SAS kutter på Chicago og Beijing

Re: SAS kutter på Chicago og Beijing

Hvem sier at man maa hive en milliard paa bordet for aa fa en 340 (og hvorfor 340BTW, det er jo det mest uoekonomiske materiellet man kan faa tak i).

<ironi på>
De vil vel ikke ha en A340 eller A330 til i stallen - da får de jo enda flere like fly, og det er jo ikke så spennende.
</ironi av>

SAS har vel alltid vært "enigma" mht rutestruktur. På 80-tallet var det venteliste på BKK og LAX, men likevel valgte de å utfase 747 for DC-10. Ideen da var "enhetsflotta" eller noe sånt. Eller at beancounters mente 3 motorer drakk mindre fuel enn 4, uten å ta seteantall i betraktning. Hva vet jeg.

SAS har vel alltid vært "enigma" mht rutestruktur. På 80-tallet var det venteliste på BKK og LAX, men likevel valgte de å utfase 747 for DC-10. Ideen da var "enhetsflotta" eller noe sånt. Eller at beancounters mente 3 motorer drakk mindre fuel enn 4, uten å ta seteantall i betraktning. Hva vet jeg.

He he.. Og etter DC10 fant de ut at to motorer kanskje var smartere? Og deretter... Smart med 4 motorer igjen?? Har ikke vaert behov for 4 motorer siden 50 tallet. FLymotorer svikter liksom ikke lengre.

ARN-ORD ligger såvidt jeg kan se inne med 4x weekly

Ja då stämmer det att man gått ned en från tidigare, men det gör ju inte så mycket efter Delta's intåg, mer till dom då!!

Tommy777 og DC-8-63 setter finger'n midt i puddingen, det er de samme slitte unnskyldningene for handlingslammelse nå som i oppgangstider.
A340 er kanskje enklere å få tak i umiddelbart i passende eksemplarer på bruktmarkede enn passende A330'er, og ettersom nye maskiner både er out of the question og uansett vil være en god stund unna levering. Og da blir kanskje svaret, selv med høye oljepriser, å gjøre det beste ut av å bruke A340 og heller skru opp prisen på C-klasse fra SEA :p

Ja då stämmer det att man gått ned en från tidigare, men det gör ju inte så mycket efter Delta's intåg, mer till dom då!!

Får virkelig inntrykk av at gribbene samler seg rundt kadaveret her..CO, Delta, Thai og Finnar bare øker og øker. Det blir i hvert fall litt mer eksotisk på CPH, ARN og OSL etterhvert. Og spent på hvordan DeltaNorthwest og CO inntog i Star kommer til å innvirke på SAS.

Ettersom SAS nekter plent å fly OSL-EWR, ser jeg ikke at SAS har noe annet valg enn å inngå codeshare med CO når de kommer inn i star, med gjennomgående innsjekk fra resten av Norge til EWR, og vice versa i USA.. Da vil antagelig ikke CO ha noe annet valg enn å sette inn større materiell på Oslo ruta.;)

Det virker som man må repetere fölgende om og om igjen: Det er ingen likhetstegn mellom höye kabinfaktorer og höy lönnsomhet - särlig ikke i tider når kostnadene er höye. At SAS IC tar bort visse ukedager på ARN-BJS/ORD ominteren har naturligvis noe med etterspörselen å gjöre. Alle andre selskaper gjör da akkurat samme sak i sine rutenett.

Man kan gjerne kritisere SAS for innretningen på IC, antall fly etc., men det er en helt annen diskusjon enn sesongmessige justeringer.

Det virker som man må repetere fölgende om og om igjen: Det er ingen likhetstegn mellom höye kabinfaktorer og höy lönnsomhet - särlig ikke i tider når kostnadene er höye.

Det er ingen som bestrider dette. Det som derimot er en festlig potet for CK og de andre som regnre på hva ting skal koste er:

1. Siden dere flyr med høyt belegg, hvorfor ikke skru opp prisen siden det tydelig er "for billig" å fly forran hos SAS?

2. Siden SAS liker å sammenligne seg med LH, BA og andre store selskap med tanke på service og kvalitet, hvorfor skal SAS til en hver tid underprise seg med 20-40% i forhold til andre "tilsvarende selskap".

