SAS legger ned Molde - Oslo

wf145

at your service!
Frå 1. februar er det slutt kan NRK melde:
SAS legger ned rute mellom Molde og Oslo. SAS bekrefter overfor Romsdals Budstikke at de legger ned ruten fra Molde til Oslo.
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

Ingen bombe det egentlig når de flyr vingespiss med Norwegian på samme rute. Var nok mer lønnsom før når de fløy alene, mer flyfrakt og ikke minst postflyet som gikk opp hver kveld. Med flyplass både i Ålesund og Kristiansund i nærheten så er det nok ingen krise.
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

Blir interessant å se om SAS tar med seg pax til KSU eller AES, og i så fall hvilken plass som får flest "nye" passasjerer.
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

Spennende å se hva dette gjør med prisene på ruten når det blir en aktør.
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

SAS har flydd her med A320/737 i alle år. Jeg trodde SAS Link var opprettet ene og alene for dette formålet?

Ser at Norwegian har lagt ut 3x daglig i sommerprogrammet, med SAS greier ikke å fly en Embraer opp engang?
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

SAS har flydd her med A320/737 i alle år. Jeg trodde SAS Link var opprettet ene og alene for dette formålet?

Ser at Norwegian har lagt ut 3x daglig i sommerprogrammet, med SAS greier ikke å fly en Embraer opp engang?

Nå kan det jo tenkes at SAS uavhengig av flytype tjener mere på å fly andre ruter…
 
Dette vil nok heller ikke gjøre det lettere for DY å kjøpe opp WF...

Dette vil og føre til at DY vil få monopol på 3 innenriksruter fra OSL (BDU, LKL og MOL), men SK har bare en, KSU.

Ser en på frekvens til MOL i dag er det jo rart at SK mener at de ikke tjener penger, DY flyr 3 daglige og SK 2. Som andre poengterer her, er ikke dette en rute som SAS Link kunne operert? Blir og spennende om DY legger inn noen ekstra avganger.

Sikkert en brannfakkel, men for å spekulere: legger SK nå ned denne ruta med "vilje" for å øke sjansen DY sitt oppkjøp av WF skal bli stoppet?
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

Blir interessant å se om SAS tar med seg pax til KSU eller AES, og i så fall hvilken plass som får flest "nye" passasjerer.

Tja, netto blir det kanskje en nedgang passasjerer totalt for de tre flyplassene der oppe, nå som prisene vil gå opp.
Vil anta at de fleste som skal til Molde velger fly til Molde, uansett selskap


Spennende å se hva dette gjør med prisene på ruten når det blir en aktør.

Det ville jo være rart om Norwegian da ikke øker prisene. Ikke bare rart, men rett og slett ulogisk fra deres ståsted

Men for SAS sin del så betyr det jo litt mindre wetlease fra f.eks Smartlynx neste år, da de jo uansett ikke har kapasitet til å fly hele ruteprogrammet sitt :stir
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

SAS har flydd her med A320/737 i alle år. Jeg trodde SAS Link var opprettet ene og alene for dette formålet?

Ser at Norwegian har lagt ut 3x daglig i sommerprogrammet, med SAS greier ikke å fly en Embraer opp engang?

Overraskende at de legger helt ned. Link som mange nevner hadde vært logisk men har vel ingen base på OSL.

Tror forretningsreisende på globale ruter nå går til KLM. Enten direkte på AES eller via codeshare WF og BGO. Så får vi se - moldefolket vil så gjerne ha møreaksen, det er spørs hva som blir igjen av trafikken på MOL da.
 
Dette innebærer også at SAS slutter å fly charter fra MOL i helgene. BRAATHENS står oppført i vinterprogrammet på ruten MOL-LPA fredager for VING og DY flyr MOL-AGP lørdager(+litt diverse dager i oktober) for Apollo. SUNCLASS er tilbake med MOL-RHO på onsdager i sommerprogrammet til VING.
 
Re: SAS legg ned MOL-OSL

Overraskende at de legger helt ned. Link som mange nevner hadde vært logisk men har vel ingen base på OSL.

Tror forretningsreisende på globale ruter nå går til KLM. Enten direkte på AES eller via codeshare WF og BGO. Så får vi se - moldefolket vil så gjerne ha møreaksen, det er spørs hva som blir igjen av trafikken på MOL da.

Xfly kunne havde været en mulighed med ATR. De eneste rute jeg dog kender i Norge som Xfly flyver er Aalborg-Oslo-Aalborg. Samt Kristiansand hvor flyet desuden overnatter?
 
Den største gåta er hvorfor disse byene (Molde og Kristiansund) ikke har felles flyplass, ev. med oppgradering av veien for ytterligere effektivisering.
 
Dette vil nok heller ikke gjøre det lettere for DY å kjøpe opp WF...

Dette vil og føre til at DY vil få monopol på 3 innenriksruter fra OSL (BDU, LKL og MOL), men SK har bare en, KSU.

