SAS med 23 kg innsjekket bagasje

A346

ScanFlyer Silver
Fikk akkurat denne pressemeldingen fra SAS:

SAS tilbyr mer gratis innsjekket bagasje

SAS forbedrer bagasjeopplegget vi tilbyr kundene våre. Fra 1. oktober kan passasjerene våre sjekke inn enda mer bagasje enn i dag, uten ekstra kostnad. Da får man muligheten til å sjekke inn minst 23 kilo gratis. I dag er grensen 20 kilo. De som reiser i Economy Extra får sjekke inn to kofferter à 23 kilo og i Business to kofferter à 32 kilo.

- Vi fortsetter å være et selskap uten skjulte avgifter, og nå gir vi kundene våre mulighet til å pakke minst tre kilo mer, i tillegg til håndbagasjen de tar med seg om bord. EuroBonus Gull og Sølv-medlemmer kommer fortsatt til kunne ta med seg enda mer uten ekstra kostnad, sier Lena Rökaas, produktsjef i SAS.

Det nye bagasjekonseptet gjelder alle bookinger fra og med 1. juli når reisen skjer etter 1. oktober 2010. De nye reglene gjelder også for Widerøe og finske Blue1.

SAS forenkler samtidig reglene for passasjerer som ønsker å ha med seg enda mer innsjekket bagasje enn det de får ta med gratis. I stedet for å ta betalt pr kilo vil SAS i fortsettelsen ta betalt pr ekstra koffert. Dette innebærer også at prisen pr kilo ekstra bagasje blir lavere enn tidligere. Det vil bli mulig å betale avgiften for ekstra bagasje via Self Service-automater på flyplassen, og via internett når man sjekker inn. Avgiftene for ekstra bagasje er harmonisert gjennom hele SAS-konsernets linjenett.

Når du reiser med SAS får du alltid ta med minst et stk håndbagasje og ett innsjekket kolli gratis. Antall kofferter og vekt varierer utifra hvilken billettype du reiser på:

Business 2 x 32 kg
Economy Extra 2 x 23 kg
Economy 1 x 23 kg

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen, informasjonssjef, telefon 95 71 92 11

Widerøe har vel kun 15 kg i dag, så på WF flighter blir det en solid økning - bra!

Flott, og en harmonisering internasjonalt. Tydelig veien å gå - AF og KL gjorde jo nokså tilsvarende i vår. Flott SAS!

Virker fornuftig, og faktisk en harmonisering som gir er fordel for kunder, når de nå tydeligvis går over til piece concept på alle ruter

Yes!
Har sendt de i alle fall tre mailer siste halvåret og hørt om de kunne gjøre noe med dette! Er helt forferdelig å reise med sas som student i utlandet, da man ofte har mye som skal frem og tilbake!!!!!
Nå håper jeg bare ekstrakolliet ikke blir for dyrt!

Men samtidig er det verdt å legge merke til at man nå kun får èn koffert, og ikke mange slik det var før. Eller tar jeg feil?

Men samtidig er det verdt å legge merke til at man nå kun får èn koffert, og ikke mange slik det var før. Eller tar jeg feil?

Det er nok riktig - men jeg tror det er relativt få som rammes av å ikke kunne ha med to kolli á 10 kg fremfor ett av 23. I stor grad handler det om at det må kommuniseres.

For interkontinentale reiser betyr det følgende for EBGs:
- Ingen endring i Business Class
- 27 færre kilo i Economy Extra fordelt på tre kolli (tidl. 3x32kg, nå 3x23kg)
- Kun to kolli i Economy på 23kg (tidl. 3x23kg, nå 2x23kg)

Så kan man selvsagt mase om at "hvem trenger vel så mye bagasje?" osv., men det er i hvert fall ingen bedring i tilbudet til EBG-er.

Där kom den! Fick indikation på detta förra veckan. Vad jag tycker, tja, det har jag inte riktigt bestämt mig för ännu.

Det er vel ikke LCC-tolkning, hvor 1x23 kg innebærer kun ett kolli? I så fall er jeg litt usikker på hva jeg synes om det. Om det er 3 rene kg som kan spres på x antall kolli er det helt klart bedre.

