SAS med OSL-ABZ/AAL/CHQ/EDI + SVG-EDI fra S14

MD90

ScanFlyer Blue
Pressemelding:
SAS fortsetter å styrke kundetilbudet og lanserer nye helårsruter til sine reisende. Flere av helårsrutene vil gå fra norske flyplasser, til destinasjoner og med hyppige frekvenser tilpasset både forretnings- og fritidsreisende.
SAS har i dag annonsert de første syv nye rutene fra 2014-programmet. Fra slutten av mars vil SAS åpne rutene Oslo-Aberdeen, Oslo-Edinburgh, Oslo-Aalborg, Oslo-Chania, Stavanger-Edinburgh, i tillegg til Stockholm-Visby og Copenhagen -Leeds Bradford. De nye rutene gjenspeiler behov og ønsker hos de reisende.

"SAS tilbyr flere destinasjoner og hyppigere avganger enn noe annet skandinavisk flyselskap, og vi vi fortsette å investere i vårt kundetilbud framover. Nye ruter til nye destinasjoner med flere ukentlige avganger, eksempelvis fra Oslo og Stavanger til Aberdeen og Edinburgh, vet vi er attraktivt - spesielt for et næringsliv med økt aktiviet i Skottland", sier Eivind Roald, konserndirektør for Salg & Marked i SAS.

De nye rutene vil være i salg fra torsdag 21. november 2013. SAS vil lansere sitt fulle sommerprogram, inkludert ruter for høysesong, mandag 25. november.

Nye ruter 2014 (helår):

Fra Norge:

• Oslo til Edinburgh (10APR-11OCT)
• Oslo til Aalborg (start 30MAR)
• Oslo til Aberdeen (start 31MAR)
• Oslo til Chania (12APR-11OCT)
• Stavanger til: Edinburgh (10APR-11OCT)

Fra Sverige

• Stockholm til: Visby (start 30MAR)

Fra Danmark

• København til: Leeds Bradford (start 31MAR)
• Aalborg til: Oslo (start 30MAR)

http://news.cision.com/no/sas/r/sas-lanserer-nye-ruter-for-2014,c9501720

Last edited:
Jøss populært å lansere ruter til ABZ fra OSL for tiden. Har SK noe codeshare eller samarbeid med BMI Regional på denne ruten?
BMI var jo Star A, men vet ikke hvilken link det er mellom gamle BMI og BMI Regional...

Ser ut som de slipper rutene litt etter litt, da det nok kommer noen til.
Overraskende at de satser såpass på EDI.

ABZ fra OSL var nok bare spørsmål om tid etterhvert som oljevirksomheten her på Østlandet etterhvert begynner bli veldig stor, fortrinnsvis innen Subsea

Litt overraskende er AAL, men hvor lenge kan Sun-AIr vare her nå? DY flyr vel også allerede her?

BMI var jo Star A, men vet ikke hvilken link det er mellom gamle BMI og BMI Regional...

BMI eksisterer ikke lenger og de har ikke noe med BA å gjøre i dag

Købenavn-Leeds Bradford
Ruten er helårlig og åbner den 31. marts. Ruten betjenes med en 88-sæders CRJ to
gange ugentligt.
København-Leeds: Mandag 16.00-16.50, fredag 19.00-19.50
Leeds-København: Mandag 17.20-20.00, fredag 20.20-23.00

Aalborg-Oslo
Ruten er helårlig og åbner den 30. marts. Ruten betjenes med en Boeing 737-700
eller 737-800.
Aalborg-Oslo: Tirsdag 12.45-13.40, torsdag 21.45-22.40, søndag 13.35-14.30
Oslo-Aalborg: Tirsdag 11.05-12.05, torsdag 20.05-21.05, søndag 11.55-12.55

OSL-AAL er også i konkurranse med Air Norway, Norwegian og Sun Air :D

Ser at Maltwhisky er innom her og kikker, også! :cool: Kjekt med flere muligheter på neste års whiskytur. :)

Ser at Maltwhisky er innom her og kikker, også! :cool: Kjekt med flere muligheter på neste års whiskytur. :)

Litt skuffet at ikke TRD får ABZ-rute, men men.

Så lenge det ikke går utover tilbudet fra SVG og BGO er jeg fornøyd, å fly via OSL blir en liten omvei. Bruker som oftest å booke turer til/fra ABZ med reisetid på ca.3 timer (ca. 30-45 minutter connection i SVG/BGO - bank i bordet, har aldri mistet hverken videreforbindelse eller bagasje enda).

