SAS Julekalender 2009

Urealistisk? DY har en rekke reise til NOK 199 en vei i januar, februar og mars og enda flere til under 300 kr tilbake Oslo-London.

Oppfatter julekalenderen som tilbud, mens det som presenteres bare er "gode priser". Tror ikke på noen kupp, derfor melder jeg meg av.

Ja, selskaper som Norwegian og Ryanair har gjort at folk tror det er normalt og sunt å betale 199 kr. eller mindre for en flyreise. Derfor fremstår ikke tilbudene i julekalenderen som så veldig gode, i alle fall ikke på en destinasjon som London der man i årevis har hatt stor kapasitet og god tilgjengelighet av lave priser. Faktum er uansett at SAS til de grader fyller flyene til blant annet dagens destinasjon, London, med fem daglige avganger fra Oslo og uttallige connectionmuligheter via København, Stockholm, Stavanger og Bergen. Så det er ingen grunn for SAS å redusere prisene ytterligere. Selv betaler jeg mye heller 1000 kr. for en rundreise med SAS enn 500 kr. for en rundreise hos Norwegian (som til slutt uansett ender opp med å bli mye dyrere). Fordelene SAS gir meg er rett og slett for gode.

Last edited:
Legger du til litt bagasje, seating og cc-gebyr hos DY så blir fort prisbildet et annet. Og noen kunder verdsetter andre faktorer enn utelukkende pris før, under og etter reisen når selskap skal velges.

Jeg flyr rimelig mye, mest privat og noe jobb, og jeg styrer lett unna lavkostselskaper (som pressen og andre ofte omtaler som lavprisselskaper). Eneste LCC jeg faktisk har prøvd er Southwest. Og der får man faktisk en del igjen for prisen man betaler iforhold til europeiske LCC: gratis innsjekket bagasje, grei benplass, gratis servering av snacks/drikke, men helt håpløs boarding og seating løsning for en som er vant med preseating og/eller valg av sete online check-in.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, ligger årets julekalender an til å bli den dårligste på 3-4 år. Prisene er ikke spesielt gode - sammenlignet med tidligere år - og bonusopptjeningen er elendig - sammenlignet med tidligere år. At (noen mener) det er kjekkere å fly med SAS enn andre selskaper, er strengt tatt ikke noe argument for julekalenderens kvalitet. Prisene som tilbys er høyst ordinære og tilgjengeligheten på attraktive datoer er dårlig.

Men hvis FlightDeck har rett i det han sier om SAS' kabinfaktor om dagen, trenger de strengt tatt ikke strekke seg lenger heller.

Vi som er misfornøyd får nøye oss med sjokoladekalenderen i år. Den leverer varene år etter år :)

...og med den så for du jo full bonus på vektøkning - som vel ennå ikke er gebyrlagt;)

Kan dere ikke la oss som ønsker å fly SAS være i fred? :rolleyes:

(Denne er ment som en backfire på en tidligere kommentar fra "andre siden av gjerdet" - for de som ikke tok den).

Uansett hvordan man vrir og vender på det, ligger årets julekalender an til å bli den dårligste på 3-4 år. Prisene er ikke spesielt gode - sammenlignet med tidligere år - og bonusopptjeningen er elendig - sammenlignet med tidligere år.

Nei, det kan ikke være riktig. :old Den i fjor tar kaka som den dårligste. Den var rett og slett elendig. Husk at noen dager (blant annet første luke!!) kun bestod av et (dyrt) tilbud på en pakkereise til et obskurt sted med reiseperiode frem til ca. 20. januar!!!!

I år er det da i alle fall ordinære flybilletter til greie destinasjoner til brukbare priser. Men synd at de ikke kjører 100 % bonusopptjening på julekalender-billettene i alle fall. Det hadde kostet så lite i den store sammenhengen. Hadde gjort dem litt spesielle og skilt dem fra de billettene som lå ute i salget som ble avsluttet 30.11.

Nei, det kan ikke være riktig. :old Den i fjor tar kaka som den dårligste. Den var rett og slett elendig. Husk at noen dager (blant annet første luke!!) kun bestod av et (dyrt) tilbud på en pakkereise til et obskurt sted med reiseperiode frem til ca. 20. januar!!!!
Ja, den norske utgaven i fjor nådde nok et historisk lavmål, men den svenske utgaven vartet opp med 100% opptjening til alle europeriske destinasjoner. I år har dessverre alle falt ned på "norsk nivå", dog uten rene pakketilbud - heldigvis.

3. desember:
sas.dk: Roma og Milano - 995 DKK tur/retur (til 31. mai)
sas.se: Milano - 495 SEK én vei (til 31. mars)
sas.no: Stavanger - 395 NOK én vei (til 22. mars)

Last edited:
EuroBonus er i fyr og flamme om dagen. Den 3. des, 10. des og 17. des vil de komme med spennende tilbud og dagens tilbud var faktisk ikke så verst:

Tur/retur London for henholdsvis 10.000/15.000/20.000 (Eco/Y+/C) med reiseperiode 3. des til 14. januar.

Gjorde noen stikkprøver på tilgjengelighet, og det var billetter å oppdrive alle dager - også helg.

Edit: Kvaliteten på tilbudet avhenger selvsagt av at EuroBonus får fingen ut og fjerner YQ asap, og ikke noe venting til over nyttår.

Last edited:
20000 poeng i C er jo et varp!

Men jeg forstår ikke hvorfor julekalenderen til SAS legger ut tilbud som bare går ut fra Oslo. Da ekskluderer de jo majoriteten av landets befolkning!

BF:cool2

Eurobonus sine desembertilbud var jo veldig bra, og mitt inntrykk er at EB sine tilbud er bra om man ser på hvor stort avslaget er i forhold til en "normal" EB booking.

Jeg synes heller ikke at prisene i SAS sin julekalender er så håpløse, men tror vel det er vanskelig å lansere priser som har WOW faktor i dagens marked hvor alle kappes om å underby hverandre. Når nesten alle aktører har kampanjerpriser ute skal det ikke så mye til å finne et annet sellskap med tillsvarende priser.

Eurobonus sine desembertilbud var jo veldig bra, og mitt inntrykk er at EB sine tilbud er bra om man ser på hvor stort avslaget er i forhold til en "normal" EB booking.

.

En liten digresjon kanskje - er det noen som har formening om at det kan dukke opp et tilbud tilsvarende som for 1,5 år siden, 20.000 poeng t/r Beijing?

EuroBonus er i fyr og flamme om dagen. Den 3. des, 10. des og 17. des vil de komme med spennende tilbud og dagens tilbud var faktisk ikke så verst:

Tur/retur London for henholdsvis 10.000/15.000/20.000 (Eco/Y+/C) med reiseperiode 3. des til 14. januar.

Hvor finner du dette tilbudet? Har hørt at drivstofftillegget forsvinner i morgen.

Har hørt at drivstofftillegget forsvinner i morgen.
Noen som kan bekrefte dette? Tilbudet passet fint for en tur jeg må ta om et par uker og det står at man må bestille innen 4.desember kl. 1700, så jeg kan eventuelt bestille i morgen.

Back