SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Nu begynder SAS at tage kampen op modstor og tunghåndbage i flyene. Der indføres stikprøvekontrol ved afgangsgaten i Københavns Lufthavn. Og hvis bagagen vejer for meget eller er større end tilladt, skal den chekkes ind og hentes på bagagebåndet i ankomst-lufthavnen. Er dette også en nybesparelse i SAS?

https://insideflyer.dk/sas-vil-begraense-haandbagagen/

Jeg regner med de fleste her inne jubler. ;)

Jeg jubler ikke fullt så mye.
- Innsjekk av bagasje betyr lang og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Skikkelig kjipt når man skal litt på kryss og tvers med ulike selskap og bookinger som blir til underveis, og du plutselig må ut av security, vente på bags, sjekke inn på nytt og igjennom security igjen
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer seg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.
 
Last edited:
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

https://insideflyer.dk/sas-vil-begraense-haandbagagen/

Jeg regner med de fleste her inne jubler. ;)

Jeg jubler ikke fullt så mye.
- Innsjekk av bagasje betyr lange og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Skikkelig kjipt når man skal litt på kryss og tvers med ulike selskap og bookinger som blir til underveis, og du plutselig må ut av security, vente på bags, sjekke inn på nytt og igjennom security igjen
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer jeg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.

På tide! På fredagens flyvning fra Oslo til Stockholm med SK tok boarding så lang tid grunnet mye håndbagasje at mannskapet begynte å dra jakker og sekker ut av hyllene og dele de ut til respektive eiere for oppbevaring under seter. Det tok en evighet. Jeg har aldri sett lignende før.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Om dette tiltaket reduserer mengden bagasje i kabinen er vel ikke nødvendigvis gitt. Synes selv det har tatt litt av gjennom de siste årene. Uheldig at man må gå rundt i kabinen for å lete etter plass om man ikke er "førstemann" inn.

Generelt et selvskapt problem for bransjen fra det øyeblikk man begynte å ta direkte betalt for å plassere klær og sko i buken.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Om dette tiltaket reduserer mengden bagasje i kabinen er vel ikke nødvendigvis gitt. Synes selv det har tatt litt av gjennom de siste årene. Uheldig at man må gå rundt i kabinen for å lete etter plass om man ikke er "førstemann" inn.

Jeg har alltid tenkt at om man skal ha med seg en trillekoffert inn i balja, så må man "betale" i form av å stå i kø og komme tidlig om bord.

Når jeg bare har med en liten sekk eller bag, kan jeg tillate meg å sitte og slappe av til køen er ferdig.

Man kan ikke få i pose og sekk. Selv jeg (som er håndbagasjeentusiast) blir nokså irritert når jeg ser businessfolk komme sist om bord med stor trillekoffert, håndveske og et par poser fra tax-free. Det er jo de som skaper kaos.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Håndbaggasje er jo helt innafør det. Men du store allpakka så mye folk absolutt skal ha med seg inn. Det er helt latterlig. Håper de håndhever dette rigid!

Følger folk reglene så er saken biff og bærnes saus....
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Jeg tror også flyselskaberne kan vinde en del ved, at gøre endnu bedre opmærksom på at man kan placere ting under sædet foran en. Jeg ligger konsekvent jakke og mindre taske der, og placerer min kabinekuffert i første ledige rum på vej gennem flyet.
Kaos bliver så når man ender op med at skulle 5 rækker længere bagud for at få plads, og så fremover i flyet igen :(

Er jo dem som ABSOLUT VIL have sin kuffert i samme hylde som de selv sidder, der kan skabe kaos!
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Jeg tror også flyselskaberne kan vinde en del ved, at gøre endnu bedre opmærksom på at man kan placere ting under sædet foran en. Jeg ligger konsekvent jakke og mindre taske der, og placerer min kabinekuffert i første ledige rum på vej gennem flyet.

Det er jo faktisk ekstremt uhøflig mot dem som sitter der foran... som så må gå bakover i flyet for å få satt fra seg bags. Og deretter brøyte seg fremover igjen til setet. Og det samme ved landing.

