• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-ledelse med mye annet enn hederlige hensikter?

Utflyttet

Ute på tur
Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1226340.ece

DN:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article721231.ece

Koselig og moderne ledelse. Er ikke sikker på hva jeg liker minst, ledelse som synes dette er OK metoder eller det at man lyger om noe når man blir tatt med buksen nede?

Replying to Topic 'SAS-ledelse med mye annet enn hederlige hensikter?'

hva er "hederlige hansikter" ? Pilotforeningene har sine maktmidler, ledelsen har sine. Dette høres ut som en siste utvei, som jeg tviler på blir aktuell. Det finnes mange "siste utvei"-planer rundt om i bedrifter her og der som kanskje ikke egner seg for offentlighetens lys, men av og til må man legge planer for ekstreme forhold. Dette virker som en ekstrem "last resort". At Jörgen L ikke kjenner til planene kan godt hende - han er faktisk konsernsjef for et av Skandinavias største konserner og kan umulig ha oversikt over alle fasetter ved SK-selskapenes drift. Jeg ser bare hva toppsjefen i mitt eget (lille) selskap vet og ikkev et om driften....

Jeg håper også at planen er en "siste utvei", men bildet som tegnes i artiklene er dessverre helt reelt.

Det er slutt på dialogen (det har det vært lenge). SAS har, med rene ord, sagt "vi hører hva dere sier, men vi kommer til å gjøre som vi vil uansett". De sier faktisk at om ikke de får viljen så går de for "siste utvei". De gir ikke én millimeters rom for kompromiss. Hvilket samarbeidsklima skaper det?

Man må ha visse grunnleggende kjøreregler i arbeidslivet. At de ansatte ikke skal detaljstyre bedriften er jeg HELT med på. Men man bør kunne forvente at arbeidsgiver viser en reell interesse for de ansattes ønsker og behov. Som et minimum bør de følge skrevne avtaler...

Cloudius

Nå er tiden også kommet til pilotene. Hadde pilotene gjort det de gjør nå for ett par år, kunne alle fagforeningene stått sammen mot outsourcing. Tiden har løpt fra pilotene som har sittet på gjerdet og sett på at alle kollegaer i de fleste avdelinger er blitt outsourcet. Velkommen til virkeligheten! Velkommen til nasjonalale selskap! Om det er rettferdig eller ikke spiller ingen rolle. Det er for sent! Dessverre! :naughty:
Kjipt å gå over til gullerøtter når man har spist marsipankake i 60år..hehe

Originally posted by LN-BIZ

Nå er tiden også kommet til pilotene. Hadde pilotene gjort det de gjør nå for ett par år, kunne alle fagforeningene stått sammen mot outsourcing. Tiden har løpt fra pilotene som har sittet på gjerdet og sett på at alle kollegaer i de fleste avdelinger er blitt outsourcet. Velkommen til virkeligheten! Velkommen til nasjonalale selskap! Om det er rettferdig eller ikke spiller ingen rolle. Det er for sent! Dessverre! :naughty:
Kjipt å gå over til gullerøtter når man har spist marsipankake i 60år..hehe

Tror ikke jeg skjønte begrunnelsen din for disse påstander. Setter pris på om du opplyser meg litt. Kansje også fortelle når du mener vi skulle hoppet ned fra hvilket gjerde. Da hadde det vært litt lettere å få en fornuftig diskusjon på det.

Cloudius

SAS lurte pilotene, så mye er sikkert. At pilotene var naive, er en annen sak.

SAS bolagiserte konsernet (delt opp i individuelle juridiske vanntette enheter) og gned seg i hendene mens de ventet på innlagt korsvei (bombe) når de flyvende skulle oppdage at de var håpløst bondefanget.

Men akk, sånn gakker det jo for oss alle i disse hårde moderne tider. :wow:

Men "bolagiseringen" har vel fungert for alle andre grupper... Hvorfor skal ikke dette også gjelde pilotene?

Back