SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Status
Not open for further replies.
Interessant at de som tidligere klagde på at det var manglende valgmuligheter hos SAS nå også klager på at man kan velge Full Flex. Det er ingen som tvinger noen å velge Full Flex, og det er fortsatt kun Go og Plus som er klassene. Alternativet Full Flex eksisterer fordi noen ønsker den mulighetene (f.eks. hvis man kjøper billetter til andre, og ønsker at den skal være full fleksibel og man ikke må be vedkommende betale mellomlegget ved endring). Det er sikkert ikke så mange, men det virker som konsensus her er at SAS bør fjerne den muligheten fordi den er dyr. Jeg er interessert i å vite hvorfor.

Jeg er litt usikker på hva du mener med klaging på manglende valgmuligheter.
Hos mitt reisebyrå så har jeg lenge hatt muligheten til å velge omtrent hvilken bookingklasse jeg ønsker fra hele spekteret hos SAS, så valgmulighetene har vært der lenge for min del.

La meg forsøke å formidle mitt syn en gang til. Man har ulike bookingklasser innen hver "klasse", og innen GO så har man f.eks. U, W, H, T osv. som du naturligvis kjenner meget godt til. Innen PLUS har man også en rekke bookingklasser som f.eks. Y, S, B, D, C osv. Jeg sliter med å se hvorfor man klassifiserer en av disse bookingklassene som noe som ser ut til å være en egen klasse (PLUS Full Flex) - dette ser ut til å være en kopi av det man tidligere hadde når det var Econ, Econ Extra (flex) og Business (full flex), bare at man nå ikke har noen forskjell på Flex og Full Flex i selve produktet. Jeg forstår altså ikke at dette fremstilles som en separat billettklasse (at det er høyere bookingklasser forstår jeg godt, men det finnes mange ulike bookingklasser i GO også uten at man skiller mellom GO og GO+).

Det er ingen big deal for meg, så om det reageres voldsomt på at man kommenterer dette så skal jeg la det bli med dette.

Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Er forsovet enig med TOS her, ingen big del. Men det var da tross alt SK som gikk ut ned store trompeter og fanfarer om at nå er det kun to klasser på både innenriks og intra Europa :banghead:
Burde vel ha hatt en klasse, med priser midt i mellom, som et full fleksibel. Men for å slippe å bruke mye penger på PR kunne de beholdt gamle biz og Y+. :rolleyes:

En annen ting, du får heller ikke noe mer EB poeng ved full flex...

Du synes ikke det er litt pussig at man opererer med tilsynelatende 3 klasser av billetter: Go, Plus og Plus Full Flex? .

Hadde man ikke dette, ihvertfall på innland, tidligere. Mener da bestemt da jeg stadig ble jevnlig tvangssendt til KRS i min forrige jobb at billettene mine var en god blanding av Happy, flex og full flex

Re: Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Hadde man ikke dette, ihvertfall på innland, tidligere. Mener da bestemt da jeg stadig ble jevnlig tvangssendt til KRS i min forrige jobb at billettene mine var en god blanding av Happy, flex og full flex

Alt er som før...

Joda, det hadde man på innland. Utenlands hadde man økonomi, econ extra og business. Jeg skjønte like lite av poenget med å tilsynelatende skille ut full fleks da som nå når det ikke er noe skille i produktet (annet enn bookingklasse).

Slik var det ja, full flex var C, flex var D,J,Z. Mener at TPC-billettene var booket i C, senere ble det stort sett Z og J.
Skjønner ikke greia med å klage så mye på dette. Tidligere kunne man booke økonomi, økonomi extra og business intraskandinavisk. Forskjellene på extra og biz var lounge og bonuspoeng. Ingen gjorde et veldig stort nummer ut av det.
Her er tydeligvis alt feil, selv om det på innenriks har blitt en klar forbedring.

Tidligere kunne man booke økonomi, økonomi extra og business intraskandinavisk. Forskjellene på extra og biz var lounge og bonuspoeng. Ingen gjorde et veldig stort nummer ut av det.
Her er tydeligvis alt feil, selv om det på innenriks har blitt en klar forbedring.

Er det noen forskjell på PLUS og PLUS full Flex (i motsetning til extra og business på intraskandinavisk?

Alt er ikke feil. Jeg skjønner ikke behovet for å ta ut noen bookingklasser og kalle dette for noe annet. Hva dette har spesifikt med innenriks vet jeg ikke.

Last edited:
Fløy OSL-AES og SAS Plus i går, var akkurat som i "gamle dager" med Brathens Best and Back - mangla bare Hamburger og Rødvin siden det var Endelig Fredag også :)

Last edited:
Jeg som er meget opptatt av selskapers lønnsomhet bør mao ikke hige etter selskap som kaster penger ut i luften for disse gjeve full flex billettene(som da er max dyre men ikke mer verdt en en Plus billett). For omtåkede øko ansvarlige blir det vel nesten oppsigelsesgrunn hvis man lar sine ansatte reise på Plus Full Flex bill....

Er det noen forskjell på PLUS og PLUS full Flex (i motsetning til extra og business på intraskandinavisk?

PLUS full flex kan endres til en billett i alle prisklasser, mens PLUS kun kan endres til billett i samme prisklasse. Som jurist/økonom (?) er det vel inutitivt å forstå at et produkt som kan byttes fritt må selges til en høyere pris, pga det åpenbare?

Noen ganger trenger man litt fleksibilitet, andre ganger trenger man full fleksibilitet. Forskjellen ligger i navnet og prisen. Hard to get? At det ikke differenseres i onboard produkt har ingen ting med saken å gjøre - hvis det viktigste i livet er å få en gratis wrap så får man fokusere på det. Hvis det viktigste i livet er å komme seg hjem på første fly mulig etter et klientmøte som kan ta 2 timer til 10 timer fokuserer man på fleksible billetter.

