Replying to Topic 'SAS med nyt Europaprodukt'
Om BA slider på OSL ved jeg ikke, men totalt set går det ok for BA: Estimeret Profit på 529 mio. GBP for dette regnskabsår, der slutter 31. marts:
The airline reported pre-tax profits for the three months to December at £164m, up from £151m in the same period a year earlier. That meant profits for the first nine months of the currrent financial year, which runs to March 31st, were up from £519m to £529m.
Revenue in the quarter grew 8.8% thanks to a combination of factors. Capacity increased 3.9% yet the load factor (the number of seats allowing for distance travelled) improved from 72.8% to 74.1% because passenger levels were higher. Revenue was also boosted by fuel surcharges.
Jeg er forsåvidt enig i at en kop kaffe ikke flytter passagerer fra det ene selskab til det andet, men det er en af de ting, der samlet kan gøre det. Mulighed for ombooking/fleksibilitet er ikke relevant på economy, men kun på flex og biz - og det er specielt på economy SAS konkurrerer med no-frills selskaberne. De high-profit pax der rejser SAS overvejer kun sjældent seriøst at flyve med Ryanair istedetfor, så er det andre ting der spiller ind, hvis de vælger dette.
Det jeg tror kommer til at betyde meget for valget af flyselskab på economiclass er: Håndtering af forsinkelser/aflysninger/overbooking, servicekoncept ombord (med et minimumsniveau som f.eks. en kop kaffe), gennemgående check-in, mange afgange, bonuspoint (i mindre grad på lavprisbilletter) og naturligvis pris.
Ombordservice er en lille, men vigtig del af dette - idet det er hvad de fleste passagerer oplever direkte ifm. deres rejse. De fleste oplever forhåbenligt kun sjældent at stifte bekendskab med serviceniveauet ved aflysninger, forsinkelser og andre ting der går galt. De to vigtigste ting i den almindelige passagers bevidsthed er pris og forplejning ombord, men det udelukker ikke at andre faktorer også er vigtige.
Hvis SAS er smarte, så vælger de at tilbyde gode priser (hvilket de allerede gør i visse tilfælde) og overrasker folk positivt med lidt forplejning ombord, så vil den almindelige fritidsrejsende få en positiv oplevelse og forhåbenligt vælge SAS næste gang - og ikke mindst fortælle om den positive oplevelser til venner og bekendte. De fleste tænker ikke meget over gennegående check-in og rettigheder når de flyver economy - medmindre tingene går galt. At vi fly-nørder gør er en anden ting, men ikke altid sammenligneligt med den almindelige fritidsrejsende
