SAS kopierer Ryanair... igjen

Status
Not open for further replies.

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
SAS annonserer spania-flighter til 0,-

SAS er ute i avisene med annonser som vanskelig kan lese på andre måter enn at flightene koster 0,-. Det fremkommer ikke noen andre priser i annonsene.

Vil bli overrasket om det ikke blir bråk av denne "Ryanair-annonseringen" fra SAS.

Re: SAS annonserer spania-flighter til 0,-

Hadde nå ingen problemer med å forstå at det var tilleggene/gebyrene som var kr 0,- jeg da.

Ordene "tillegg" og "gebyr" er ikke i det hele tatt med i annonsen.

Du gidder ikke legge ut et bilde så man får se? Jeg kjøper ikke ukeblad-avisene VG/DB osv.

attachment.php

Attachments

• sas.jpg
    sas.jpg
    73.1 KB · Views: 1,896

Du gidder ikke legge ut et bilde så man får se? Jeg kjøper ikke ukeblad-avisene VG/DB osv.

De ligger på de fleste nettsider , har sett de 10-20 ganger de siste timene.

Jeg har adblock så jeg ser aldri en eneste reklame på nettsider heller *kremt* :p

Men ... du skal nå være bra avkobla i hauet for å tro at den 0'en gjelder reisene. 0'en er dimensjonert ulikt reisemålene, den ligger under - ved en strek - og med en kjedelig farge, og teksten om baggasje og setevalg er stor nok til at du ser den samtidig som 0'en. For meg heller ikke noe problem å "umiddelbart" skjønne det er 0kr i gebyrer og tillegg.

attachment.php

I avisannonsen har prisen samme font, fontstørrelse og farge som destinasjonene, om det skulle ha noen betydning.

De som har kjennskap til prismodell og tidligere annonsekampanjer til SAS vil antagelig forstå at det egentlig kun er gebyrer de refererer til, men uten den konteksten er annonsene klart villedende.

Attachments

• sas2.JPG
    sas2.JPG
    59.3 KB · Views: 1,993

Jeg er egentlig ganske dum, men forstår allikevel at det er gebyrene som koster NOK 0. Spaniareisene er det salg på, dvs. lavere pris enn vanlig.

Det er bare å stille 2 enkle spørsmål: Hva annonseres det for? Hva er prisen som oppgis?

Annonseres for Spaniasalg.

Prisen som oppgis er:
1 baggasje
Fritt setevalg
24 timers åpent kjøp

Er mange andre butikker/bedrifter som annonserer salg, uten å skrive priser på plakatene. Her velger SAS å tydeligjøre (igjen) at de ikke har noen ekstra gebyrer.

Om du har eksempler på noen andre som annonserer for ett produkt, men kun oppgir prisen på noe helt annet så vil jeg gjerne se det. Husk at ordet "gebyr" ikke forekommer i denne annonsen.

At noen andre annonserer uten å oppgi noen pris i det hele tatt er noe helt annet.

Må si meg enig med trådstarter at det er betenkelig å bruke ordet salg uten at prisen er annonsert.

Nå synes jeg du nå flisespikker ganske heftig. Blir litt som at "ja det er gjerde langs motorveien, men det står jo ikke noe skilt om at jeg ikke kan gå over veien der...". Bruke hodet er visst kraftig undervurdert? :p

Selvfølgelig benytter SAS seg av et reklametriks når de bruker prisen "0,- kr" i en reklame, det er for å få øynene til folk på reklamen. Men det de gjør RIKTIG, det er ikke en villedende reklame. Når du - etter å ha dratt øynene av 0-tallet - ser 1 sekund lengre på reklamen er det enkelt, raskt og åpenbart at det ikke er snakk om flybilletter til 0 kroner.

Må si meg enig med trådstarter at det er betenkelig å bruke ordet salg uten at prisen er annonsert.
Er litt uenig der. Mange annonserer om at de har salg uten å oppgi noen priser i annonsen. Her ble imidlertid en pris oppgitt.

Men det de gjør RIKTIG, det er ikke en villedende reklame.
Jeg ville ikke vært så skråsikker hverken på om det er villedende eller ikke, det er noe som eventuelt Forbrukerombudet får avgjøre.

Vi burde imidlertid kunne enes om at dette kan misoppfattes, at dette ikke er en vanlig måte å annonsere og at forbrukerne ikke er tjent med at selskapene strekker strikken på denne måten. :old

SPANIASALG med store bokstaver, så er det listet opp flere destinasjoner. Ingen priser, da disse vil variere. Nederst i et hjørne er det noen tillegstjenester (produkter) og hva de koster kr 0,-

Dette må du av en eller annen grunn misforstå med viten og vilje.

Det første som slo meg var at SAS hadde pris på 0 kroner til Spania.
Men man må lese det med liten skrift, og det vet vi jo at ikke alle gjør.

Villedende eller ikke? Jeg vet ikke hva jeg synes.
Gråsone: ja.

Sorry, har sett dette kr. 0 over lengre tid og er super :old:old, og har alltid tolket dette som Gratis setevalg, Gratis koffert og Gratis endremulighet ... Kan ikke forstå at man kan tolke dette annerledes bortsett fra folk som har ønsketenkning at SK gir ut grstis billetter. Men noe bør man forstå er umulig...

Som sagt så vil jeg gjerne se eksempler fra andre som annonserer for én vare og kun oppgir prisen på noe helt annet.

Et flyselskap som ikke tilbyr gratis setevalg ved innsjekking vil jeg gjerne også høre om. ;)

Status
Not open for further replies.
Back