SAS Intercont vil la markedet bestemme ..

Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Originally posted by Trety
Vil sånn umiddelbart tro at A350 ville være bedre egnet mtp. på at det allerede en IC-flåte bestående av A330 og A340 (...og kanskje snart en A346? :love ).

Hva gjør 350 bedre egnet ut fra det?

Originally posted by jens
drømme eller viden?

Drømme, ihvertfall så langt. Men etter hva jeg har forstått er det behov for større maskin på CPH-NRT, og i den forbindelse ble A346 nevnt.

Originally posted by Dag Viking
Hva gjør 350 bedre egnet ut fra det?

Commonality med de maskinene de allerede har. 787 ble på en måte å "starte på nytt" mtp. crew, teknisk osv. Å skulle blande inn nye typer en longhaulflåte som teller 11 maskiner høres fryktelig kostbart ut. A350 ville umiddelbart gli lettere inn i produksjonen slik jeg ser det.

Hvor mye sparer SAS i dag på at de flyr 330 og 340, kontra om de hadde fløyet f.eks 764 og 340?

Har vel hørt noe om at de må har >10-11 fly av en gitt type

Slik at f.eks 7 + 7 ville gitt dårlig økonomi.

/G

Vad beträffar crew commonality hos SAS och Airbus så drar man väl inte full nytta av de fördelar som kan finnas. Vad jag förstår så flyger man antingen A321 eller A330/340 och jag tror också att det är så att samtliga som flyger A340 inte heller flyger A330 utan det finns en uppdelning där också, i alla fall initialt när man skolats på A340.

Rolf, det var det jeg trodde. Tidligere så var det separate crewpool på 330 og 340, slik at commonality ikke betydde noe, bortsett fra om man gikk fra ene flytypen til den andre, og dermed slapp unna med kortere trening for ny type. Hvordan det er i dag vet jeg ikke, men det har vel FBU4Ever god kjennskap til?

At 350 dermed blir et naturlig valg, kjøper jeg ikke.

Siste året har det vært rykter om så mye, at SAS har vært på utkikk etter både 752, 763 og 332 for å starte opp nye ruter. 340 og 333 er altså for stor og dyr for nye ruter. Jeg håper derfor at de ikke går for A350, siden den er like stor som 330.

Utdrag fra Airbus.com:

Airbus pioneered the concept of aircraft commonality in its new generation of fly-by-wire jetliners, and the A330/A340 Family brings these advantages to six aircraft with seating capacities of 250 to 475 passengers and operating ranges from regional segments to ultra-long-distance routes.
The A330 and A340 feature nearly identical cockpits and have highly similar flying qualities, allowing both aircraft to be operated by a common pool of pilots. In fact, flight crews can transition from the A340 to the A330 in only one day, while a move from the A330 to A340 is performed in just three days. The savings in time – which compares to 25 days for a full type rating training course required with competing aircraft – mean lower training costs for airlines and increased crew productivity.
nother advantage of Airbus commonality is a pilot's ability to be current on more than one Airbus fly-by-wire aircraft type at a time. This is known as Mixed Fleet Flying and enables a pilot rated on an A340 to switch from very long-haul operations to short- or medium-haul flights at the controls of the A320 Family. This opens new crew scheduling possibilities and provides a mix of flying opportunities that is highly appreciated by pilots.

Etter hva jeg har forstått skal vel SAS Intercontinental ha felles crewpool for A330 og A340. Og da kunne man etter hva jeg forstod på Airbus' hjemmesider ha crew som går mer eller mindre direkte inn i A350 dersom man er sertifisert på A330. Men nå er det nok uansett lenge før vi ser noe helt nytt inn i SAS på flåtesiden, så alt kan skje. Men jeg ser for meg en ren Airbusflåte ihvertfall i overskuelig fremtid. Det kan jo anskaffes både A340-600 og A330-200 til hver sin ende av markedet også, og jeg forundres ikke om Airbus lanserer en mindre utgave av A350 som skal direkte erstatte A330-200.

Det interessante er hvor mye SAS faktisk sparer på cockpit commonality'en til Airbus. Det er og blir en sterkt overvurdert airbus-hype...

Dessuten tror jeg ikke SAS vet hva commonality er, siden de i tillegg til å fly omtrent alle flytyper som eksisterer, bruker både CFM, RR, IAE og PW motorer.

Det interessante er hvor mye SAS faktisk sparer på cockpit commonality'en til Airbus. Det er og blir en sterkt overvurdert airbus-hype...

Besparelsen er nok muligens større i et selskap der det er adskillig mer maskiner, som f.eks. Air France. Men om det er en overvurdert Airbus-hype så må det virke, for Boeing følger etter og bruker eksakt de samme argumentene. ;)
Men eksakte besparelser er det vanskelig å beregne, jeg tipper flyselskapene ikke oppgir slikt?

Dessuten tror jeg ikke SAS vet hva commonality er, siden de i tillegg til å fly omtrent alle flytyper som eksisterer, bruker både CFM, RR, IAE og PW motorer.

Hehe, det er et annet poeng, men det er aldri for sent å lære. SAS Braathens for eksempel, der er det jo (nesten) bare 737, mens SAS Danmark kommer til å fly rundt med en A321/A319-flåte så rendyrkingen er i gang. Dessuten nærmer jo IC-flåten seg noe, så jeg tror dette blir bra fremover. Jeg tipper også at innkjøp fremover sørger for å kjøpe inn med så like motorer som mulig. :spin:

Undervurderer ikke du flyselskapenes evne til å se gjennom argumenter basert på hype..? Jeg vil tro at Hvermansen sikkert kan kjøpe hype-argumenter, men jeg tar det for gitt at flyselskapene faktisk ser litt grundigere på selgers argumenter.

jy

For Norges del og håp om intercontinental trafikk fra OSL med SAS,er vel 787 det beste valget,ettersom 787-8 kan ta fra 210-250 passasjerer mens 787-9 kan ta fra 250-290 passasjerer.Og Airbus 350 tar fra 250 passasjerer og oppover,og det er omtrent det samme som bussene til SAS tar idag,og det er jo ifølge SAS for stort for OSL..

Originally posted by TOS
Undervurderer ikke du flyselskapenes evne til å se gjennom argumenter basert på hype..? Jeg vil tro at Hvermansen sikkert kan kjøpe hype-argumenter, men jeg tar det for gitt at flyselskapene faktisk ser litt grundigere på selgers argumenter.

jy

Misforstå meg riktig:
Jeg tror ikke selskapene har problemer med å gjøre kostnadsberegninger og se hvor mye de sparer på commonality i forhold til andre kostnader/besparelser ved å velge en type i forhold til en annen. Jeg tror derimot at en del forumdeltakere, både her og andre steder, overvurderer viktigheten av denne fordelen når valg av flytype skal gjøres.

Back