SAS kutter opptjening i GO... med nær 95%

Re: SAS kutter opptjening i GO... med nær 95%

Nej. Ikke iht. de oplysninger vi har fået fra SAS, så skal segmenter stadig tælle mod status - også på de billetklasser som giver 0 point.

Nej. Ikke iht. de oplysninger vi har fået fra SAS, så skal segmenter stadig tælle mod status - også på de billetklasser som giver 0 point.

Så da kan man i teorien ende opp som EBD med 0 poeng? :rolleyes:

Hvis målet er å tynne ut i rekkene av EBG og EBD må de vel også etter hvert gjøre noe med grensene som kvalifiserer til EBG og EBD på antall legs?

Det er jo en hav av EBG/EBD der ute som omtrent aldri er utenlands og som har svært lite poeng, men som har en masse småturer rundt i landet som til slutt kvalifiserer...

Så da kan man i teorien ende opp som EBD med 0 poeng? :rolleyes:
Joda, man man får vel ikke livsvarig gull om man får status fra segmenter.

Noen har vel sett på utviklingen av medlemsmassen. De har antagelig rundt 100.000 med EBG eller bedre nå og snart ville det rushe inn 20-30.000 med livsvarlig gull.

Jaja, da har man fjernet enda et punkt fra listen.
8f58f96a-806a-4f7b-88ce-715b0b6ca149

Altså... jeg synes jo også det er kjipt. Jeg flyr stort sett bare eco light innenlands og sånt selv. Men med tanke på hvor lite ekstra det koster med en høyere bookingklasse eller PLUS, for den sakens skyld, der du får Polarbrød og masse points. Så synes ikke jeg det er en helt urimelig handling altså. Det var alt for høy opptjening på grisebillige long haul billetter.

Så en større premiering av å kjøpe dyrere billetter synes jeg er innafor. Og så håper jeg jo virkelig at noen er bedre skikket enn sofadirektøren meg til å mene noe om hvor mye som er rett.

Men jeg tror det er dumt "politisk" å si 0-poeng. Hadde vært sykt mye bedre med 50-poeng.

Så... jeg synes det er kjipt. Men har vent meg til at Eurobonus poeng er noe man tjener opp på doruller, hotellnetter og kredittkort. Ikke på å fly. Det eneste selskapet jeg kan si jeg tjener poeng på faktisk å fly er British Airways. Med status tillegg og sånt kommer det inn 30.000 (iblant 50.000) Avios per langtur (tur/retur). Men fly man Eco light får man jo ikke mye poeng der heller.

Jeg er ikke overrasket over at der sker en ændring på de billigste billetter - her følger SAS såmænd bare markedstrenden. Men 200 point på en OSL-EWR eller 240 på CPH-HKG synes jeg bliver komisk. Og når man er helt nede på 100 point intra-Skan, så gør det vel heller ikke den store forskel i det store regnestykke om man skal give 100 eller 0 point.

Så havde det faktisk givet mere mening, at man meldte ud at Go Light billetter ikke gav bonuspoint. Nu går man fra 4 optjeningskategorier til 6 forskellige - og med forskelle indenfor de enkelte kabineklasser og bookingklasser. Det medvirker blot til forvirring og gør det mere uoverskueligt for alle.

Og ved at fjerne/formindske optjeningen så meget på mange billige billetter, så fjerner man også hele loyalitetsdelen og argumentet for at være tro mod SAS når man rejser på andet end Plus/Business. Når man samtidig kan optjene flere og flere point hos partnere, så bliver EuroBonus mere et bonusprogram for parneroptjening fremfor et loyalitetsprogram. Ihvertfald for dem som har en rejsepolitik eller budget, som gør at de skal rejse economy class.

Jeg er med på at de følger trenden i branchen og justerer optjeningen, men en reduktion på 95% er efter min mening alt for meget, hvis man stadig vil have at EuroBonus er relevant for passagerer på Go/Go Light. På de mest prissensitive kunder, så tror jeg det her er en gave til Norwegian og andre lavprisselskaber og jeg ville ikke blive overrasket, hvis det fejres med kage på Norwegian Headquarter idag ;-)

For vores eget vedkommende, så har vi nu droppet planerne om en tur med SAS til LAX i vinter og vælger nu andre selskaber på vinterferien, som kan tilbyde en bedre pris og bedre optjening af point. Merprisen SAS ville have kunne jeg retfærdiggøre ved at optjene bonuspoint/status - og da vi uanset skal mellemlande på vejen til LAX, så er der nu mange flere selskaber at vælge imellem.

