MD-95 som blev Boeing 717-200

SE-SAM

ScanFlyer Silver
Den blivande MD-95 blev i och med Boeings köp av McDonnell Douglas 1997 en Boeing 717-200.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.

Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)

Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.

Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.

När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)

Hans SE-SAM

Modellerna av 717-200 i skala 1/100.
 

Attachments

  • IMG_6154.jpg
    IMG_6154.jpg
    410.8 KB · Views: 207
  • IMG_6161.jpg
    IMG_6161.jpg
    364 KB · Views: 202
  • IMG_6155.jpg
    IMG_6155.jpg
    359.5 KB · Views: 195
  • IMG_6138.jpg
    IMG_6138.jpg
    377.7 KB · Views: 200
  • IMG_6141.jpg
    IMG_6141.jpg
    315.8 KB · Views: 196
Og AirTran solgte/overdro alle sine MD95'er til Delta, så det vrimler fortsatt av dem på nærflyplassen min. ;)

large.jpg
 
Jag ber om ursäkt,

Boeing 727 hade ju motorerna bak på flygkroppen också.
Hur kunde jag missa detta i hastigheten:-)??

Har dessutom flugit Boeing 727-200 Advanced med Continental EWR-TPA för många år sedan!

/Hans
 
Back
Top