SAS med A330 på Newark med skade på vingen

LN-VLE

ScanFlyer Gold
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En maskin tilhørende SAS fikk skade på en ving i New York i natt. Maskinen skulle til Oslo, og skadet en ving da det skulle svinge av taxeway. Skaden oppsto da vingen kom borti et annet fly. Den andre maskinen fikk skader i halen.

http://www.dagbladet.no/2013/05/02/nyheter/samferdsel/reiseliv/innenriks/utenriks/26953143/

Det er selvfølgelig ikke noe å skrive om. Det kan skje alle, men hva er det med SAS og halene på flyene til konkurrenter?



Vidar
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En maskin tilhørende SAS fikk skade på en ving i New York i natt. Maskinen skulle til Oslo, og skadet en ving da det skulle svinge av taxeway. Skaden oppsto da vingen kom borti et annet fly. Den andre maskinen fikk skader i halen.

Kan noen si noe fornuftig om konsekvensene dette får for SK's langhoul-program framover? Det er ikke akkurat slik at SAS har flust av reservefly som kan dekke inn dette. Det er neppe helt heldig for lønnsomheten av langhoul-operasjonene heller.
 
Last edited:
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det är INTE bra alls för SAS om denna A330 blir borta från trafik en längre tid.
Det är som bekant dyrt att försöka hyra in extern kapacitet. Nu är det synd att bolaget inte redan har hunnit få sin ex Lan Chile A340-300.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Det är INTE bra alls för SAS om denna A330 blir borta från trafik en längre tid.
Det är som bekant dyrt att försöka hyra in extern kapacitet. Nu är det synd att bolaget inte redan har hunnit få sin ex Lan Chile A340-300.

Bildene som ligger på Dagbladet.no's forside akkurat nå ser ikke avskrekkende ut mht. skadeomfang på SK's maskin - men det er nok ikke den mest avslørende vinkelen. Og man må jo også ta høyde for at det er strukturelle skader som ikke er opplagt synlige for det menneskelige øyet.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Ergerlig for SAS og passasjerene ombord dette.

Skjønner ikke helt når Dagbladet.no refererer SAS som sier at man fikk 60-70 av passasjerene over på flyene til CPH og ARN ettersom disse vel gikk i god tiod før avgangen til OSL??

Ser at SK 907 nå er innstilt. Bør i alle fall være mulig å få noen biz-pax over til UA39, ser at det ser ut som bare 3 (!!) av 16 seter er booket foran gardinen. Selv om vel SAS naturlig nok foretrekker å booke om til egne avganger til EWR fra CPH og ARN, men der er det vel neppe plass til alle.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Har man tur är det "bara" winglet relaterade skador.
Har man otur har det blivit sprickor i vingen...
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Ergerlig for SAS og passasjerene ombord dette.

Skjønner ikke helt når Dagbladet.no refererer SAS som sier at man fikk 60-70 av passasjerene over på flyene til CPH og ARN ettersom disse vel gikk i god tiod før avgangen til OSL??

Ikke ARN. Men SK902 er jo tilbake!
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

En maskin tilhørende SAS fikk skade på en ving i New York i natt. Maskinen skulle til Oslo, og skadet en ving da det skulle svinge av taxeway. Skaden oppsto da vingen kom borti et annet fly. Den andre maskinen fikk skader i halen.

http://www.dagbladet.no/2013/05/02/nyheter/samferdsel/reiseliv/innenriks/utenriks/26953143/

Det er selvfølgelig ikke noe å skrive om. Det kan skje alle, men hva er det med SAS og halene på flyene til konkurrenter?



Vidar

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er noe å skrive om? Jeg leste artikkelen med stor interesse. :p
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Ifølge store deler av medie-Norge så ble jo vingen ødelagt så...
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Alle paxer er booket om til hhv SK, LH og UA sine avganger mot europa, så alle kommer med iløpet av 2 mai lokal tid.

Har ikke oversikt på åssen det går med resten av produksjonen på denne maskina.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Skjønner ikke hvorfor dette ikke er noe å skrive om? Jeg leste artikkelen med stor interesse. :p

Noen andre tråder hvor jeg har linket inn avisartikler er det noen som har kommet med at det ikke var noe å skrive om. Tenkte bare jeg skulle komme disse i forkjøpet. Og hittil har det fungert. :)

Jeg synes selv at alt som er luftfartsrelatert har noe på et forum for fly å gjøre. Men jeg kan ta feil. Det kan være at det ikke har noe på et flyforum å gjøre dersom det innvolverer enkelte flyselskap, hva vet jeg? Og da er ingen flyselskap nevnt og alle er glemt.




Vidar
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

Merkelig at ikke media fikk dramatisert det hele litt mer som f.eks. at kvinner og barn gråt og mennene skalv av redsel og trodde deres siste time var kommet.

Det pleier de jo normalt å være flinke til!

BF:cool2
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

På businessclass.se skriver noen at SAS-flyet ikke fikk skader i det hele tatt, og settes inn i trafikk igjen. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
 
SAS med A330 på Newark med skade på vingen

DB dramatiserer det hele med at dette skjedde på... Du gjettet riktig: rullebanen.

Kollisjoner på rullebanen har vanligvis større skader enn dette?
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

P4 dramatiserte dette meget bra i morgentimene idag. Hørte om dette på 06 nyhetene, og der sa de at den hadde mistet vingen i en kolisjon.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

DB dramatiserer det hele med at dette skjedde på... Du gjettet riktig: rullebanen.

Kollisjoner på rullebanen har vanligvis større skader enn dette?

DB said:
Uhellet skjedde onsdag kveld mens flyene takset etter hverandre ut mot rullebanen.

Ikke på rullebanen, men takset mot rullebanen.




Vidar
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

På TV2 nyhetskanalen ble en passasjer intervjuet. Han hadde ikke merket kolisjonen. En fra SAS ble intervjuet, de hadde hatt håp om at flyet kunne fly i dag. Kan ikke ha vert noe hardt sammenstøt. EWR hadde dog vert stengt en time.
 
Re: SAS med A330 på Newark med skade på vingen

DB dramatiserer det hele med at dette skjedde på... Du gjettet riktig: rullebanen.

Kollisjoner på rullebanen har vanligvis større skader enn dette?

uheldigvis er både VG og DB mest opptatt av å selge aviser enn å informere folk

og ødelagt ving selger mye mer enn skadet ving
 
Back
Top