SAS-langruter (må) legges ned

Replying to Topic 'SAS-langruter (må) legges ned'

Originally posted by P.A. VIKING
Skal bli spennende å se på Årsredovisningen for 2005 mtp SKBU ,sk.dk, ic , sk.se de må vel snart synliggjøre cargo inntektert og ikke bare pax income ? , på samme måte så må vel SASCargo bli litt mer transparente ?
/?

Ja, det ska bli intressant. Det kanske inte alls är "Airline" som går dåligt utan bara en redovisningsteknisk historia ? Oftast är ju faktiskt en årsredovisning ett beställningsverk.

Originally posted by CK

MartinL du er på jordet. Der SAS virkelig tjener sine penger, og der de spiser markedsandeler fra sine konkurrenter er på de korte rutene innen Skandinavia og mellom Skandinavia og Europa. Det er her pengene i SAS-systemet er - ikke på langrutene. Selvsagt er det fint med direkteruter fra Skandinavia til USA og Asia, men det er ikke de som skal avgjøre om SAS skal drive businsess eller ikke. Om langrutene virkelig brenner av så mye penger skal de legges ned, og så får man heller satse på å feede inn til FRA, MUC og andre europeiske flyplasser der Star-partnerne flyr interkontinentalt. SAS-gruppen er sist jeg sjekket Europas fjerde største flygruppering eller AF-KLM, BA, Lufthansa og Iberia - så det er ikke snakk om å "totalt miste fotfestet". SAS tilbyr f.eks. litt over 2500 seter på en full dag mellom Skandinavia og USA - på den samme dagen tilbyr selskapet det dobbelte antallet seter mellom Oslo og Trondheim. Jeg liker interkontrutene jeg også, men det er ikke DER fokuset i SAS skal ligge!

Problemet for SK er at de har problemer med å tjene penger på kjernevirksomheten. Det vil si intraskand og sentrale europeiske linjer. Spesielt intraskand har vært en melkeku deluxe for SK med høy andel C klasse pax og høy betalingsvillighet da konkurransen har vært minimal.

I dag er situasjonen en ganske annen. Mange aktører kjemper om kundene og dette har ført til et markant prisfall på flyreiser innen Skandinavia og Europa. Dette rammer SK ekstra hardt da dette er som CK sier kjernemarkedet og det er der SK skal tjene penger.

Dessverre for SK så tviholdt de på "The Business Mans Airlines" modellen for lenge og det betaler de for i dag.

Men klarer SK å snu trenden så skal man se at de klarer å bite fra seg. Kunsten er å SENKE KOSTNADSNIVÅET, forenkle for kunden og ikke minst være fleksibel i forhold til markedet. Da skal det være mulig å konkurrere på intercont også. For at man skal ha en effektiv intercont operasjon kreves også et effektivt feederapparat.

Nå skal de i tillegg hamle opp med EK, som forventes og markedsføre seg TUNGT.

Originally posted by MD11
Problemet for SK er at de har problemer med å tjene penger på kjernevirksomheten.

Kjernevirkomheten är väl att tjäna pengar på att frakta passagerare och cargo från A till B. Tänk om det är så att man gör det men av någon anledning inte vill redovisa intäkterna från cargo? Jag har försökt att hitta hur mycket SAS Cargo betalar till airline för att frakta cargo men kan inte hitta uppgiften. Någon annan kanske kan? Man kan ju sluta att redovisa intäkterna från passagerarna också så måste ju personalen minska sin lön ännu mer.

Det gjelder vel enkelte deler av Bolaget, ikke SAS Braathens, WF, Spanair , Blue1....

Originally posted by P.A. VIKING
Det gjelder vel enkelte deler av Bolaget, ikke SAS Braathens, WF, Spanair , Blue1....

Hver 5. av f.eks. SAS DK og IC eller hver 5. totalt i så fall? Synes nettavisen var "noe" upresis her, men er det noen som vet noe mer konkret, eventuelt om det er reelt eller "ulv, ulv"?

