SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Takk, der sparte du meg for den jobben ;)
Har tygget litt på det nå. Er man EBG, finnes det faktiske ingen rasjonelle grunner for å betale ekstra for Plus. Ingen. Man kan til nøds si miles, dersom opptjeningsperioden snart er ute og man mangler noen få poeng, men alle andre tilleggstjenester får man som EBG - ev. kan kjøpes separat til en lavere pris enn Plus-mellomlegget (f. eks. bagasje).

Å betale for Plus for å delta i 'åpent midtsete'-lotteriet, der sjansen for gevinst trolig er noe større i Plus enn i Go, velger jeg å kategorisere som irrasjonelt.

Miles kan jo være en god grunn. Jeg er villig til å betale omtrent 10 øre pr poeng, dvs en tur til Spania kan være 625kr dyrere dersom jeg får 12500 i stedet for 6250poeng. I tillegg er jeg villig til å legge et par hundre for drikke, så rundt 800kr ekstra vil Plus være verdt kontra Go (for meg).

Edit:
I tillegg kommer fleksibilitet, som er vanskelig å sette noen pris på. Av og til vil man betale mye for det, av og til er det ikke viktig.
 
Last edited:
Nå er alle Plus billettene fleksible, mens alle i GO er restricted. Så det kan vel ha noe å si, selv for EBG....
 
Nå er alle Plus billettene fleksible, mens alle i GO er restricted. Så det kan vel ha noe å si, selv for EBG....

Og det virker det som mange her inne glemmer.

I jobben reiser jeg på fleksible biletter (stort sett) og da vil jeg natuligvis kjøpe Plus. Ja, brødskiven blir dyr, men er strengt tatt ikke den man betaler for
 
Og det virker det som mange her inne glemmer.

I jobben reiser jeg på fleksible biletter (stort sett) og da vil jeg natuligvis kjøpe Plus. Ja, brødskiven blir dyr, men er strengt tatt ikke den man betaler for

Kjenner til den. Betaler som regel knappe 4 lapper for en tur retur innenriks, og det er ikke mye brødskive der. Jeg vil tro at det blir som i dag, hvis man bestiller i siste liten kan man like gjerne bestille en fleksibel billett da E er like dyrt som Z.

Det virker som om forumet er i en boble til tider, og ikke reflekterer behovene til den jevne high-yield kunden, men heller kravstore turister.
Jeg tipper at førstnevnte kategori totalt legger igjen mye større summer enn nr to.
 
Hvis man kjøper den billigste PLUS-billetten (dvs ANORTY) på f eks BGO-OSL-BCN t/r så blir totalprisen 2400 kr + 1375 + 30 = 3805 kr. Dette forutsetter at skatter og avgifter fremdeles er på dagens nivå, 1375 kr.

3805 kr for en billett som gir 12 500 poeng inkl EBG-bonus er en helt lysende mileage run, 3.28 poeng/kr!
 
Det virker som om forumet er i en boble til tider, og ikke reflekterer behovene til den jevne high-yield kunden, men heller kravstore turister.
Jeg tipper at førstnevnte kategori totalt legger igjen mye større summer enn nr to.

Glem nå ikke at mange her på forumet stiller i begge grupper.
 
Glem nå ikke at mange her på forumet stiller i begge grupper.

Helt klar over det, men mange her på forumet er vel ikke som alle andre reisende heller ;)
Jeg har i alle fall andre forventninger og behov når jeg betaler for billetten selv, kontra når jeg skal til og fra jobb. Det jeg ser som verdi for pengene er ikke nødvendigvis det arbeidsgiver ser som verdi for pengene.

Hva om man ser litt på hva man får for pengene:
Mange arbeidsgivere vil ikke betale for mer enn økonomi innad i Europa. Hovedkonkurrentene til SAS vil jeg anta er selskap som KLM, Norwegian og Lufthansa.
-Hva tilbyr de ulike selskapene for en fleksibel økonomibillett?
-Hva tilbyr de ulike selskapene for en ufleksibel økonomibillett?

Jeg tror SAS kommer svært bra ut mot nevnte konkurrenter i første kategori og mer midt i fatet i andre kategori.
 
Last edited:
Miles kan jo være en god grunn. Jeg er villig til å betale omtrent 10 øre pr poeng, dvs en tur til Spania kan være 625kr dyrere dersom jeg får 12500 i stedet for 6250poeng. I tillegg er jeg villig til å legge et par hundre for drikke, så rundt 800kr ekstra vil Plus være verdt kontra Go (for meg).