Smekk på rompa fra Fnate
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Hvis du tænker at jeg er én af de som står først i køen - JA, enig med dig!

Men nu er jeg sjældent det, og venter som oftest længe med at gå ombord af akkurat samme grund som det du skriver!
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

For effektivitetens skyld synes jeg at kontroll av størrelse og antall er helt innafor. Vekt er litt mer styr (vanskelig å ta på øyemål) og jeg synes egentlig at grensen bør være at man klarer å løfte den opp selv.

Mistenker at litt bedre håndhevelse av reglene for antall kolli hadde vært mer enn nok for å unngå de mest kaotiske episodene. Og som nevnt, dersom en var strengere på at mindre vesker og jakker skal under setet foran så begynner det faktisk å gå ganske greit. Har forøvrig observert at personalet har tatt ned dette og bedt folk ta det under setet, både hos SAS og Lufthansa nå i høst. Dog litt kjedelig for noen som ikke fikk med seg dette pga hodetelefoner, og ved landing oppdaget at bagasjen hadde havnet helt bakerst i flyet...
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Så jeg som tar med en mindre veske og i tillegg betaler for innsjekket bagasje skal bli straffet med mindre beinplass? Jeg får skaffe meg en større da.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Reiser endel med tungt kamerautstyr som er verdt endel kroner. De må da kunne se igjennom fingrene at dette veier mere en de 8 kilo som står som maks?
Er ikke aktuelt å slippe det av syne å la en bagasjehandler håndtere det
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

United innførte nylig INGEN hånbagasje tillatt på de billigste billettene de selger (tror Delta har det samme), så den veien går det nok nå.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Jeg kan godt se Fnates problem, især hvis han er en disciplineret
håndbagagepassager - og det er han vel!?^_^
Men ellers hører jeg til de jublende, for jeg korser mig
27 gange over alt det ragelse som folk tager med i kabinen!
Overhead racks bliver fyldt til bristepunktet, og cabin crew skal bruge
tid på at ' møblere om' inden de kan lukkes!
Jeg tænker ofte på, hvad der vil ske, hvis maskinen kommer ud
i så heftig en turbulens, at skidtet rasler ned i hovedet på
folk! Og jeg tør næsten ikke tænke på en eventuel evakuering, hvor
sidste mode er at tage sit habengut med ud på slidsken!
I værste fald kan der også blive tale om et weight-and-balance problem,
selv om sikkerhedsmargin normalt er rimelig stor!
Jeg pudser min glorie, for jeg har kun haft min lille Samsonite Spinner
med i kabinen en gang, da jeg landede sent i CPH og skulle nå/række
det sidste tog mod Fyn!
Det er ærgerligt for de pax, som kender deres begrænsninger, men
ellers skal der lyde et 'hurra' herfra!
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Ikke overraskende at dette skjer - SAS har jo som andre begynt å selge billetter uten innsjekket bagasje. Har de ikke sett hva som har skjedd hos andre selskaper?

Det som tar ekstremt med plass er jo alle de odde tingene folk skal ha med, samt alle plastposene og pelskåpene.

I USA er det jo stort en effektiv måte å løse dette på. På et punkt under boarding er det fullt i hyllene - da blr resten sjekket inn - ferdig med det.

Det som er uttrolig irriterende er hvertfall når de på gate kommer rundt, skuler på deg og sier "den der må du sende", bare fordi du står nærme utgangen. Spiller ingen rolle om du er innenfor grensen. Mens de med 12 plastposer, to malerier og tre hattekofferter bak deg slipper unna.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

https://insideflyer.dk/sas-vil-begraense-haandbagagen/

Jeg regner med de fleste her inne jubler. ;)

Jeg jubler ikke fullt så mye.
- Innsjekk av bagasje betyr lang og uendelig kjedelig venting ved bagasjebånd.
- Skikkelig kjipt når man skal litt på kryss og tvers med ulike selskap og bookinger som blir til underveis, og du plutselig må ut av security, vente på bags, sjekke inn på nytt og igjennom security igjen
- Når du har sjekket inn på en lang connection og planene plutselig endrer seg og du booker på nytt. Men nå må styre med bagasje.

