SAS med promille på SVG igjen (20JUL19) -> falsk alarm

Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20/7-19

Jeg har æren til å oppleve dette på denne flighten i dag.
Du så at noe var på gang da politiet brukte så mye tid.
Da ble det til slutt MAX burger....som smakte dritt dessverre, og heller litt data arbeid på jobb.
Nå har den nye piloten akkurat dukket opp så welcome to the party flight!
Blir spennende å se hvor mye jeg får på EU261 :cool:
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20/7-19

Jeg har æren til å oppleve dette på denne flighten i dag.
Du så at noe var på gang da politiet brukte så mye tid.
Da ble det til slutt MAX burger....som smakte dritt dessverre, og heller litt data arbeid på jobb.
Nå har den nye piloten akkurat dukket opp så welcome to the party flight!
Blir spennende å se hvor mye jeg får på EU261 :cool:

Så det var en av pilotene ja :drink
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20/7-19

Kanskje headingen skulle endres. Det ble jo 0 i testen.
Forøvrig rart de ikke ble sjekket i Oslo, nå antar jeg riktignok at crew kom derfra 0815.
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20/7-19

Moderator

Da legger vi fra oss diskusjon om hamburgere og fortsetter med trådens tema.
Poster som var OT er ryddet bort.

/Moderator
 
Last edited:
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20/7-19

Jeg har æren til å oppleve dette på denne flighten i dag.
Du så at noe var på gang da politiet brukte så mye tid.
Da ble det til slutt MAX burger....som smakte dritt dessverre, og heller litt data arbeid på jobb.
Nå har den nye piloten akkurat dukket opp så welcome to the party flight!
Blir spennende å se hvor mye jeg får på EU261 :cool:
CityJet eller SAS?
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

. Kanskje headingen skulle endres. Det ble jo 0 i testen.

Piloten blåste i ballongen, null promille men ble likevel skiftet ut?
Lurer på hvorfor han eller hun ble mistenkt for promille, politiet tar vel ikke tilfeldig stikk prøver?
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Politiet tar tilfeldige stikkprøver _hele_ tiden.
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Politiet tar tilfeldige stikkprøver _hele_ tiden.

Hmm, Javel.
Er det noe nytt, eller har vært vanlig en stund?
Jeg har vært med på tilfeldige stikk prøver for drugs, men bestandig etter en flytur og bestandig veldig diskret: Man får skriftlig beskjed fra en person ansatt i selskapet som kommer til døra på flyet straks den åpner etter landing.
Ble valgt ut til alkohol test i India før en flyging 25 år siden, men nektet.
(Fløy kontrakt for Air India med 500 Haj pax)
Når jeg nektet ble Inderne perplex, hoppet opp og ned og sa You Must. You Must.
Jeg nektet fortsatt og fikk beskjed om jeg ikke kunne ta av. Helt greit, begynte å pakke sammen sakene mine og ba dem finne hotell til mannskapet og pax.
Da forandret de mening og vi kunne fortsette turen som planlagt men en time forsinket når dette foregikk.
Det var ubehagelig, men jeg sto på kravet, stolte ikke på det gamle utstyret dem hadde, kunne blitt en falsk positiv og da hadde flykarrieren vært overstått og man kunne havnet i en fengsel celle i India..:cry:
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Er et noen som har fått lest saken?

Hvis det ikke var promille, så er det jo rart at flighten ble såpass forsinket?
 
Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Da ankom vi gaten på Gardermoen 14:31 istedenfor 09:30.
Humøret ombord var ganske merkelig og stille fra crewet. Alt som ble sagt var: Sorry for the little-long delay.
Var en fin tur bort til Østlandet. Heldigvis så skulle jeg ikke fly videre :)
 
Re: SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Og her kan alle lese hva som har skjedd:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nbvXB/ny-pilot-stoppet-i-promillekontroll-i-stavanger

Merkelig at han ikke fikk fly etterpå.

Enten var det mistanke om promille, men det kunne ikke bevises (gått ut av blodet), eller så meldte kanskje piloten seg Unfit etter denne opplevelsen (noe jeg kan forstå hvis han/hun var uskyldig)

Ved lavpromille er det ikke uvanlig at utåndingsprøven som tas en stund senere viser 0 promille. Dette er fordi alkometeret på stedet er kalibrert til å vise hvilken alkohol vedkommende har der og da i luftveiene. Gir det over lovlig grense må man ta utåndingsprøve eller blodprøve som bevis i straffesak.