Last edited:

Gjelder dette også billetter som er kjøpt og betalt for over 1mnd siden?

Gjelder dette også billetter som er kjøpt og betalt for over 1mnd siden?
Nei, gjelder billetter som kjøpes fra i dag av.

Ellers blir det interessant å se en ny gjennomgang av Eurobonus vs Norwegian Reward.

Jeg kommer aldri til å booke Go Light igjen, det er klart. Regner med SAS også er fornøyd da. Go Light er offisielt en tøysepriskategori for å konkurrere på toppen av søkemotorer, hvertfall for de av oss som er over gjennomsnittlig interessert i poeng.

I øvrig så reduserer muligens SAS fordringsmassen av EB poeng fremover.

Er jo uansett umulig å bestille noe via hjemmesiden til SAS.no er nede som vanlig...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis målet er å tynne ut i rekkene av EBG og EBD må de vel også etter hvert gjøre noe med grensene som kvalifiserer til EBG og EBD på antall legs?

Det er jo en hav av EBG/EBD der ute som omtrent aldri er utenlands og som har svært lite poeng, men som har en masse småturer rundt i landet som til slutt kvalifiserer...

Undrer på hvordan du har kommet fram til dette?

Er jo mye dyrere å fly innenriks enn utenriks..

Om de nå skulle tulle det til så mye, så hvorfor ikke bare gått rett på opptjening ifht. billettpris så slipper man alt dette surret med justeringer og skjevheter? Det er jo heller ingen ny oppfinnelse, Braathens hadde det faktisk på 90-tallet.

Det er vel ikke lenge til de justerer opp prisen for bonusturer heller "pga. prisutviklingen"...

Her skal man virkelig være våken. For enkelte av bookingklassene som vanlig Go gir er opptjeningen den samme som for Go Light.

SAS kan det med å gjøre ting uoversiktlige.

Man skulle jo tro at opptjening av poeng ved å fly var hovedopptjeningskilden til et flyselskaps lojalitetsprogram. Den gang ei.

I denne saken finnes det en fin oversikt over forskjellige opptjeningsmuligheter og hvor mange poeng de gir pr krone brukt. Spesielt å se at for Oslo - New York /retur er LH 700 kr billigere og gir fem ganger så mange poeng. Eller at du tjener mer poeng på å betale for turen med kredittkort enn på å fly den. Henger jo ikke på greip.

Hele tabellen her: https://finalcall.travel/no/sa-dyre-blir-dine-eurobonus-poeng-i-sas-go-i-fremtiden/

Henger jo ikke på greip.
Uten å kjenne Miles & More altfor godt mht. sammenligning, begynner EuroBonus etter hvert å tilby ganske så mange rause måter å opptjene brukspoeng på (Trumf, ViaTrumf, kredittkort, leiebilkampanjer etc.), slik at bortfallet av flyopptjente brukspoeng ikke blir så smertefullt.

Bortfallet av flyopptjente statuspoeng er derimot en nøtt som jeg tipper SAS vil se negative effekter av om 12 måneder i form av et fall i antall statuspax. Noe vil kunne oppveies av statuspoeng gjennom kredittkort, men jeg tipper antallet statuspax vil bli redusert fra januar 2019 til januar 2020.

Nøkkelen til suksess for EuroBonus blir å tilrettelegge for flere SAS-spesifikke statusfordeler i luften, slik at man unngår at SAS velges bort til fordel for Star-partnere. Et godt eksempel på en slik fordel er Courtesy Upgrades på longhaul for EBD. Hvis SAS klarer å komme opp med flere fordeler, som man må fly med SAS for å kunne nyte godt av, behøver ikke denne kuttrunden å ha så stor effekt.

Men er EuroBonus og slot-tiderne i Heathrow ikke noget af det mest værdifulde som SAS sidder på? Jeg forstår ikke hvorfor man udhuler en så central del af SAS’ produkt.

Back