3. Hvorfor driver SAS en politikk på å "gi bort" biz-setene i markedene ute? Feks, disse oppgraderingene som har vært fra US hvor man betaler 250USD og hopper opp til biz?

-A

Det virker som man må repetere fölgende om og om igjen: Det er ingen likhetstegn mellom höye kabinfaktorer og höy lönnsomhet - särlig ikke i tider når kostnadene er höye. At SAS IC tar bort visse ukedager på ARN-BJS/ORD ominteren har naturligvis noe med etterspörselen å gjöre. Alle andre selskaper gjör da akkurat samme sak i sine rutenett.

Man kan gjerne kritisere SAS for innretningen på IC, antall fly etc., men det er en helt annen diskusjon enn sesongmessige justeringer.

For at en skal bedre inntektene er en avhengig av ha kontrakter med en del store bedrifter som sikrer et antall Business Klasse priser. Et godt eksempel er SFO markedet hvor SAS diskvalifiserte seg foer startlinjen, de store kundene i dette markedet setter daglige avganger som et av kravene for at selskapet skal faa vaere med i RFP (Request For Proposal), og SAS ble dermed staaende med den svenske moessan i haanda utenfor og fikk ikke engang levere inn forslag....da gjenstaar det kun de kundene som en kan "vinne" paa pris...og resultatet er et redusert inntekst nivaa (40-50% under konkurentene)...og selv i nedgangstider er SFO et meget lukrativt marked...

SAS IC moeter de samme utfordringene som Norwegian naar det gjelder aa tiltrekke seg Business Klasse passasjerer, uten daglige avganger og et for stramt program i forhold til antall fly foerer i SAS sitt tilfelle til innstillinger, mens DY leier inn "Hei" ...begge gjoer en straalende jobb naar det gjelder utnyttelse av flaaten, men paa slutten av dagen gaar en glipp av mulighetene for aa bedre inntektene som er absolutt noedvendig naar utgiftene gaar opp.

Det er ingen som bestrider dette. Det som derimot er en festlig potet for CK og de andre som regnre på hva ting skal koste er:

1. Siden dere flyr med høyt belegg, hvorfor ikke skru opp prisen siden det tydelig er "for billig" å fly forran hos SAS?

2. Siden SAS liker å sammenligne seg med LH, BA og andre store selskap med tanke på service og kvalitet, hvorfor skal SAS til en hver tid underprise seg med 20-40% i forhold til andre "tilsvarende selskap".

3. Hvorfor driver SAS en politikk på å "gi bort" biz-setene i markedene ute? Feks, disse oppgraderingene som har vært fra US hvor man betaler 250USD og hopper opp til biz?

-A

1. Hvor har du det fra at prisene er billige?? Jeg hentet inn priser fra SAS, BA, LH og UA til ORD fra OSL i business 100 t/r pr aar for 2 aar siden. UA var dyrest, de andre 3 var omtrent like

2. Igjen, hvor har du dette fra?? SAS har kampanjepriser paa akkurat samme nivaa i business om alle konkurrenter. Til NYC, ORD og IAD ligger prisene paa nivaa med konkurrentene

3. Ehh.. SAS tok USD 450 for oppgradering til C, naa er prisen 700 dollar. Alle konkurrentene til SAS fra USA gjoer det samme bortsett fra BA. Dette er stand by oppgraderinger som selges naar det er tilgjengelig plass. Smart spoer du meg istedetfor aa la setene staa tomme. De som vil ha biz, kjoeper biz for aa ha garantert plass begge veier og ikke bry seg med oppgraderingsdillet.