PLUS full flex kan endres til en billett i alle prisklasser, mens PLUS kun kan endres til billett i samme prisklasse. Som jurist/økonom (?) er det vel inutitivt å forstå at et produkt som kan byttes fritt må selges til en høyere pris, pga det åpenbare?

Noen ganger trenger man litt fleksibilitet, andre ganger trenger man full fleksibilitet. Forskjellen ligger i navnet og prisen. Hard to get? At det ikke differenseres i onboard produkt har ingen ting med saken å gjøre - hvis det viktigste i livet er å få en gratis wrap så får man fokusere på det. Hvis det viktigste i livet er å komme seg hjem på første fly mulig etter et klientmøte som kan ta 2 timer til 10 timer fokuserer man på fleksible billetter.

Definitivt noe som er hard to get, ja. :rolleyes:

Det skal være lite mellom øra dersom du bestiller full flex fremover

Du har jo full fleksibilitet med PLUS også. Den eneste forskjellen er at du må betale mellomlegget om du booker om en PLUS billett til en avgang hvor kun en høyere bookingklasse er tilgjengelig. Dette mellomlegget har du som PLUS full Flex kjøper vært så snill at du har gitt til SAS selv om du ikke ender opp med å ha bruk for ombookingen (eller at det er ledige seter i lavere bookingklasse).

Du har jo forskjeller i pris på ulike GO bookingklasser også som styres gjennom revenue og inventory management. Dette skilles ikke ut som eget produkt, og når den vesentlige forskjellen mellom PLUS og PLUS full flex er at du betaler tildels mye ekstra for en opsjon du kanskje skal benytte så skjønner ikke jeg at noen som helst vil kjøpe dette produktet (annet enn de som har dette som avtalepriser osv., men det er en annen sak). Det er mulig en pilot (?) ser annerledes på dette.

Last edited:

Du har jo full fleksibilitet med PLUS også.

Hvis du følger din semantikk, så har du full fleksibilitet uansett om du har SAS Plus, SAS Go eller ikke billett i det hele tatt, du kan jo bare kjøpe en ny billett. Full fleksibilitet betyr at du har en billett med høyest mulig fleksibilitet, dvs. at du ikke trenger å betale mellomlegget - det er det betydningen 'full' innebærer i denne sammenhengen.

Hvis du følger din semantikk, så har du full fleksibilitet uansett om du har SAS Plus, SAS Go eller ikke billett i det hele tatt, du kan jo bare kjøpe en ny billett. Full fleksibilitet betyr at du har en billett med høyest mulig fleksibilitet, dvs. at du ikke trenger å betale mellomlegget - det er det betydningen 'full' innebærer i denne sammenhengen.

Kjøper du Go mister du det du har betalt ved kjøp av dyrere billett, det gjør du ikke med vanlig Plus.

Plus er fullstendig fleksibel i den forstand at hele beløp kan brukes på ny billett.

Når du uansett garantert kan oppgradere Plus til full Flex uten å tape noe, og sannsynligvis gjennom en særdeles enkel prosess hvor SAS trekker fra samme kort, da er Full Flex en meningsløst produkt for alle uten avtalepriser.

GO er vel ikke like fleksibel som PLUS? Må man ikke betale x antall EUR for å booke om disse billettene + mellomlegget opp til nærmeste ledige bookingklasse? Det er iallefall det jeg har hatt inntrykk av, men du jobber vel med dette.

Det du sier er at full fleks er ensbetydende med at man ikke må betale mellomlegget om man skal bytte avgang og kun høyere bookingklasser er ledige? Hvem har bruk for denne fleksibiliteten? Skal du booke om så betaler du kun mellomlegget opp til neste ledige bookingklasse med PLUS. Ledig må det uansett være på flyet du skal booke til (med eller uten full fleks). Det er ingen restriksjoner på ombooking med PLUS. Jeg sliter med å se hvilken ekstra fleksibilitet dette gir meg som kunde. Jeg kan jo ikke bare komme til gaten for å booke om til neste ledige avgang, så jeg må innom enten mitt reisebyrå eller SAS salgskontor, så om jeg der gir beskjed om at mitt AMEX kort skal belastes for mellomlegget eller betaler tildels mye penger upfront for en opsjon jeg kanskje har bruk for.

Last edited:

Plus er fullstendig fleksibel i den forstand at hele beløp kan brukes på ny billett.

Når du uansett garantert kan oppgradere Plus til full Flex uten å tape noe, og sannsynligvis gjennom en særdeles enkel prosess hvor SAS trekker fra samme kort, da er Full Flex en meningsløst produkt for alle uten avtalepriser.

Dette er også mitt poeng. Ingen, utenom de med avtaler knyttet til full fleks (som neppe betaler mer enn fleks uansett), vil vel betale for dette upfront.

Dette er også mitt poeng. Ingen, utenom de med avtaler knyttet til full fleks (som neppe betaler mer enn fleks uansett), vil vel betale for dette upfront.

Erstatter du vil med burde så er vi enig ;)

Noen som vet om man bruke fast track på OSL når man reiser innenriks med en Plus-billett nå? På spørsmål fra en fyr på SAS' FB-side hvor en kar lurer på om fast track på OSL er åpen for EBG svarer de;
Hej John, För att kunna använda fast track för inrikes resa på Gardemoen behöver du resa på en SAS Plus biljett.//NW

Status
Not open for further replies.
Back