Nettavisen siterer (som vanlig) andre kilder som igjen siterer...

Dueholm (?) snakker vel om 15-20% reduksjon ,men nå er det som nevnt forhandlinger med alle flygende både foran og bak "panserdøra" frem mot 1.5 , så hva som er reelt eller ikke er det vel ikke engang noen i Frøvik som vet.

Men om sas.dk tapte 500MNOK i år så må noe gjøres der nede, har ikke klart for meg her hvor stor omsettning SAS.DK alene har. , men 1/2MILLIARD er mye penger.

IC er vel den som er mest spennende å se hva det blir av , om det blir noe flytting av "north bound" routes til ARN ? , nå som Svenskene skal legge på skatter ?

Spennende tider er det i alle fall.

/G

Vil det være helt umulig for sas å løfte en utvidelse på Ic La oss si 4-6 nye maskiner og dertil med lokasjoner. Dette samtidig med en rasjonalisering av IC virksomhetene. For meg virker det klart at de må velge mellom å ekspandere eller dø. Hvis de driver videre som idag er det jo bare å forbruke penger man ikke har. Da må man enten velge å legge ned eller å ekspandere.

Originally posted by storg

Da må man enten velge å legge ned eller å ekspandere.

Ja SAS gir i alle fall ikke et generelt inntrykk av at de vil satse! Om de nå velger å ekspandere mener jeg de allerede har tapt mye anseelse gjennom holdningen de i senere tid har gitt et intrykk av!

Tja... det satses jo ganske friskt fra Norge nå... Nytt fly (det 52. flyet). Nye ruter fra Oslo, Stavanger, bergen og Sandefjord... Må for min del gjerne bytte ut BKK og SIN med f.eks to nye ruter til USA...

Etter å ha lest 3 sider's interview med Mr. Dueholm i siste "SAS Inside" så ble jeg ikke noe klokere (skal jo litt til...) , 3 sider med BlaBla, og om ikke fagforeningene går med på xyz så blir det nedskjæringer.

/G

Vi hadde vel diskusjonen omkring IC sin fremtid, og det ble da bl.a. diskutert hva som kunne skje dersom man la ned IC-delen av konsernet.

For det første så skal man vel være forsiktig med å ha klokketro på at regnskapet avslører den faktiske lønnsomheten til en rute/divisjon i konsernet, fordi man ofte kan manipulere hvor inntekter og utgifter føres innen konsernet (det er vel dette RolfL er inne på når det henvises til hvordan inntekter fra cargo regnskapsføres).

Videre så er SAS fortsatt et nettverksselskap, og hvorvidt en enkelt rute eller en enkelt divisjon er lønnsom kan også være gjenstand for regnskapsmessig manipulasjon (eller strategisk regnskapsføring, om man vil). Dette kan være et ledd i en forhandlingsprosess med de ansatte - det er alltid fint å kunne vise til dårlige resultater om man ønsker å "fremtvinge" velvilje fra de ansatte. Regnskapet er jo heller ikke nødvendigvis et styringsredskap for ledelsen - det er et myndgighetspålagt krav, og skal oppfylle visse minstekrav til transparens (men innad i et konsern kan man ofte ha relativt stort handlingsrom). Ledelsen i SAS sitter helt sikkert på mye og mer detaljert informasjon om de enkelte divisjonenens lønnsomhet.

Hva skjer så om IC legges ned? Noen hevdet tidligere at dette kan føre til en oppløsing av SAS slik vi kjenner det i dag (dvs. som nettverksselskap). Ikke vet jeg....

Hvorfor skulle SAS splittes opp om noen få ruter ble lagt ned og 11 fly av over 100 ble solgt...

Originally posted by EB

Hvorfor skulle SAS splittes opp om noen få ruter ble lagt ned og 11 fly av over 100 ble solgt...

