• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS MD-91X Ultra High Bypass

HansJ

ScanFlyer Silver
Jag hittade en fotorelease från McDonnell Douglas när jag sorterade i mitt arkiv idag.

På 80-talet hade Jan Carlzon en stor vision om "PPP" - the Passenger Pleasing Plane. I hans dröm var det ett litet flygplan med bred kropp och två mittgångar. Det blev aldrig verklighet, men när både McDonnell Douglas och Boeing började studera UDF (Un-Ducted Fan) i slutet av 80-talet så var SAS intresserade. Boeing presenterade 7J7 - där J stod för Japan som var en samarbetspartner i projektet (vissa trodde det stod för Jan Carlzon) och monterade en UDF-motor på en 727-100 som man gjorde provflygningar med.

Konkurrenterna i Long Beach tog DC-9-80 No. 001 i tjänst igen och provflög MD-80 UHB. Den demonstrerades bl a på Farnborough 1988. I samband med detta lanserades MD-91X, en modern efterföljare till MD-80 med nya fläktmotorer. Förutom SAS så visade även Transwede stort intresse.

Efterhand så kom både Boeing och McDonnell Douglas fram till att det inte blev så fördelaktigt med UDF/UHB som man trott. Projekten lades ner. McDonnell Douglas började arbeta med MD-90-30 och så småningom MD-95.

Men pressmaterialet finns kvar...

md91x.jpg


md91txt.jpg


uhb1.jpg


uhb.jpg
 
En av disse motorene staar utstilt paa Boeings Future of Flight senter paa Everett ...
 
Back
Top