SAS med Go Around+BirdStrike i Alta 23JUN21

Go Around i Alta..

320 NEO. Ja, jeg tenkte det samme ... Men de bøttene er jo digre .....

Re: Go Around i Alta..

Var jo fornuftig å dra på full gass like før man traff en flokk med fugler, ikke tvil om at de SAS kuskene var oppegående og tenkte fort.

Jeg ville nok landet, men det er fint det ikke finnes en fasit på alt i denne bransjen :)

Ser ganske kostbart ut, ja. En venn av meg med 15000 timers erfaring hvorav en stor andel maritim overvåking i lav høyde, sa at å forsøke unnamanøver gir høyere sannsynlighet for treff enn å satse på at de ikke treffer, eller at fuglene kommer seg unna.

På denne videoen ble det grilling, ihvertfall.

Motorene tåler mye. Vi tok en stor måke i venstre motor rett etter V1 i JFK for noen år siden, helt nytt fly. Var da på tur til SAN og var tung. Tok oss sikkert 30-45 minutter før vi landa igjen, sjekklistene er lange for overweight landing. Flyet var i lufta igjen samme ettermiddag, det som tok lengst tid var nedkjøling så de kunne få scopen inn.

Jeg ville nok landet, men det er fint det ikke finnes en fasit på alt i denne bransjen

Tja, vanskelig å si hvis man ikke er i setet.
Ser ut som de fikk en måke i vifta selv om de tok avbrøt innflygingen like før de traff flokken.
Husk på Sully som fikk en flokk i motorene, det gikk pladask i elva.

Hadde en slik episode selv, på avgang, jumbo i Bangladesh, like etter 100 knop så jeg i venstre øyekroken en gribbe på størrelse med en Piper Cherokee som prøvde å krysse banen i lav høyde: Han forsvant under nesa på flyet og jeg trodde den skulle treffe understellet, men like etter ble det et smell og man kjente flyet rykket til.
(Hadde sikkert ikke hørt eller kjent noe hvis gribben hadde havnet i understellet)
Det var bare å stenge av alt og stoppe avgangen.
Vi takset av rullebanen og sendte mekanikeren ned for se hva som var på gang.
Fuglen hadde havnet i Nr. 3 motoren og ødelagt flere vifte blad (Fan blades)
Bra vi var tom og i lav hastighet. Vi hadde nettopp lastet av 500 Haj pax og skulle tilbake til Jeddah. Det ble noen dager på hotell isteden og en 3 motors ferge flyving tilbake til Saudi hvor deler og mekanikere ventet.
Kostbar fugle faen..:angry:

Tja, vanskelig å si hvis man ikke er i setet.
Ser ut som de fikk en måke i vifta selv om de tok avbrøt innflygingen like før de traff flokken.

Helt enig, som sagt finnes det ikke nødvendigvis noen fasit i slike situasjoner, men det er noe jeg gjorde meg tanker om første gang for flere år siden.
I den fasen vil jeg helst være veldig sikker på å ikke treffe fuglene hvis jeg går rundt. Er jeg usikker vil jeg heller fortsette med lav power setting og lande enn å spole opp til G/A thrust med større sjanse for skader hvis jeg treffer. I tillegg vil fugler i den høyden gjerne flykte
oppover og endring av flygebane kan gjerne øke sjansen for treff. Har hatt en god del bird (bat og) strikes, både i frontrute, prop, forkant av vingen bak slat, nosecone, over vinduet osv.
Ryanair hadde jo et heller ugreit forsøk på go around i Roma-Ciampino for 13 år siden.

Attachments

• IMG_20210623_170654.jpg
    IMG_20210623_170654.jpg
    209.4 KB · Views: 1,899

Er enig med CFM.
Vi vet selvfølgelig veldig lite om SAS sin go-around in Alta. Det kan ha vært andre påvirkende faktorer som ikke kommer med i videoen.