Det er vel ikke LCC-tolkning, hvor 1x23 kg innebærer kun ett kolli? I så fall er jeg litt usikker på hva jeg synes om det. Om det er 3 rene kg som kan spres på x antall kolli er det helt klart bedre.

Jo, det er nok ett kolli. Men konseptet har ingenting med LCC å gjøre.

Jo, det er nok ett kolli. Men konseptet har ingenting med LCC å gjøre.

Jeg skjønner det, men mitt poeng er at SAS alltid har tillatt inntil 20 kg, og har så vidt meg bekjent ikke operert med en begrensning på antall kolli innenfor denne vektgrensen. Det gjør derimot mange LCC'er. Derav referansen til LCC.

Jeg skjønner det, men mitt poeng er at SAS alltid har tillatt inntil 20 kg, og har så vidt meg bekjent ikke operert med en begrensning på antall kolli innenfor denne vektgrensen. Det gjør derimot mange LCC'er. Derav referansen til LCC.

Alt er riktig, men referansen hadde (så vidt jeg vet) på en måte vært mer på sin plass om den var f.eks. til amerikanske flyselskaper på generelt grunnlag.

Grab your bag, it's on! Meget bra av SAS. De burde se på kampanjene Southwest kjører her i USA. Kjempehit og Southwest øker mens de andre taper.

Men Tommy, det er jo ikke noe nytt at bag er inkludert hos SAS? Det nye her er at man får 23 kg mot 20 kg tidligere, men med en ekstra restriksjon knyttet til antall bags innenfor vektgrensen. Det er stort sett ikke noe problem når man reiser alene, men er man en familie på 4 så kan det fort være slik at man har 5-6 bags som sjekkes inn (når man skal på lang tur) selv om alt totalt sett holdes innenfor 4x20kg. Det er jo da et spørsmål hva prisen på en ekstra bag er.

Alt er riktig, men referansen hadde (så vidt jeg vet) på en måte vært mer på sin plass om den var f.eks. til amerikanske flyselskaper på generelt grunnlag.

Sikkert riktig, men jeg er lite i USA og reiser så jeg pledge ignorance.....:) I Europa så forbinder jeg dette med LCC'er, men andre flyselskaper har sikkert også har innført piece concept innen Europa, for alt jeg vet.

Sikkert riktig, men jeg er lite i USA og reiser så jeg pledge ignorance.....:) I Europa så forbinder jeg dette med LCC'er, men andre flyselskaper har sikkert også har innført piece concept innen Europa, for alt jeg vet.

AF/KL innførte dette i mars for samtlige ruter, riktignok med hyggeligere regler i business og for FQTVs.

JA, det er dårligere i den forstand at man kun får med ett kolli, MEN det er bedre ved at man får med 3K ekstra - OG at overvekt blir billigere. Antar man legger seg på nivået til dagens piececoncept (som jo gjelder USA-rutene (TOS: Her har man alt i dag kun fått ha med seg ett kolli á 23!)) - som er 325 NOK for kolli nummer 2 i economy - og 1270 for kolli utover to. Med 325 for muligheten til å ha med 46K totalt på hele rutenettet har man en ganske god deal.

AF/KL innførte dette i mars for samtlige ruter, riktignok med hyggeligere regler i business og for FQTVs.

JA, det er dårligere i den forstand at man kun får med ett kolli, MEN det er bedre ved at man får med 3K ekstra - OG at overvekt blir billigere. Antar man legger seg på nivået til dagens piececoncept (som jo gjelder USA-rutene (TOS: Her har man alt i dag kun fått ha med seg ett kolli á 23!)) - som er 325 NOK for kolli nummer 2 i economy - og 1270 for kolli utover to. Med 325 for muligheten til å ha med 46K totalt på hele rutenettet har man en ganske god deal.

Nå regner jeg med at de ikke legger seg på 325 per ekstra bag på Europarutene - det er kanskje billigere enn overvekt, men ikke akkurat veldig gunstig om man, som oss, ofte reiser med 5-6 kolli. Da må vi heller gå til anskaffelse av større kofferter.... Det jeg har likt med SAS (og andre selskaper) er at de har sett på totalvekten. Det forsvinner altså. Da blir det et regnestykke i forhold til om dette gir rimeligere reise totalt sett, eller ikke. Det gjør det iallefall reglene noe mer rigide....

Back