SAS med nye sommerruter og justeringer 2015

Cockpitview

ScanFlyer Gold
Pressemelding fra SAS.​
For øvrig ikke helt tilfeldig at den kom i dag;)
SAS åpner ni nye ruter​
[FONT=Open Sans,Times New Roman][FONT=Open Sans,Times New Roman][FONT=Open Sans,Times New Roman]
ti, nov 04, 2014 08:00 CET
Sommertrafikkprogrammet for SAS tilbyr ni nye ruter til populære feriemål og europeiske storbyer. Samtidig fortsetter SAS’ mange populære sommerruter fra 2014 og det blir ekstra avganger på intraskandinaviske ruter.
Onsdag 5. november starter billettsalget til SAS' sommertrafikkprogram i 2015, som gradvis trer i kraft fra 29. mars. SAS-kundene kan til våren fly direkte mellom Oslo og Salzburg, København og byene Edinburgh og Ankara, mellom Stockholm og Ankara, Budapest og Faro samt mellom Gøteborg og byene Alanya, Dublin og Bergen.
- SAS har gjennom lang tid ekspandert med mange nye destinasjoner og ruter, og vi fortsetter å forbedre vårt tilbud til kundene. De siste to årene har vi åpnet 100 nye ruter, og neste år vil ytterligere ni bli startet
, sier konserndirektør Eivind Roald, SAS.
Nye europeiske storbyruter
SAS åpner dermed seks nye direkteruter fra skandinaviske flyplasser til store europeiske byer, hvorav to går er helt nye ruter: SAS-kunder kan for første gang reise med SAS på sommerferie til Salzburg og Ankara. Ankara, som er Tyrkias hovedstad og nest største by, er det andre reisemålet i Tyrkia som SAS flyr til, Gazipasa Alanya er det første.
- SAS har flere destinasjoner og avganger enn noe annet skandinavisk selskap. Vi vet at de reisende som reiser ofte foretrekker SAS - selv når det handler om å dra på ferie. Derfor tilbyr vi stadig nye og attraktive ruter og destinasjoner, og neste år gjør vi dette med fokus på Tyrkia, Ungarn og Østerrike
, sier Eivind Roald.
Flere avganger mellom skandinaviske flyplassene
I tillegg til lanseringen av ni nye sommerruter, som også inneholder en ny intraskandinavisk rute mellom Bergen og Gøteborg, setter SAS allerede fra vinteren 2014, og som fortsetter gjennom sommeren 2015, inn flere frekvenser på de intraskandinaviske rutene. Dette er blant annet flere direktefly mellom Stavanger og Trondheim og mellom Bergen og Ålesund. Ruten mellom København og Gøteborg får to flere daglige avganger og kommer dermed opp i åtte fra sommerprogrammet starter.
Populære feriedestinasjoner gjenåpner

I tillegg til de nye rutene gjenåpner SAS populære feriemål fra 2014 til sommerprogrammet 2015. Dette betyr blant annet at SAS' kunder fortsetter kan nyte godt av å fly med SAS til ettertraktede og populære destinasjoner som Chania, Palermo og Pisa.
NYE RUTER
Norge
- Oslo Salzburg: Avreise lørdag. Første avgang 23. mai.
- Bergen-Gøteborg: Avreise mandag, onsdag og fredag. Første avgang 30. mars. (utenom høysesong).
Danmark
- København-Edinburgh: Avreise mandag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag, og i høysesongen daglig. Første avgang 29. mars 2015.
- København-Ankara: Avreise lørdag og under høysesongen mandag og onsdag. Første avgang 4. april 2015.
Sverige
- Stockholm-Budapest: Avreise tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. Første avgang 29. mars. 2015. (utenom høysesong)
- Stockholm-Faro: Avreise lørdag og under høysesongen onsdag. Første avgang 4. april 2015.
- Stockholm Ankara: Avreise tirsdag. Første avgang 30. juni 2015.
- Gøteborg-Alanya (Gazipasa): Avreise onsdag. Første avgang 1. juli 2015.
- Gøteborg-Dublin: Avreise lørdag, og i høysesongen onsdag og søndag. Første avgang 4. april.  
UTVIDELSER OG GJENÅPNINGER

Utvidelser av intraskandinaviske rutene
-  Oslo-Bergen: Opp til 16 daglige avganger
-  Stavanger-Trondheim og Bergen-Ålesund: Flere direkteavganger
- København-Gøteborg: Fra seks til åtte daglige avganger
- Stockholm-Gøteborg: Ny morgenavgang i begge retninger.
- Stockholm-Luleå: Fra syv til ni avganger i begge retninger på søndag
Gjenåpning av høysommerruter