Generelt sett frarådes det å prøve å gå rundt i en sånn situasjon.
(Jeg ble faktisk litt overrasket da jeg så videoen første gang.)

Skybrary-artikkel

Ryanair-ulykken CFM referer til er et veldig godt eksempel. Kapteinen der har selv sagt at han egentlig ikke hadde tenkt gjennom scenarioet på forhånd, men baserte sin avgjørelse på setningen du lærer første dag på flyskolen:
"Du kan alltid gå rundt!" Det blir en slags ryggmargsrefleks. Så enkelt er det visst ikke. Vi andre har fordelen av at vi kan lære av hans feil. Jeg tipper dette blir tema på neste instruktørmøte i SAS. :old

Er enig med CFM.
Vi vet selvfølgelig veldig lite om SAS sin go-around in Alta. Det kan ha vært andre påvirkende faktorer som ikke kommer med i videoen.

Generelt sett frarådes det å prøve å gå rundt i en sånn situasjon.
(Jeg ble faktisk litt overrasket da jeg så videoen første gang.)

Skybrary-artikkel

Ryanair-ulykken CFM referer til er et veldig godt eksempel. Kapteinen der har selv sagt at han egentlig ikke hadde tenkt gjennom scenarioet på forhånd, men baserte sin avgjørelse på setningen du lærer første dag på flyskolen:
"Du kan alltid gå rundt!" Det blir en slags ryggmargsrefleks. Så enkelt er det visst ikke. Vi andre har fordelen av at vi kan lære av hans feil. Jeg tipper dette blir tema på neste instruktørmøte i SAS. :old

Ja, helt enig: Har man havnet i flokken av fugler så er det best å lande rett frem om man er på finalen, motorene er nesten på tomgang og det kan bli mindre skade, samt at man nesten er nede uansett.

Det så dog ut for meg at dette SAS flyet var over fugle flokken og gikk rundt nettopp for å unngå den.
Ser ut til at en måse ble suget inn og kanskje er der derfor flyet står på bakken..:cry:

Om å prøve å ratte rundt fugler eller å unngå dem:
Vi hadde mye av det på avgang fra TGU: Det var en søppeldynge like ved flyplassen og derfor var det ofte store fugler som lå på termikk å sirklet for å ta rotter på dynga. Det var ikke mye mulighet for å fly utenom søppelhaugen heller pga en ås foran rullebanen.
Derfor var det del av TO briefing å forberede seg på krappe svinger og mye pitch. Vi så fuglene hver gang, store feite et eller annet, kanskje ørn, og de var svart. Lett å se mot en lyseblå himmel.
Har tatt den turen over hundre ganger og fikk aldri Bird strike, men det skjedde med andre fly og flygere på samme avgang. (Prosedyre var å klatre med så med så stor vinkel som mulig for å komme seg over fuglene som lå gjerne på samme høyde hver gang, gjerne 5-6 000 fot som var 2-3 000 fot over flyplassen.)
Enkelt å klatre med en B-757-200 med RB-211 motorer og lite vekt, det går gjerne opp med 25 grader vinkel og vi brukte å advare paxen om å holde seg fast.
Her er en liten video snutt for nerdene her på forumet: TGU med 757 takeoff, vet ikke om jeg flyr eller ikke, men når et filmselskap var der i en uke for å lage en episode om de 10 farligste flyplassene i verden, da fløy jeg avgangen. :cool:

https://youtu.be/HxBiAfvWKdk

Her er enda en video fra samme flyplassen.
(Skjønner jo at dette er thread creep, men dog noe å geeke ut på for Demses:spin)

https://youtu.be/nk0a0AgLsGU

Last edited:
Er det noen som vet hvorfor SK4545 ALF-OSL ble kansellert i går? Flyet landet i Alta kl 1014, men returen ble kansellert. Virket som flyet (A320NEO SE-ROG) gikk tomt til OSL senere på kvelden.

Espen

Last edited:
Back