Hvor mange unntak skal man bevilge før det blir fullt da? Alle må spleise på plassen eller sjekke inn.

Jeg tror også flyselskaberne kan vinde en del ved, at gøre endnu bedre opmærksom på at man kan placere ting under sædet foran en. Jeg ligger konsekvent jakke og mindre taske der, og placerer min kabinekuffert i første ledige rum på vej gennem flyet.
Kaos bliver så når man ender op med at skulle 5 rækker længere bagud for at få plads, og så fremover i flyet igen :(

Er jo dem som ABSOLUT VIL have sin kuffert i samme hylde som de selv sidder, der kan skabe kaos!

I frykt for å virke noe syrlig så skaper du jo denne situasjonen ved å ikke bruke hyllen i ditt nærområde. Ved å fylle opp langt frem må man jo trekke langt bak også kjempe seg fremover igjen.


Reiser endel med tungt kamerautstyr som er verdt endel kroner. De må da kunne se igjennom fingrene at dette veier mere en de 8 kilo som står som maks?
Er ikke aktuelt å slippe det av syne å la en bagasjehandler håndtere det

Har aldri sett noe problem med at folk har for tung håndbagasje. Eneste må vel være at folk må klare å løfte den selv, om man pakker 40 kg cabin bag så kan man ikke forvente at crew skal løfte den over hodet og kanskje gjøre det flere ganger om dagen. Men når det er sagt så kan man vel ikke forvente å få i pose og sekk. Har du kamerabag kan du ikke også ha med deg cabin bag med klær.
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

Har aldri sett noe problem med at folk har for tung håndbagasje. Eneste må vel være at folk må klare å løfte den selv, om man pakker 40 kg cabin bag så kan man ikke forvente at crew skal løfte den over hodet og kanskje gjøre det flere ganger om dagen. Men når det er sagt så kan man vel ikke forvente å få i pose og sekk. Har du kamerabag kan du ikke også ha med deg cabin bag med klær.

SAS har maks vekt på 8kg

Dette er vel først og fremst det som skaper problemer for egen del. Trillekofferten veier som oftest 11-12kg. Iblant litt mer. Lufthansa har jogget rundt med vekt noen ganger.

(Skjønner det med vekt limit på overhead bins, men når andre respekterte flyselskap sier det er "ok så lenge du kan legge den opp selv", så kjøper jeg ikke helt argumentet.)

Om de lempet på dette skal jeg alltid klare å få bag #2 under setet foran meg :)
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

SAS har maks vekt på 8kg

Dette er vel først og fremst det som skaper problemer for egen del. Trillekofferten veier som oftest 11-12kg. Iblant litt mer. Lufthansa har jogget rundt med vekt noen ganger.

(Skjønner det med vekt limit på overhead bins, men når andre respekterte flyselskap sier det er "ok så lenge du kan legge den opp selv", så kjøper jeg ikke helt argumentet.)

Om de lempet på dette skal jeg alltid klare å få bag #2 under setet foran meg :)

BA har jo 23kg på akkuratt de samme overhead bins så..
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

UA har ingen vekt, kun mål for bag plus "personal item" .
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

For ikke mange dager siden ble flyt mitt mange minutter forsinket fordi at ca. 30 bagasjer måtte få manuelltagger oppe i flyet og sendes ned i lasterommet, fordi hattehyllen var stappfulle av bagasje, flyvertinnene gikk over alle hattehyllene å tok ned jakker og små håndbagasje som passasjerene måtte ta under setet. Dette til tross for at det ble informert om at man måtte ta små håndbagasje og jakker under setet, både i gaten og når man gikk ombord i flyet.

Om man så på liv og død må ha med seg mer i håndbagasjen en det det er lov til, så får man da se til å sende bagasjen sin!
 
Re: SAS med stikkprøver av håndbagasje på CPH

*sitter sykt stille i båten og gruer meg fælt til flyttelasset mitt (ja, bokstavelig talt) senere i måneden* :(
 
Back
Top