Ser en på frekvens til MOL i dag er det jo rart at SK mener at de ikke tjener penger, DY flyr 3 daglige og SK 2. Som andre poengterer her, er ikke dette en rute som SAS Link kunne operert? Blir og spennende om DY legger inn noen ekstra avganger.

Sikkert en brannfakkel, men for å spekulere: legger SK nå ned denne ruta med "vilje" for å øke sjansen DY sitt oppkjøp av WF skal bli stoppet?
Tenkte mye som deg, faktisk!

SAS sitter vel med informasjon om reisemønster og betalingsvillighet etc, og hvis det ikke svarer seg å opprettholde ruta basert verken på direktetrafikk mellom Molde og Gardermoen, og heller ikke særlig med transfer, så er det jo bare å legge ned. Link/Cityjet har jo mindre fly, men det spørs både på om de flyene også er for store for "SAS-trafikken", samt logistikken bak rotasjonen på flyene.

Med SAS ute av veien ville det jo vært en utmerket mulighet for en konkurrent med litt mindre, gjerne grønnmalte fly å konkurrere på Oslo-ruta, men det spørs jo med oppkjøpsplanene.. synes å være et typisk scenario som konkurransemyndighetene burde vært interessert i..!
 
Den største gåta er hvorfor disse byene (Molde og Kristiansund) ikke har felles flyplass, ev. med oppgradering av veien for ytterligere effektivisering.

Det er bare å slå opp på Wikipedia — det var aldri meningen det skulle være slik:

Molde lufthavn, Årø (IATA: MOL, ICAO: ENML) ble åpnet i 1972 etter at Molde kommune hadde finansiert bygging av egen flyplass etter at en langvarig diskusjon om felles flyplass for Romsdal og Nordmøre endte med den statlige utbyggingen av Kristiansund lufthavn Kvernberget av samferdselssosiale årsaker

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Molde_lufthavn,_Årø
 
Dette vil nok heller ikke gjøre det lettere for DY å kjøpe opp WF...

Dette vil og føre til at DY vil få monopol på 3 innenriksruter fra OSL (BDU, LKL og MOL), men SK har bare en, KSU.

Ser en på frekvens til MOL i dag er det jo rart at SK mener at de ikke tjener penger, DY flyr 3 daglige og SK 2. Som andre poengterer her, er ikke dette en rute som SAS Link kunne operert? Blir og spennende om DY legger inn noen ekstra avganger.

Sikkert en brannfakkel, men for å spekulere: legger SK nå ned denne ruta med "vilje" for å øke sjansen DY sitt oppkjøp av WF skal bli stoppet?

Det er vel verken WF eller DY som har bedt SK om å trekke seg fra MOL? Tror nok ikke dette påvirker oppkjøpet. "Monopol" utsagnet dit kjøper jeg dog heller ikke. DY har vunnet en anbudsrunde på en forsvarskontrakt..
 
Det er vel verken WF eller DY som har bedt SK om å trekke seg fra MOL? Tror nok ikke dette påvirker oppkjøpet. "Monopol" utsagnet dit kjøper jeg dog heller ikke. DY har vunnet en anbudsrunde på en forsvarskontrakt..

Uten å skulle terge meg på noen -- jeg tror det er veldig lett å overvurdere betydningen av disse destinasjonene. For MOL handlet det om to avganger per dag. KSU, LKL og BDU er heller ikke akkurat høyfrekvens. Ei heller har noen av disse noe stort tilsig fra connections -- så kan vanskelig beskrives som konkurransevridende at én aktør har "monopol" på en rute der -- det beskriver vel heller mangelen på etterspørsel.

Tror nok heller fokuset er på overganger fra regional til stamruter etc. der det er betydelige muligheter for synergier og hvorvidt DY/WFs posisjon vil gjøre konkurransen betydelig svekket ved å ha for store konkurransefordeler vis-a-vis SK/andre.
 
Kanskje nedleggelsen er SAS' bidrag i debatten om at faerre flyplasser i fylket. Tuller bare.
 
Bør også være en vekker for de her i Kristiansund som tror løsningen på alt er at DY/FLYR eller andre kommer inn for å fly ruten OSL-KSU.
Vinge mot vinge i typ 737 gir dårlig med frekvenser. Håper for KSU (og min) sin del at man får tilbake litt mindre fly som faktisk kan fylles opp og som igjen gir litt bedre frekvenser. Noe klønete nå om dagen.

Den største gåta er hvorfor disse byene (Molde og Kristiansund) ikke har felles flyplass, ev. med oppgradering av veien for ytterligere effektivisering.

Mangler vel litt gode plasser å legge denne eventuelle flyplassen. Men hadde man hatt uendelig med penger så hadde det jo selvfølgelig vært flott med en storflyplass i lik avstand fra både AES og KSU. Så kunne man kanskje fått noe fornuftig samferdsel på plass også. (blir brent på bålet av å si noe slik i KSU)
 
Back
Top