SAS kan reddes.

C172

ScanFlyer Gold
Fant en interesant artikel i Boarding.no

Det er fortsatt mulig å redde SAS, men det haster. Det skriver luftfartsekspert og tidligere SAS-topp Kjell Fredheim. Han foreslår en rekke tiltak som må gjennomføres iløpet av de neste 12 månedene. Hvis ikke kan det være "game over" , frykter han.
http://www.boarding.no/art.asp?id=37760
 
Last edited by a moderator:
Noe av dette er jo ganske riktig, som å satse på enhetsflåte og enhetlig produkt. Mye annet synes jeg ble selvfølgeligheter. Og det å nedlegge all administrasjon i Norge; kanskje en god ide men da må man sørge for å ha noen nordmenn som kjenner markedet godt i ledelsen.
 
Nå var det vel de ansatte i Coast Air som ikke ønsket at de skulle gå ned mere i lønn og skipsrederen Seglem sa stopp. Fredheim gjorde jo et godt forsøk!
 
Nå var det vel de ansatte i Coast Air som ikke ønsket at de skulle gå ned mere i lønn og skipsrederen Seglem sa stopp. Fredheim gjorde jo et godt forsøk!

Her må jeg si meg enig med deg snarere en EB's spørsmålstilling.
 
Friskt innlegg fra Fredheim , godt innspill til nåværende ledelse i SAS.
Jeg vil gjette på at alle bullettpoints er på agendaen til både eiere og ledelsen av SAS for tiden.
Vurdering av medlemskap i Star alliansen er på sin plass og. Allianser som dette bidrar stort sett til mere overhead kostnader. Tiden før alliansen der man hadde interline avtaler er for kundene like bra og koster selskapet betydelig mindre i kronasje.
Enhetsflåte har jo mange ropt på i flere tiår.Det er nok veien å gå dersom det ikke er for sent.
Mindre trafikkerte ruter bør settes ut til Widerøe etc. som Fredheim foreslår.
Alle kan ikke forvente at det skal gå B737/A319 type materiell skal brukes til destinasjoner der denne størrelsen ikke bærekraftig og regningsvarende.
Min oppfatning er at det beste ville være å avvikle SAS i sin nåværende form og etablere et sterkt SAS Norge og et sterkt SAS Sverige. Seperate selskaper som driftes uavhengig , men samarbeider om innkjøp for å få til stordriftsfordeler.
Det skandinaviske eksperiment fra femti-tallet har vist at det ikke er levedyktig i sin nåværende form og at de ulike skandinaviske bedriftskulturer er så forskjellige at de ikke lar seg forene.
 
Heisann OJB

...Tiden før alliansen der man hadde interline avtaler er for kundene like bra og koster selskapet betydelig mindre i kronasje...

Naa er ikke allianser mitt ekspertise omraade, men jeg kan ikke si meg enig med dette...! Allianser er til for at man kan samarbeide med andre selskap aa gi sine egene kunder flere tilbud. Det jeg mener SAS boer satse paa er aa se hvordan de kan faa maksimalt utbytte av Star alliansen, deres medlemmer og markedsfoere seg og selge sine egene billetter paa alliansepartnerene sine ruter. Du har da revenue fra mange nye marked uten aa noedvendigvis fly disse selv. Jan Albrecht, Star alliansen sin CEO, sammenlignet en slik allianse med en "fitness club"... Bruker du den og de forskjellige apperatene blir du sterkere, men er du medlem og ikke bruker det er det bare bortkastet penger... ;)

Dag
 
Last edited:
Han skriver ut fra hva som teoretisk ville vært fornuftig og det fremstår ganske selvfølgelig. Men det er ikke helt enkelt i praksis. Her er innlegget i sin helhet. Ser at Boarding-redaksjonen i kjent stil har lagt inn en del orddelingsfeil:
http://www.boarding.no/files/har_sas_en_fremtid_norsk_final__1_.pdf

Jeg fant ingen orddelingsfeil, men noe feil i særskriving. Skal det være så skal det være. :p

Ellers takk for linken, det er et interessant dokument. Som flere har kommentert så er dokumentet fullt av selvfølgeligheter men det er faktisk litt greit å få ting oppsummert slik. Veldig mye "bla bla" rundt alt dette for tiden.
Men jeg er skeptisk til fristen han setter opp for å gjennomføre en del tiltak, 12-18 måneder. Jeg er redd mann ikke har så god tid.
 
Når vannet forsvinner kan man se hvem som bader naken, sitat Warren Buffett.
Alle kan jo klare å drive butikk i oppgangstider, men skal du klare det i nedgangstider må du på en måte bryte lydmuren.

Så SAS kan jo sikkert klare seg om det snart kommer en ny himmelsk opptur, men uteblir den, må nok nye ideer til.
 
Last edited:
Nå er det riktignok lettere å gå supersonisk i nedoverbakke, men du må ha kraft nok til å trekke opp og bytte farten mot høyde før du tangerer terra firma. Spøk til side; skjønner hva du mener ^_^
 
Nå er det vel ikke min oppgave med å komme med en forretningside, med SAS burde jo angrepet problemet der det er størst, på pris, og da selvsakt med et motsatt element, nemlig et billig navn, på samme måte som Bremyk er det hardeste margarinet i verden.
Så jeg ville ha byttet navn til Budget Airways. Kun online booking, Kun langdistanse om det er lønnsomt, og vist det med en demokratisk fordeling.
 
Nå er det vel ikke min oppgave med å komme med en forretningside, med SAS burde jo angrepet problemet der det er størst, på pris, og da selvsakt med et motsatt element, nemlig et billig navn, på samme måte som Bremyk er det hardeste margarinet i verden.

Du har med andre ord aldri hørt om Snowflake, du da ... ? Eller Song, Metrojet, Tango, go, ted og hva de nå enn het alle sammen ... :rolleyes:
Dette er beviselig en dårlig ide, og omtrent alle de store har prøvd og miserabely failed på dette ......
 
Du har med andre ord aldri hørt om Snowflake, du da ... ? Eller Song, Metrojet, Tango, go, ted og hva de nå enn het alle sammen ... :rolleyes:
Dette er beviselig en dårlig ide, og omtrent alle de store har prøvd og miserabely failed på dette ......

Er det i det hele noen som helst av de store som kan viste til suksess?

-A
 
Hva med Easy jet, men du har et bra poeng, det er nytteløst med desperate trekk. Men jeg mener fremdeles at SAS er et vanvittig kjedelig navn, og navne har liten nasjonalidentitet i Scandinavia spør du meg. I tillegg så har flyene vanvittig kjedlige farger.
 
Hva med Scandinavian - og innføring av Janne-fargene igjen? Eller kanskje et dragehode i ny stil?
 
Mener fortsatt at gamle sjefer som har forlatt skuta av en eller annen grunn burde forholde seg tause...
 
Basejumper, re kjedelig navn. Det er nok ikke der skoen trykker. Ryanair eller Ikea lyder vel heller ikke så heftig, men de selger henholdvis flybill. og møbler i bøtter og spann.

trimmet opel ascona
 
Back
Top