Re: Go Around i Alta..
Er enig med CFM.
Vi vet selvfølgelig veldig lite om SAS sin go-around in Alta. Det kan ha vært andre påvirkende faktorer som ikke kommer med i videoen.
Generelt sett frarådes det å prøve å gå rundt i en sånn situasjon.
(Jeg ble faktisk litt overrasket da jeg så videoen første gang.)
Skybrary-artikkel
Ryanair-ulykken CFM referer til er et veldig godt eksempel. Kapteinen der har selv sagt at han egentlig ikke hadde tenkt gjennom scenarioet på forhånd, men baserte sin avgjørelse på setningen du lærer første dag på flyskolen:
"Du kan alltid gå rundt!" Det blir en slags ryggmargsrefleks. Så enkelt er det visst ikke. Vi andre har fordelen av at vi kan lære av hans feil. Jeg tipper dette blir tema på neste instruktørmøte i SAS.

ld
Ja, helt enig: Har man havnet i flokken av fugler så er det best å lande rett frem om man er på finalen, motorene er nesten på tomgang og det kan bli mindre skade, samt at man nesten er nede uansett.
Det så dog ut for meg at dette SAS flyet var over fugle flokken og gikk rundt nettopp for å unngå den.
Ser ut til at en måse ble suget inn og kanskje er der derfor flyet står på bakken..
Om å prøve å ratte rundt fugler eller å unngå dem:
Vi hadde mye av det på avgang fra TGU: Det var en søppeldynge like ved flyplassen og derfor var det ofte store fugler som lå på termikk å sirklet for å ta rotter på dynga. Det var ikke mye mulighet for å fly utenom søppelhaugen heller pga en ås foran rullebanen.
Derfor var det del av TO briefing å forberede seg på krappe svinger og mye pitch. Vi så fuglene hver gang, store feite et eller annet, kanskje ørn, og de var svart. Lett å se mot en lyseblå himmel.
Har tatt den turen over hundre ganger og fikk aldri Bird strike, men det skjedde med andre fly og flygere på samme avgang. (Prosedyre var å klatre med så med så stor vinkel som mulig for å komme seg over fuglene som lå gjerne på samme høyde hver gang, gjerne 5-6 000 fot som var 2-3 000 fot over flyplassen.)
Enkelt å klatre med en B-757-200 med RB-211 motorer og lite vekt, det går gjerne opp med 25 grader vinkel og vi brukte å advare paxen om å holde seg fast.
Her er en liten video snutt for nerdene her på forumet: TGU med 757 takeoff, vet ikke om jeg flyr eller ikke, men når et filmselskap var der i en uke for å lage en episode om de 10 farligste flyplassene i verden, da fløy jeg avgangen.
https://youtu.be/HxBiAfvWKdk
Her er enda en video fra samme flyplassen.
(Skjønner jo at dette er thread creep, men dog noe å geeke ut på for Demses:spin)
https://youtu.be/nk0a0AgLsGU