Norge
- Fra Trondheim til Malaga og Barcelona. Fra Bergen til Split, Dubrovnik, Nice, Malaga, Barcelona, og Alanya (Gazipasa).
- Fra Stavanger til Split, Nice, Malaga, Barcelona og Alanya (Gazipasa).
- Fra Oslo til Split, Nice, Malaga, Barcelona og Alanya (Gazipasa).
- Fra Kristiansand til Split.
- Fra Oslo til Dubrovnik, Pula, Olbia, Pisa, Palermo og Pristina.
Danmark
Fra København til Dubrovnik, Split, Pula, Montpellier, Biarritz, Chania, Thessaloniki, Palermo, Napoli, Pisa, Gazipasa og Alicante. Fra Billund gjenåpner Gazipasa i Tyrkia.
Sverige
- Fra Gøteborg til Pula, Nice, Athen, Pristina, Alicante og Palma de Mallorca.
- Fra Stockholm til Chania, Cagliari, Olbia, Biarritz, Palermo, Pisa, Pristina, Bristol og Bodø.
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

 
Last edited by a moderator:
Re: SAS med nye sommer ruter og justeringer

Tolker jeg det rett og BGO-GOT og CPH-EDI er helårsruter, men resten sesong?

Og som det ikke kommer frem av pressemeldingen naturlig nok: Hvilke ruter er det som kom i 2014, men som ikke dukker opp neste år?
 
Last edited:
Ser ingen sommerruter til BCN, NCE, TOS (nedlagt allerede), SPU, AGP fra SVG. Har SAS begynt å svikte SVG og bare tenker på IAH og ABZ?
 
Antar salgsstart er ved midnatt ( kl.00:00:01 ) :D :D Skal forsøke meg på noen ruter her....
 
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...
 
Ser at BGO-BLL er tatt vekk, men den var nå mer innstilt enn den gikk i sommer. Havnet til og med i avisen med en anledning, så SK har vel ikke backup-resources til å kjøre samme rute i S15:colgate:
 
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...

TRD-CPH går over fra dansk til norsk produksjon, således går frekvensen ned fra 3x til 2x daglig, men størrelsen opp fra CRJ-900 til 737
Men det blir feil og litt sutrete og kalle det at TRD blir "sviktet", da handler heller om at selskapene setter inn kapasiteten der den gir høyest mulig inntekter, og når man ser på både SK og DY virker det som utenriks fra TRD faktisk ikke er like enkelt og få god lønnsomhet i

CPHtraveller har satt sammen tilgjenglig informasjon over forandringene som går på CPH

http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-abner-til-edinburgh-og-ankara-fra-kobenhavns-lufthavn

Nye ruter:
EDI: 5-7x ukentlig (helårs)
ESB: 1-3x ukentlig (sesong)

Økning:
GOT: fra 6 til 8 daglig (men med mindre fly)
PRG: fra 3 til 4 ukentlig
BUD: fra 3 til 4 ukentlig
ALC: fra 6 til 7 ukentlig
AGP: fra 7 til 10 ukentlig
PMI: fra 11 til 12 ukentlig
NCE: fra 15 til 19 ukentlig
GZP: fra 5 til 7 ukentlig
OTP: fra 6 til 7 ukentlig

Itillegg får alle tidligere Cimber opererte ruter økt kapasitet ved at man nå går fra CRJ-200 til CRJ-900 og ATR-72

Reduksjoner:
TRD: fra 3 til 2 daglige (men fra CRJ-900 til 737)
FCO: fra 10 til 9 ukentlige
NAP: fra 2 til 1 ukentli
SKG: Fra 3 til 2 ukentli
DBV: fra 4 til 3 ukentlig
PUY: fra 3 til 2 ukentlig
TLV: fra 4 til 3 ukentlig
 
Nu får DY lite konkurrens på ARN-BUD linjen, de har ju haft ensamrätt på denna sen MALEV gick i konkurs.
 
Kanskje man skulle byttet om WF og SK igjen på CPH-TRD/KRS. dash til TRD, og ATR til KRS.
 
Husk at det er ganske mange fly som ikke er "brukt opp", så det kommer flere rutelanseringer og gjenåpning av flere sommerruter.
 
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...

Det er vel heller publikum som svikter ved å benytte seg av tilbudet og kjøpe billetter slik at selskapet kan opprettholde rutene på en rentabel måte.
 
Hvad forhindrer egentlig SAS i at sælge alle de afgange der går som charter nu, som ruteflyvninger? Man kunne jo vælge ikke at sælge alle sæderne på en maskine til turoperatørerne. Det ser vi jo i stor stil i udlandet: Condor, Thomson, Monarch etc.



På den måde ville kombinationsmulighederne for kunderne øges betragteligt:
Eksempel: Ud BLL-CHQ hjem: CHQ-CPH-BLL

En udfordring er naturligvis catering, for charterflyene har normal bedre catering end ruteflys economy class, men det kunne jo klares ved at øge niveauet på economy!

Behøver vi egentlig dette skel mellem seriecharter og ruteflyvning? Enkeltcharter er noget andet (Landsholdets tur til x-land, firmacharter etc)
 
Back
Top