Kritiser SAS international, men for de rette grunnene

Kritikken fra -A er absolutt berettighet og paa sin plass. SAS sine kontraktspriser har de siste aarene ligget rundt 40-50% under AF, LH og BA selv Northwest la sine kontraktspriser 10-15% over SAS. I tillegg skal det ikke mye til aa faa kontrakt med SAS, mulig at SAS Chicago har fulgt en striktere fortoklning, her i Seattle har i hvertfall ikke gjort det....jeg har sett hva SAS tilboed Boeing og jeg har ogsaa sett hva Boeing var villig til aa betale.....arven etter skjorteselgeren fra JC Penny :)

Kritikken fra -A er absolutt berettighet og paa sin plass. SAS sine kontraktspriser har de siste aarene ligget rundt 40-50% under AF, LH og BA selv Northwest la sine kontraktspriser 10-15% over SAS. I tillegg skal det ikke mye til aa faa kontrakt med SAS, mulig at SAS Chicago har fulgt en striktere fortoklning, her i Seattle har i hvertfall ikke gjort det....jeg har sett hva SAS tilboed Boeing og jeg har ogsaa sett hva Boeing var villig til aa betale.....arven etter skjorteselgeren fra JC Penny :)

Men er ikke det "bra" for de som inngår kontrakten da? Et bra produkt til en rimeligere penge? Kanskje ikke SAS tjener så bra som de kunne, men alikevel da. Eller har jeg bomma helt her?:p

Det er det som er så fint med SAS, du kan ta de som ansatt, kunde, konkurent, eller rikssynser !

Men er ikke det "bra" for de som inngår kontrakten da? Et bra produkt til en rimeligere penge? Kanskje ikke SAS tjener så bra som de kunne, men alikevel da. Eller har jeg bomma helt her?:p

Naa ser vel kundene paa mere enn pris, og SAS IC har ikke noe godt regularitetsrykte....de kjoerer et meget tett programm og har gang paa gang vist at de ikke klarer aa levere....med tildels meget store forsinkelser og langt hoeyere andel av kansellerte avganger....Ser vi paa Boeing saa veier ikke SAS sin lave pris paa Business opp for regulariteten...de kjoeper mye AF, LH og BA...fra Seattle (Og de har 3-4 Business Class reisende i snitt paa hver eneste avgang med hvert selskap!!). Tross allt er disse kundene avhengige av aa komme frem paa tid...og jeg tror at baade SAS og kundene hadde vaert bedre fortjent med en stoerre flaate og hoeyere priser.....

Saa fordi SAS har solgt for billig for lenge...saa er ikke produktet saa bra lengre....(regulariteten)

Det er det som er så fint med SAS, du kan ta de som ansatt, kunde, konkurent, eller rikssynser !

Jeg tar de som kunde og rikssynser. Evt kombinert under tittelen "kritisk kunde".

Misforstå meg feil, men jeg er faktisk interessert i at SAS skal gjøre det bra, men som flere her er jeg ganske forundret over måten det blir ledet på og måten det blir sakte senket av både ansatte og ledelse.

Mellom det med prising jeg nevnte over, og manglende vilje til å ta et skikkelig oppgjør med kostnadene sine, og manglende vilje å få med seg både ansatte, eiere og ledere på en skikkelig oppvask om hvordan butikken drives så er det slik ting ser ut bare et tidsspørsmål før SAS som IC-selskap er historie, de sparer seg sagte men sikkert til fant.

Tatt i betraktning at jeg har lagt igjen 100k hos SAS alene det siste halvåret så skal vel ingen komme å si at jeg er en dårlig kunde, og jeg velger SAS pr default både over fjellet og til Europeiske destinasjoner.

-A

Berettiget dersom det er facts..

Kan ikke snakke for hvordan det er i Seattle, men i skandinavia og Chicago kom ihvertfall ikke SAS ut noe billigere enn konkurrentene med det volumet vi hadde. Det kan ihvertfall jeg bekrefte om kjenner salgsavdelingen ganske saa godt. 100 turer t/r i business pr aar t/r skandinavia- Chicago og omvendt, samt ca. 1,2 mill i skandinavia er ikke akkurat den stoerste kunden, men langt fra den minste. Prisene vi fikk var ekstremt likt det de andre presenterte

Blir rimelig tynt aa skjaere hele SAS intercont under en kam paa bakgrunn av Seattle markedet.

Og naar det gjelder oppgraderingene som selges tar -A fullstendig feil.

Dette er ihvertfall langt fra den viktigste faktoren for at SAS International ikke tjener penger. Langt derifra.

En ting til: Har en kompis som jobber i en ganske stor tysk bedrift. De har hovedkontoret for Americas i Detroit. De betaler 2800 med LH t/r MUC i business. Prisen de fikk fra SAS var over 600 dollar hoeyere

Back