SAS kutter opptjening i GO... med nær 95%

Re: SAS kutter opptjening i GO... med nær 95%

Dersom problemet er for mange statuskunder, så kunne de vel heller bare økt kravet til status og ikke senket poengopptjeningen?

Er spent på SAS sin begrunnelse på hvorfor dette er en "forbedring".

Fordi: "Priserne på billetter er faldet de senere år, mens pointoptjeningen har været den samme. Så derfor synes vi, at det giver god mening at justere de billigste billetter, så pointoptjeningen følger prisen."

Så det er ei forbedring av poeng/vs pris... (for SAS)... :D

Men sett bort frå feriedestinasjonar kanskje; har flyprisane verkeleg blitt billegare siste åra?? Innanlands i Noreg går prisen berre opp. Kanskje annanleis på ein del Europeisk og langrute; fylgjer ikkje så godt med der.

Morsomt at folk forsvarer det. Det er ingen andre bonusprogram som gir så dårlig opptjening på langdistanse som SAS sitt.

Jo, det er ganske mange som gir 0 poeng på de billigste billettene

Ellers er det i blant forskjellen mellom å forsvare noe og det å forsøke forklare rasjonale bak. Det kan godt være SAS bommer her, men hvis de tror det øker inntjeningen (reduserer kostnadene mer enn inntektene) så er det faktisk fornuftig. Å drive flyselskap handler til syvend eå sist å tjene penger, ikke ha de mest fornøyde kundene ;)

Last edited:

Jo, det er ganske mange som gir 0 poeng på de billigste billettene

Hvis det er hos andre selskap enn sitt eget har du nok rett, der er poengopptjeningen varierende, men på sitt eget selskap så pleier så å si alle billettkategorier å gi opptjening.

Fordi: "Priserne på billetter er faldet de senere år, mens pointoptjeningen har været den samme. Så derfor synes vi, at det giver god mening at justere de billigste billetter, så pointoptjeningen følger prisen."

Men sett bort frå feriedestinasjonar kanskje; har flyprisane verkeleg blitt billegare siste åra?? Innanlands i Noreg går prisen berre opp. Kanskje annanleis på ein del Europeisk og langrute; fylgjer ikkje så godt med der.

Hadde vært fint å kunne fly til Hongkong med 95% kronerabatt :D

Altså... jeg synes jo også det er kjipt. Jeg flyr stort sett bare eco light innenlands og sånt selv. Men med tanke på hvor lite ekstra det koster med en høyere bookingklasse eller PLUS, for den sakens skyld, der du får Polarbrød og masse points. Så synes ikke jeg det er en helt urimelig handling altså. Det var alt for høy opptjening på grisebillige long haul billetter.

Så en større premiering av å kjøpe dyrere billetter synes jeg er innafor. Og så håper jeg jo virkelig at noen er bedre skikket enn sofadirektøren meg til å mene noe om hvor mye som er rett.

Men jeg tror det er dumt "politisk" å si 0-poeng. Hadde vært sykt mye bedre med 50-poeng.

Så... jeg synes det er kjipt. Men har vent meg til at Eurobonus poeng er noe man tjener opp på doruller, hotellnetter og kredittkort. Ikke på å fly. Det eneste selskapet jeg kan si jeg tjener poeng på faktisk å fly er British Airways. Med status tillegg og sånt kommer det inn 30.000 (iblant 50.000) Avios per langtur (tur/retur). Men fly man Eco light får man jo ikke mye poeng der heller.

For de som trodde det holdt å booke idag så er reduksjonen for Go og Go Light allerede implementert.

attachment.php

Attachments

• SAS2.jpg
    SAS2.jpg
    83.1 KB · Views: 1,219

Enn saa lenge kan man faa 600 i eco/light og vanlig med Aegeans program. Men dette er jo fjernt. En annen mulighet er aa la billigere billetter gi mindre/ingen statuspoeng. De som flyr billigst og ikke saa ofte brys seg stort sett ikke om poengene gir status, men en poengreise i ny og ne er hyggelig.

