• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

MD-95 som blev Boeing 717-200

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Den blivande MD-95 blev i och med Boeings köp av McDonnell Douglas 1997 en Boeing 717-200.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.

Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)

Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.

Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.

När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)

Hans SE-SAM

Modellerna av 717-200 i skala 1/100.
 

Attachments

  • IMG_6154.jpg
    IMG_6154.jpg
    410.8 KB · Views: 207
  • IMG_6161.jpg
    IMG_6161.jpg
    364 KB · Views: 202
  • IMG_6155.jpg
    IMG_6155.jpg
    359.5 KB · Views: 195
  • IMG_6138.jpg
    IMG_6138.jpg
    377.7 KB · Views: 200
  • IMG_6141.jpg
    IMG_6141.jpg
    315.8 KB · Views: 196
Og AirTran solgte/overdro alle sine MD95'er til Delta, så det vrimler fortsatt av dem på nærflyplassen min. ;)

large.jpg
 
Jag ber om ursäkt,

Boeing 727 hade ju motorerna bak på flygkroppen också.
Hur kunde jag missa detta i hastigheten:-)??

Har dessutom flugit Boeing 727-200 Advanced med Continental EWR-TPA för många år sedan!

/Hans
 
Back
Top