Selvsagt, men hvor stor gruppe utgjør dette, og hvor mange kunder vil da SAS miste? Og da tror jeg vi må undersøke utenfor Flyprat/Milepoint/FT/C-class.se sfæren? Mesteparten av deres high yield traffik til IC er jo innen destinasjoner i Norden, hvor det ikke C fra før.
Nei, naa er du paa villspor. Hvem sier at SAS kun kan selge til Skandiavia i USA? SAS har salgskontorer/selgere over hele USA, som er deres suverent stoerste IC marked med mer enn halvparten av flightene. Dersom du er i DC/NYC/Chicago/San Fran og skal til sekundaere markeder, er SAS ett alternativ og selgerne vet aa selge hvor lett det er aa connecte i Skandinavia. I tillegg priser man seg aggresivt med ett stop og voila
Husk at for mange er det jo ikke blokkert midtsete i C idag, som på CRJ-rutene og "halve" MDen. Da sitter man vel i praksis gjen med et dusin/snes cobbections fra CPH? Som det også skal sies stort sett har kaldmat av svært ordinær kvallitet allerede i dag
MD er histore om faa maneder. Resten av flaaten har fullverdig business, dersom man ser bort fra en haandfull CRJ. Maten blaaser de fleste i.
Det kan jeg godt være enig i, men problemet her er hvordan rebrande business så det ikke høres ut som business? Og man hadde vel sett mange av de samme protestene?
Kreativitet mangler de ihvertfall. Cluet her det ledige midtsetet og ett sete langt frem. Ett par flasker Single Malt og 8 timer og man klarer aa komme opp med noe bedre enn de her presenterer.
Og det er jeg enig i at er et av fallgruvene med denne omleggingen er bortfallet av ledige midtseter. Selv om jeg er usikker på den reelle affekten av det, men det vil også kreve litt av SAS, da det må gjøres så sjansen for ledig midtsete er signifikant når man reiser i Plus (og flyet ikke er fullbooket). Min erfaring er faktisk at det i stor grad gjøres i dag, da man ved ikke fullbokkede avganger plasserer skillene såpass langt bak at man sitter "fullstappet" i economy, mens det er betraktelig mere luft for passasjerene der fremme. Men man må også få på plass en eller annen form for blokkering når det er ledig plass, hvilket de mangler idag. Itillegg så ser jeg også for meg en potensiell ancilliary revenue for SAS her: Er ikke flyet fullboooket, så tilby ledig midtsete til X-antall kroner. Hvilket vil være ren gevinst for SAS, itillegg tror jeg det er en rekke andre ancilliery muligheter her, både oppkjøp fra Go til Plus og andre ting ekstra
Og det du her sier kunne vaert loesningen. At C intercont fikk midsetet blokkert og at du kunne legge 500 kroner ekstra en vei for aa faa midtsetet blokkert. Men det ble vel for enkelt for SAS
Slik jeg ser det blir dette er forbedring av dagens Y+. Dagens matboks er ikke alltid så spennende.
Men fortsatt pulverkaffe servert i papp og plastglass til bobleguffen og alt annen. Men du har ikke en separat kabin. Skal bli spennende aa se hvordan de fikser logistikken i janteland.
Som jeg nevnte i en tidligere post: Det som skiller SAS her fra de andre store nettverksselskapene er at de er nødt til å ta drastiske grep for å oppnå lønnsomhet på sine Europeiske ruter, da deres IC-nett er for lite til å bære feederrutene deres. AY/LH/BA/etc kan fint tape penger på deres europeiske operasjoner (hvilket de også gjør) så lenge dette foregår i en symbiose med deres IC-satsning. Er er SAS dessverre for små, og det innebærer at skal de overleve så må de gjøre noe drastisk for å oppnå lønnsomhet her og det ikke hjelper å bare kopiere de andre
Bortsett fra Norwegian, de kan man kopiere paa elendig plass og bob

. Ja, SAS er smaa paa intercont, men ikke mindre enn flere andre som feks Austrian og til dels Swiss. At SAS er saapass smaa paa intercont, er deres egen feil. Ledelsen har oppfoert seg som kyllinger, SAS skulle hatt like mange intercont maskiner som det Swiss har og selskapet hadde sett helt annerledes ut den dag i dag.
Uansett hvordan du slicer det, SAS legger naa opp til aa ha ett daarligere produkt enn ALLE konkurrentene sine i Europa. Tiden er ikke over for business i Europa. Her tar Philip Wagnert og SAS feil. Men de har rett i at man maa revampe greiene. Svaret er ikke det de her introduserer. Det har KLM allerede proevd og det funket ikke