For de som trodde det holdt å booke idag så er reduksjonen for Go og Go Light allerede implementert.

attachment.php

Fort gjort! SAS IT har klart å endre noe, hurra! *NOT*

Da gjelder det å reise innen endringen inntreffer. Eller bare unngå GO.

Kunne man fly tur/retur Oslo/Stockholm-New York/Hong Kong for 2499kr før i tiden? (Spør åpent). Jeg betaler ofte mer for Tyskland-Nord-Norge tur/retur.

Kunne man fly tur/retur Oslo/Stockholm-New York/Hong Kong for 2499kr før i tiden? (Spør åpent). Jeg betaler ofte mer for Tyskland-Nord-Norge tur/retur.

Tja de har vel alltid ligget rundt 3000 kroner siden 70 tallet leste jeg et sted- men tatt i betraktning inflasjon etc og kjøpekraft har jo prisene gått vesentlig ned.
Nå er det uansett slik at 2500 kroner kun er de billigste kampanjebillettene som det ikke er sånn fryktelig mange av.

Ja, jeg har brukt betale enda lavere enn det og det er slettes ikke bare feilprising og F&F.

Men 95% reduksjon i opptjening burde vel indikere 95% reduksjon i billettpris og det kan ingen påstå at vi har hatt.

Kunne fly Dusseldorf-London-Seattle vv for ca 600 DMark før i tiden.

Amsterdam-Atlanta-Shreveport-Dallas-Seatte-Atlanta-Amsterdam (ca 4 uker mellom avreise og hjemkomst med litt forskjellig tidbruk på mellomstassjonene) betalte jeg rett i overkant av 1000 Gulden for, det er riktignok ca 3600kr med daværende kurs, men det er også en helt annen rute.

Så ja, det var mulig å fly langt billig før også. Sent på 90-tallet dette.

Morsomt at folk forsvarer det. Det er ingen andre bonusprogram som gir så dårlig opptjening på langdistanse som SAS sitt.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Det er ikke forsvar. Det er et forsøk på å nyansere litt mer enn et svært unyansert innlegg.

Evt betale 350 kroner mer og få poeng :)
Også den billetten som er i Go har jo halvert opptjening. For eksempelet jeg har vist hvor man før fikk 3000 poeng i Go og Go Light:

Go Light: 1918,- og 200 poeng
Go: 2268,- og 1600 poeng
Go Flex: 5300,- og 4000 poeng
Plus Saver: 3990,- og 4000 poeng

Ja, betalte like over 2000kr flere ganger mellom 2000 og 2005

Fjerner de opptjening pr tur på noen av bookingklassene?

For de som flyr på billige billetter ja, ikke middels og dyre. Ikke sikkert sas ser poenget med å pøse ut poeng og status på passasjerer som legger igjen lite penger og som gjerne er de mest prissensitive.

Man bør vel kanskje først sette seg ned å tenke gjennom hva som er intensjonen med et lojalitetsprogram, og det er vel å få lojale kunder? Får man lojale kunder med dette grepet? Jeg tror ikke egentlig det.

Spørsmålet så er vel om hvilke kunder de sannsynligvis mister om bonusopptjeningen forverres. Svaret på det vet jeg ikke, men det er neppe de som allerede legger mest igjen i selskapet - sånne som meg og vi som var på eventen til SAS på Vippa (og hvor denne "forbedringen" ikke ble nevnt med ett ord...). Vi er uansett lojale kunder.

De SAS mister er de som er prissensitive og som vurdere andre selskaper. En liten håndfull bonuspoeng koster SAS veldig, veldig lite på bunnlinjen, men kan være avgjørende for en del av disse kundene. Er det vesentlig for SAS? Ikke vet jeg, men de har neppe priset billettene til disse kundene slik at de taper penger på dem. Ergo kan man kanskje tenke seg at resultatet kun er mer ledig plass på flyene.

Ikke vet jeg. Det jeg er ganske overbevist om, derimot, er at dette ikke er et grep som bygger lojalitet.

Back