I tillegg har fleksibilitet noe verdi, men kommer dessverre ikke til kjøpe Plus så lenge nødseteraden ikke kan velges ved booking.
 
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Er det bare meg som ikke finner noe go eller plus billetter på sas.no?
Har søkt på billetter på til CPH og ARN
Jeg tror kanskje at sas vil kjøre en kampanje til neste uke
 
Tydelig at de sliter litt. OSL-GZP den 29 juni og 1 juli har vært helt utsolgt i en måned nå. Så jeg har satt varsling på expertflyer i tilfelle det skulle bli noe ledig. Og nå er det blitt masse ledig: Kan selvsagt være avbestilling av en gruppereise. Men tviler litt, siden de åpner for bookingklasse R(ID-billetter).....
C9 D9 Z9 J9 Y5 S0 B0 P9 A9 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0

C9 D9 Z9 R9 J9 Y0 S0 B0 A9 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
 
Sjekket min faste jobbrute BGO-CPH-DUB t/r noen datoer i juni og Extra/Plus kostet ca 3500-4000, mens Economy/Go 2700-3200, da synes jeg Plus er ganske attraktiv med tanke på fleksibilitet, poeng og seter i fremre del (raskt av), resten av fordelene har man jo uansett som EBG. Blir spennende å følge med fremover :-)
 
En pussighet presentert på BOB-menyene omtalt på TV2 i dag.

En sandwich om bord på et SAS-fly koster femti kroner, uansett om du betaler med norske eller svenske kroner. Siden den norske kronen er mye mer verdt, betyr dette at en nordmann flås i forhold til både svensker og dansker på samme fly.

SAS innrømmer at dette fremstår «litt dumt» og lover nå å endre prisingen til fordel for norske passasjerer.

http://www.tv2.no/nyheter/magasinet...-svenske-priser-for-norske-varer-4055919.html

Litt merkelig først å forklare at det er "logikk" bak prissettingen, for deretter plutselig endre på det. Men noe må man vel ha å gjøre.
 
Tydelig at de sliter litt. OSL-GZP den 29 juni og 1 juli har vært helt utsolgt i en måned nå. Så jeg har satt varsling på expertflyer i tilfelle det skulle bli noe ledig. Og nå er det blitt masse ledig: Kan selvsagt være avbestilling av en gruppereise. Men tviler litt, siden de åpner for bookingklasse R(ID-billetter).....
C9 D9 Z9 J9 Y5 S0 B0 P9 A9 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0

C9 D9 Z9 R9 J9 Y0 S0 B0 A9 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

Tydeligvis en miss, for nå er vi tilbake til:
C3 D0 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

C2 D2 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0
 
Tydeligvis en miss, for nå er vi tilbake til:
C3 D0 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0

C2 D2 Z0 R0 J0 Y0 S0 B0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0


Dash:

Jeg har en avgang til San Francisco/SFO senere i juni der jeg plutselig er blitt satt på venteliste?
Kan dette skyldes feil i IT-systemene ved denne overgangen :)?
 
Dash:

Jeg har en avgang til San Francisco/SFO senere i juni der jeg plutselig er blitt satt på venteliste?
Kan dette skyldes feil i IT-systemene ved denne overgangen :)?

Tar det som et kompliment at du spør meg. :colgate: Men tror du nesten må spørre SAS om hva som har skjedd. Eventuelt om noen andre her kan gi deg et svar....
 
Tar det som et kompliment at du spør meg. :colgate: Men tror du nesten må spørre SAS om hva som har skjedd. Eventuelt om noen andre her kan gi deg et svar....

Takk for tilbakemelding, Dash :) Det dukker opp bekymrede tanker når man plutselig ser at man er satt på venteliste. Jeg lukter problemer..
 
En pussighet presentert på BOB-menyene omtalt på TV2 i dag.
...

Litt merkelig først å forklare at det er "logikk" bak prissettingen, for deretter plutselig endre på det. Men noe må man vel ha å gjøre.

Dette har vært oppe et par ganger både her inne og i pressen tidligere også med dagens meny. Da skulle de også "kikke på saken"
 
Ser i alle fall at jeg, med hjelp av bl a forumet, gjorde en god deal i formiddag. Prisen på extra/go har nesten doblet seg.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top