Håper også rutetidene SVG-EDI er passende for forbindelse fra/til TRD.

Ok. Dukket opp litt mer info om de nye rutene fra OSL.

OSL-ABZ D1, 3, 5 operated by B737, starting 31MAR14
OSL-CHQ D6 and D1, 3, 5 during high summer, operated by B737 12APR14-11OCT14
OSL-EDI D4, 7, operated by B737 10APR14-11OCT14
SVG-EDI D4, 7 operated by B737 10APR14-11OCT14

3 ganger i uka mot BMI Regionals 10 ganger i uka... OSL-EDI flys samme dager som DY flyr nå (minus tirsdager). Men DY øker på til Dx6 fra april.

Last edited:
OSL-ABZ tror jeg blir kortvarig. Skal de sloss med sin egen forsåvidt gode connection OSL-SVG-ABZ V.V
I Tillegg til Bmi's 2 daglige. Så stort er vel ikke markedet.
Time will tell

Veldig positivt at de lanserer nye ruter og håper SAS får økonomi i dette. Men igjen får jeg inntrykket, spesielt med OSL-ABZ, at dette bare er en reaksjon på hva andre gjør. Skulle gjerne sett SAS litt mer proaktiv med nye ruter og gå nye veier da dette tross alt er deres eget hjemmemarked, et marked de skal ha de beste forutsetningene for å kjenne.

OSL-ABZ tror jeg blir kortvarig. Skal de sloss med sin egen forsåvidt gode connection OSL-SVG-ABZ V.V

Tror man delvis kan se på det som en kompliment, og kan være SAS har merket BMI sin inntreden på ruten og forsøker nå vinne tilbake kunder?

Last edited:
Står at rutene skal kunne bookes fra i dag, men på sas.no får ikke jeg de nye rutene opp med søk på datoer. Kanskje de venter til i morgen? Interessant at OSL-ABZ kommer, potensielt god inntjening som ligger i en slik rute. Se bare på de to daglige fra SVG med SK + Widerøe sine avganger i tillegg.

ENDRING: Ser for øvrig at de norske rutene har blitt klargjorte for salg i stor grad. Noen som blir med på tidenes rimeligste MR til og fra CHQ, 1774 i Plus?? Må vel være det laveste vi har sett?

Last edited:
Hva er det i AAL??

Jeg klarte å få to turer med DY til AAL i 2013. Den ene gangen i en nesten tom 737-300 og andre gang i en smekkfull 737-800. Men det var ved inngangen til fellesferien. Hadde veldig lyst til å prøve Sun Air sin rute, men DYs tider passet bedre og Sun Air drev i tillegg med noe rart i sommer der enten AAR eller AAL ble kansellert og den ene flighten tok begge destinasjonene.

Dersom DY gir seg på ruten skjønner jeg SAS, men tre operatører blir alt for mye. Dessuten er jo 737 i utgangspunktet veldig stor for ruten.

Passasjergrunnlaget? På den fulle flighten min i sommer hadde jeg bestemt inntrykk av at jeg var eneste nordmann. Det var fullt med dansker som jobbet i Norge og som skulle hjem.

Står at rutene skal kunne bookes fra i dag, men på sas.no får ikke jeg de nye rutene opp med søk på datoer. Kanskje de venter til i morgen? Interessant at OSL-ABZ kommer, potensielt god inntjening som ligger i en slik rute. Se bare på de to daglige fra SVG med SK + Widerøe sine avganger i tillegg.

ENDRING: Ser for øvrig at de norske rutene har blitt klargjorte for salg i stor grad. Noen som blir med på tidenes rimeligste MR til og fra CHQ, 1774 i Plus?? Må vel være det laveste vi har sett?

God inntjening må det være.
Jeg betaler 8405kr for rundturene mine fra SVG til ABZ for tiden.
Man kan jo få 2 Amerika reiser for samme prisen til tider som sammenligning!

Tror man delvis kan se på det som en kompliment, og kan være SAS har merket BMI sin inntreden på ruten og forsøker nå vinne tilbake kunder?

Det kan nok være. Jeg har flere kolleger som bruker bmi direkte som sparer for "kanossagangen" i SVG med flybytte til/fra ABZ.

Back