SAS kan reddes.

Men jeg mener fremdeles at SAS er et vanvittig kjedelig navn, og navne har liten nasjonalidentitet i Scandinavia spør du meg. I tillegg så har flyene vanvittig kjedlige farger.

At SAS har liten nasjonalidentitet i Skandinavia er komplett historieløst. Engasjementet rundt selskapets overlevelse eller ikke viser vel det skulle jeg tro.
 
Det er helt klart at SAS kan reddes, og jeg tror vi er på god vei til å få til dette!
Det er allerede gjort en del gode grep i Q2, noe engangskostnaden på 1 MRD også viser litt av. Det finnes fortsatt veldig mye som skal og må gjøres noe med, og der jobbes det godt i mange ledd i dag.
Hovednøkkelen nå er å få alle til å jobbe med en kontinuerlig forbedring og effektivisering i alle ledd, og når resultatene av dette arbeidet begynner å vises, tror jeg dette vil få en selvforsterkende effekt både internt og eksternt.
 
Hva med Easy jet, men du har et bra poeng, det er nytteløst med desperate trekk. Men jeg mener fremdeles at SAS er et vanvittig kjedelig navn, og navne har liten nasjonalidentitet i Scandinavia spør du meg. I tillegg så har flyene vanvittig kjedlige farger.

Bytte navn og gå lavpris? Det vil nå jeg si ville har vært et utrolig desperat trekk. Det er fryktelig dyrt og forvandle helle selskapet til noe helt nytt. (bare spør Bjørn Kjos, han har gjort det) I tillegg krevs det store reduksjoner i lønn og ansatte, mer en det som nå blir foreslått. Nei, noe mere desperat skal du lete lenge etter.
 
Mener fortsatt at gamle sjefer som har forlatt skuta av en eller annen grunn burde forholde seg tause...

I utgangspunktet er jeg enig, men naa har de unge "lovende" i SAS klart aa kjoere skuta paa grunn i en aar rekke, ogsaa i gode aar mens andre selskaper tjente meget gode penger og tok stior markedsandeler fra SAS.....og Kjell Fredheim klarte jo aa faa SAS IC paa rett kjoel, kanskje den eneste som som hare gjennomfoert en strategi som var meget vellykket (satset paa minder fly B767-300 vs MD-11, startet daglig ruter fra alle 3 hovedsteder (CPH, ARN og FBU) og fikk det til aa gaa meget bra.....) kanskje det er paa tide med noen som kan tenke anderledes enn hvorfor ting ikke lar seg gjoere.....
 
Problemet er at alle nye ledere skal finne opp hjulet på nytt. Vi så dette stadig på FBU hvor vi hadde en høy turnover av stasjonssjefer. Hver gang noen fikk ting til å fungere, ble han sporenstreks byttet ut. Den nye skulle gjerne prøve ut 'nye' ting som hadde vært gjort før og som vi som hadde vært der en stund visste ikke fungerte ....
 
At SAS har liten nasjonalidentitet i Skandinavia er komplett historieløst. Engasjementet rundt selskapets overlevelse eller ikke viser vel det skulle jeg tro.

Enig med JetBlue - "folk flest" er jo ganske interessert i SAS' ve og vel, ihvertfall skal vi tro pressen - mye av SAS i nyhetsbildet handler jo om interne administrasjonssaker, som ikke har så mye med sluttproduktet å gjøre direkte, eller hur?

Skal ikke leke sosiolog her, men jeg tror problemet til SAS i Norge er et generasjons-sådan; for mange født inn i etterkrigs-Norge på 1940-50 og 60-tallet representerte jo selskapet velstand, glamour og luksus. Helt inn i nittitallet var fortsatt SAS "The businessman's airline", følgelig ikke for hvermansen. Når så mannen i gata har begynt å fly mer, tror jeg disse gamle forhåpningene om SAS lever videre i bakhodet - man forventer mye mer av det selskapet enn man gjør av en oppkomling med rød nese, og blir skuffet igjen og igjen...

Enten må SAS finspisse et forretnings/luksus-nisje-produkt, eller så bør de snarest rebrande og komme opp med en klar retning og en visjon om framtida, synes nå jeg.
 
Jag håller med att det sker allt för mycket "damma av gamla idéer som alla andra inte vet fungerar". Därför saknar jag i många ledningar (inte bara SAS) personer som har erfarenhet av branschen och arbetet som utförs. Ta bara antalet blivande jurister, ekonomer, psykologer, "you name it" som sitter i check-in eller arbetar på lastningen hos SGS i OSL, STO, CPH etc. Finns ett hopp om någon insåg potentialen som finns i den gruppen.
 
Enten må SAS finspisse et forretnings/luksus-nisje-produkt, eller så bør de snarest rebrande og komme opp med en klar retning og en visjon om framtida, synes nå jeg.

SAS bør satse på tilgjengelighet og enkelhet innen alle segmenter. Hvis det er lett å bruke selskapet, fra en enkel og funksjonsrik nettside med konkurransedyktige priser (ikke nødvendigvis billigste), via en god flyt på flyplassen til et 'rent og skandinavisk' produkt ombord. Og med dette mener jeg, uten å gå i detaljer, et produkt som er enkelt men samtidig smakfullt a la hvordan 'scandinavian design' oppfattes i utlandet. Samtidig må man rendyrke konseptet så det er likt i alle markeder.

Med tilgjengelig mener jeg også en webside hvor kunden kan gjøre alt selv, fra seating, bestilling av biprodukter, bonusbilletter, gjøre endringer selv osv osv .. her ligger de amerikanske selskapene fortsatt milevis foran.
 
Og med dette mener jeg, uten å gå i detaljer, et produkt som er enkelt men samtidig smakfullt a la hvordan 'scandinavian design' oppfattes i utlandet.

Det er så rart, for de var på god vei med 2000+. I begynnelsen var det mye mindre plastikk, mer fokus på gjenbruk, men med billig-bonanzaen har "camping-bestikket" fått råde fritt. SAS bør gjøre som FlyToget, bruke mer tre, både i interiøret og serveringen.

Det er kanskje ikke så rart at ting flyter ut - det er 11 år siden det nye profilprogrammet kom, og det var 16 år mellom Janne-designet og det nåværende.

Er ikke SWISS også ganske forbilledlig på web? Jeg opplever ihvertfall deres webside som veldig oversiktlig, og bestillingen/valg av priser er like enkel som f.eks. lavpriskalenderen til DY, men ser i tillegg stilig ut. Det burde ikke være så vanskelig å få til.
 
Back
Top