SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

DB har i så fall endret sin artikkel etter å ha sett korrekturen her på forumet :thumbup
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Sakset fra vg.no's forside as we speak

Her kan man se et godt eksempel på at bildebruk er avgjørende.

Vi ser vel alle hva som er avbildet her, og assosiasjonene går naturligvis til incidenten på EWR i går kveld. Hvis kapteinen ikke svarte på oppkall fra Ground Control og det resulterte i uhellet i går, er jo det svært uheldig.

Men klikker man seg inn på artikkelen så ser man at det er snakk om CRJ900-saken fra et par uker siden i britisk luftrom, hvor flyet ble intercepted av RAF.

Så VG; vær vennlig å bruk riktig bilde, ikke bare illustrasjonsfoto. I noen sammenhenger kan det gi svært uriktig informasjon (ved første øyekast)
 

Attachments

  • Screen shot 2013-05-02 at 9.22.14 PM.png
    Screen shot 2013-05-02 at 9.22.14 PM.png
    145.5 KB · Views: 1,161
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

DB har i så fall endret sin artikkel etter å ha sett korrekturen her på forumet :thumbup

Det spørs om ikke noen har lest noe annet enn det som er skrevet. Artikkelen er lagt inn 02/05 kl. 0555 og ikke endret senere.



Vidar
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Sakset fra vg.no's forside as we speak

Her kan man se et godt eksempel på at bildebruk er avgjørende.

Vi ser vel alle hva som er avbildet her, og assosiasjonene går naturligvis til incidenten på EWR i går kveld. Hvis kapteinen ikke svarte på oppkall fra Ground Control og det resulterte i uhellet i går, er jo det svært uheldig.

Men klikker man seg inn på artikkelen så ser man at det er snakk om CRJ900-saken fra et par uker siden i britisk luftrom, hvor flyet ble intercepted av RAF.

Så VG; vær vennlig å bruk riktig bilde, ikke bare illustrasjonsfoto. I noen sammenhenger kan det gi svært uriktig informasjon (ved første øyekast)
Spiller da ingen rolle for andre enn oss flisespikkere her inne hva slags flytype som er på ilustrasjonsbildet - dette er ingen fagartikkel, så jeg regner med at for alle andre er et bilde av et hvilket som helst SAS-fly helt greit.
 
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Vgtv bruker faktisk "flydramaet" i sin beskrivelse...... OMG !!!!
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Kommer inn vel 4 timer forsinket i dag, om det er samme individ ??
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Kommer inn vel 4 timer forsinket i dag, om det er samme individ ??

Tror det, og er ihvertfall RKO som går idag. SK908 er over Canada fortsatt.

De gamle skal med 907 idag og fikk beskjed om ny tid 14:30 allerede da de våknet
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Ifølge grabbarna på businessclass.se så besto "reparasjonen" i å fjerne begge winglets på -RKO og fly hjem uten...
Kommer inn vel 4 timer forsinket i dag, om det er samme individ ??
 
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Godt for sas at det var såpass lite skade. Hvor mye mer fuel brukes uten winglets egentlig?
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Godt for sas at det var såpass lite skade. Hvor mye mer fuel brukes uten winglets egentlig?

Det varierer med flytype, type winglets og flyturens lengde. For den aktuelle saken kan man gjette på 3-4%. Rundt et par tonn med andre ord.
 
Last edited:
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Merkelig at ikke media fikk dramatisert det hele litt mer som f.eks. at kvinner og barn gråt og mennene skalv av redsel og trodde deres siste time var kommet.

Det pleier de jo normalt å være flinke til!

BF:cool2

I går på DR P1 hed det "SAS fly har mistet vinge"!
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

I går på DR P1 hed det "SAS fly har mistet vinge"!

Og BT skrev "SAS fly knækkede vingen"

http://www.bt.dk/udland/sas-fly-knaekkede-vingen-paa-landingsbanen

I samme artikel linker de hertil, hvor man ikke ser spor af nogen "knækket" vinge:

http://www.nbcnewyork.com/news/local/Airplanes-Clip-Wing-Tail-Newark-Airport-Scandinavian-Airlines-Express-Jet-205695251.html

"imponerende" hvad "journalister" og "medier" vil lægge navn til for at skabe klik på deres website - der kan ikke være meget faglig stolthed tilbage i den branche :headbang
 
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Meldes om at noen har tatt i bruk gaffateipen på OSL nå ;)
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Uten speedtape stopper verden! :p

Verdt å merke seg at det er strenge regler for bruk av slik.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

SAS908 kom inn med en winglet i dag. Fra min vinkel så det også rart ut med venstre balanseror som hang ned. Antar den faller ned når hydraulisk trykk forsvinner?
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

SAS908 kom inn med en winglet i dag. Fra min vinkel så det også rart ut med venstre balanseror som hang ned. Antar den faller ned når hydraulisk trykk forsvinner?

På Airbus henger begge balanserorene ned samtidig når trykket er borte
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Har SK tech i "beredskap" på OSL for de litt større reparasjoner på Airbus, eller er de komt inn ifra CPH?
 
Back
Top