Maskina som tar utåndingsprøver har ganske stor sikkerhetsmargin, samt at en normal person forbrenner minst 0.15 promille/time så kan man ha over 0.3 i promille på alkometeret og fortsatt blåse 0 en time senere. Da blir det ingen straffesak, men arbeidsgiver kan likevel opprette en personalsak. Så får den enkelte vurdere graden av uskyldig ut fra det.
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Er det noe nytt, eller har vært vanlig en stund?
Jeg har vært med på tilfeldige stikk prøver for drugs, men bestandig etter en flytur og bestandig veldig diskret: Man får skriftlig beskjed fra en person ansatt i selskapet som kommer til døra på flyet straks den åpner etter landing.
Var borti endel tilfeldige kontroller mens jeg jobbet på OSL. Rutinen da var stort sett at politiet plasserte seg selv på et lett tilgjengelig sted hvor avstigende passasjerer ikke ville få øye på dem, de gikk ombord rett etter siste pax ut, og gate-personalet unngikk å sende pax ned i broen før politiet hadde takket for seg. Ved bussgate var dette litt enklere, da vi bare trengte å "forsinke" bussen littegrann. I grunnen veldig enkelt å gjennomføre på selskaper hvor man hadde rengjøring ombord som en del av bakkeoppholdet. De litt mer oppmerksomme kan ha sett politibilen. I de fleste av tilfellene jeg opplevde var politiet også flinke til å velge ut flyvninger som kom i god tid før rute, men det kan jo være tilfeldig....
 
SAS med promille på SVG igjen (20JUL19)

Ved lavpromille er det ikke uvanlig at utåndingsprøven som tas en stund senere viser 0 promille. Dette er fordi alkometeret på stedet er kalibrert til å vise hvilken alkohol vedkommende har der og da i luftveiene. Gir det over lovlig grense må man ta utåndingsprøve eller blodprøve som bevis i straffesak.



Maskina som tar utåndingsprøver har ganske stor sikkerhetsmargin, samt at en normal person forbrenner minst 0.15 promille/time så kan man ha over 0.3 i promille på alkometeret og fortsatt blåse 0 en time senere. Da blir det ingen straffesak, men arbeidsgiver kan likevel opprette en personalsak. Så får den enkelte vurdere graden av uskyldig ut fra det.



Drägerapparatene som blir brukt for å teste ute på stedet kan i visse tilfeller også slå ut på andre ting enn alkohol, og bl.a derfor må én som slår ut tas inn til utåndingsprøve eller blodprøve. Slår utåndingsprøven ikke ut kan det dermed bety flere ting; 1: alkohol blir påvist i lav konsentrasjon, men når sikkerhetsfradrag blir gitt blir det null (her vil man se spor av alkohol), 2: alkoholen er ute av kroppen når prøven tas, så det slår ikke ut (man vil ikke se spor av alkohol), 3: det har ikke vært alkohol i kroppen i det hele tatt, og prøven viser null (apparatet ute på stedet har slått ut på noe annet enn alkohol).

Er det f.eks snakk om at kapteinen har flydd tidligere samme dag, og det er mistanke om at han/hun har drukket før dette, kan det tas blodprøve og alkoholkonsentrasjon kan tilbakeregnes (så lenge alkohol blir påvist i blodet, og selv ved lav konsentrasjon).




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Var borti endel tilfeldige kontroller mens jeg jobbet på OSL. Rutinen da var stort sett at politiet plasserte seg selv på et lett tilgjengelig sted hvor avstigende passasjerer ikke ville få øye på dem, de gikk ombord rett etter siste pax ut, og gate-personalet unngikk å sende pax ned i broen før politiet hadde takket for seg. Ved bussgate var dette litt enklere, da vi bare trengte å "forsinke" bussen littegrann. I grunnen veldig enkelt å gjennomføre på selskaper hvor man hadde rengjøring ombord som en del av bakkeoppholdet. De litt mer oppmerksomme kan ha sett politibilen. I de fleste av tilfellene jeg opplevde var politiet også flinke til å velge ut flyvninger som kom i god tid før rute, men det kan jo være tilfeldig....

Pussing at det taes slike stikkprøver, er vel sjelden eller aldri noen grunn til det.
Husker dog et crew fra Litauen eller oppi det hogget som hadde for mye å drikke og hotell klerken ved Gardemoen ringte politiet når dem dro på jobb tidlig på morran med uniform og lite søvn. Riktig det, fylle flyging kan gå på livet løs, skjønt langt flere ulykker skyldes lite søvn og utmattete flygere, men det er på en måte lov ifølge regelverket. (Man må eller kan selv rapporter eller nekte å fly hvis man er for trøtt, men mange som ikke gjør det, trenger jobben for å betale regninger og 25 timer uten søvn før man lander er Ok, jeg fløy under regler som tillot 30 timer, var ung og dum, men lovverket var enda dummere.)
Så denne saken er enda litt rar? Flyger ble testet men blåste null, ble tatt av turen og 4 timer senere kom en annen flyger for å fullføre dagen. Kanskje politiet skulle holdt seg på kammerset og drukket kaffe isteden for å plage hardt arbeidene flymannskap? :angry:
 
Re: SAS med promille på SVG IGJEN.... 20JUL19

Pussing at det taes slike stikkprøver, er vel sjelden eller aldri noen grunn til det.



Er det så rart? Som med bil og mange ting i samfunnet ellers (toll, skatt etc) så er det helt normalt med stikkprøver. Ser ikke hvorfor flygende skal være unntatt?

Så kan det sikkert løses med en mer smidig måte
 
Back
Top