Jeg vet ikke om man bør forvente at SAS splittes opp, men relativt store endringer ville kanskje forventes (det var altså ikke meg som hevdet dette, men i farten husker jeg ikke hvem som sa det...). Hvorfor skal man f.eks. fortsette å feede passasjerer inn til CPH som skal videre med interkontinentale ruter...? Det vil ha konsekvenser for CPH som hub, og da også sannsynligvis med store konsekvenser for SAS DK. Feederrutene vil kanskje i større grad gå direkte til MUC og FRA fra OSL og ARN og evt andre steder i Norge og Sverie (og MUC/FRA har da stort sett minst like godt tilbud ut i resten av Europa/verden som CPH...). Hvilket inntektspotensiale ligger det i slike feederruter for SAS? Jeg kan vanskelig se at SAS klarer å beholde like store andeler av denne feedertrafikken som i dag, bl.a. fordi forhandlingsposisjonen vis a vis LH hvis SK selv ikke har noe interkontinental trafikk (nå får jeg vel understreke at jeg ikke kjenner til hvordan inntektene fordeles mellom SK og LH når begge er involvert med flygninger).

Jeg tror TOS er nær kjernen i hvorfor SAS fortsatt skal ha langruter. Selv om de isolert sett ikke bidrar så mye til plussresultat i SAS konsernet(Nå viste vel IC overskudd i siste regnskapsrapport), vil de ha stor betydning for hele rutestrukturen til SAS. Her må vi også ta med feed FRA destinasjonene ute i verden og inn i SAS sitt rutesystem. Jeg vil tro(uten at jeg vet det sikkert) at det er en betydelig andel passasjerer som kommer inn fra langrutene som skal videre med SAS ut fra CPH.
Om SAS kun skal levere pax inn til LH,KL,BA og andre, vil den proraterte andelen av billetten bli relativt dårlig, og om de krever for høy pris vil hele verdikjeden vil kunne bli endret ved at disse selskapene kjører inn større kapasitet mot det skandinaviske markedet for å ta feed selv. Begge veier.
En annen viktig faktor er Cargo. Når man har med mellom 15 og 20 tonn frakt per avgang, til priser som ikke er de laveste i bransjen, må jo dette også bidra positivt.
Det som også er verdt å merke seg, men som nok er meget vanskelig å måle i kroner og øre, er den oppmerksomhet om Skandinavia SAS skaper med sin tilstedeværelse ute i verden. Jeg hadde gleden av å beøke SAS kontorer i Japan, Kina, Thailand og Australia i høst, og det er en betydelig verdi de tilfører både som "turistkontor" og markedsfører av SAS sine produkter både på langrutene og ikke minst det Europeiske rutenettet.

Jeg tror at om SAS kan få opp produktiviteten ved at Crew produserer mer flytid og får senket de øvrige enhetskostnadene, så er det liv laga og marked for en betydelig større flyflåte for langrutene.

Originally posted by Farmer
En annen viktig faktor er Cargo. Når man har med mellom 15 og 20 tonn frakt per avgang, til priser som ikke er de laveste i bransjen, må jo dette også bidra positivt.

Men vad hjälper det om inte IC eller Airline överhuvudtaget får betalt av SAS Cargo ?

Originally posted by RolfL

Originally posted by Farmer

Men vad hjälper det om inte IC eller Airline överhuvudtaget får betalt av SAS Cargo ?

For SAS som konsern betyr selvsagt inntektene fra Cargo en hel del, vil jeg tro, selv om disse ikke vises i de respektive flydivisjonenes regnskaper. Grunnen til at de ikke regnskapsføres på et vis som gjør inntektene synlige er en annen sak. Forklaringen kan kanskje være at man ønsker dette fra ledelsens side både pga. forhandlingsmessige årsaker, og at dette gjør det mindre oversiktlig for konkurrenter på cargo å kunne konkurrere med SAS Cargo (det er ofte, men ikke alltid, kjekt å ikke la konkurrentene være i villrede angående kostnader).

Asiarutene må være god butikk for SAS Cargo. Jeg kan ikke forstå annet. Så mye frakt som går til Europa fra Asia nå, etterspørselen må være stor!

Back