus, kan du ta med to stk. håndbagasje om bord (maks 8 kg, 55 x 40 x 23 cm hver). Dette gjelder også ved mellomlandinger.

https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/
Takk. Høyner med en litt vanskeligere kombinasjon. Hva om man flyr SIN-LHR (SQ) og LHR-OSL (SK). Da er det bagasjereglene til SQ som gjelder hele veien, eller? SQ tillater 2x7 kg i business, men de bruker selvsagt fornuft og synes at 1x11 kg isteden er innafor. Slik jeg forstår det kunne jeg hatt med 2x7 kg hos SAS, men der ble jeg avvist med 1X11kg pga at bagasjen var "for stor" - noe den ikke var. Ja, jeg kunne fordelt bagsjen min i to trillekofferter, men jeg ser ikke helt at det gir mer mening å oppta to plasser i hattehylla når jeg kan klare meg med en. Men det er mye jeg ikke forstår.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

De fleste bryter vel vekt/størrelse. Men hvordan skal man sjekke slike ting effektivt? Alle må veies og sjekkes på mål ved å putte den ned i en kasse.

Hvordan sjekker Rayanir? Blir de veid?

En gang jeg flydde fra wien med austrian måtte alle veie den etter sikkerhetskontrollen, men selv om de var 2-5kg OVER skjedde ingenting. Vekterne ble usikkre på hva de skulle gjøre...så det bare ble sluppet videre.
 
Back
Top