• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS innstiller

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
NRK Dagsnytt melder:

SAS har innstilt flere avganger mellom Trondheim, Bergen og Stavanger i dag på grunn av mangel på kabinpersonale.

SAS må også innstille flyet mellom Oslo og Brussel i ettermiddag, melder selskapet.

Noe spesielt som skjer?

Last edited:
Ikke noe spesielt annet enn "det samme som skjer i ny og ne". For lite tilgjengelig kabinpersonale (pga sykdom og / eller liknende) ifht kravene, og man må innstille.

Det spesielle er vel at media har snappet opp dagens (evt. noen passasjerer har sutret og tipset media? ;) ) og laget en sak av det.

Om det er snakk om ett eller to fly som er ute av drift, så er det svært mange som blir berørt. Ergrelser og frustrasjon er vel resultatet av det og det er vel fult mulig at noen da går til media og lager en sak av det. Om det er en ikkesak eller ikke får vel være... Blir også litt oppgit av å høre på radioen at det ligger en plankebit i veien på E6 ved djupdalstoppen, noe som en som kjører i Bergen har lite nytte av å hvite UTEN sammenligning forøvrig.
Er flyet mitt kanselert, så vil jeg hvite hvorfor. Om det er dårlig planlegging fra de som "legger opp ruta" eller det er tekniske problemer. Uansett så vil jeg hvite hvorfor. Det har stor betydning om jeg kommer med dit jeg skal eller ikke. De fleste som reiser har vel planlagt dette i god tid i forveien og har rett til å få riktig info. En sak for media?? Tja hvorfor ikke... Verden går videre selv om noen ikke kommer fram i tide, denne gangen var det SAS.

Når slikt skjer er det vel som oftest et eller annet som ligger bak og ulmer? Kalle en spade for en spade osv...;)

Vel, når det er SK som mangler er det en ikkesak. Men hvis det er DY som mangler, er det full krig her inne.

Det står jo at det er mangel på kabinbesetning, og da er det vel ikke noe mer å gjøre ut av det.

Vel, når det er SK som mangler er det en ikkesak. Men hvis det er DY som mangler, er det full krig her inne.

Det står jo at det er mangel på kabinbesetning, og da er det vel ikke noe mer å gjøre ut av det.
-----------------------------------------------------------------------------------------

+1

Og når noen er positive mot SAS så må bestandig Norwegian dras inn som en stakkar hoggestab....... Den evige runddans, er det rart man blir lettere SVETT av å gå inn på dette forumet? Hver gang man prøver å luske seg tilbake så er det ikke blitt noe forandring.

Beklager på det sterkeste at jeg formidlet det på en slik måte at det skulle virke som at jeg drev "brannslukking", jeg skrev det rett og slett fordi jeg ikke så på dette som noe stor sak. Ca like stor som når ferga er innstilt i ny og ne. Årsaken for innstillinger finner man på wideroe.no, og/eller i gaten. I stedet for å fyre seg opp fordi noe er innstilt så burde man kanskje tenke at det er andre ting i livet å fokusere på.

Og når noen er positive mot SAS så må bestandig Norwegian dras inn som en stakkar hoggestab....... Den evige runddans, er det rart man blir lettere SVETT av å gå inn på dette forumet? Hver gang man prøver å luske seg tilbake så er det ikke blitt noe forandring.

Beklager på det sterkeste at jeg formidlet det på en slik måte at det skulle virke som at jeg drev "brannslukking", jeg skrev det rett og slett fordi jeg ikke så på dette som noe stor sak. Ca like stor som når ferga er innstilt i ny og ne. Årsaken for innstillinger finner man på wideroe.no, og/eller i gaten. I stedet for å fyre seg opp fordi noe er innstilt så burde man kanskje tenke at det er andre ting i livet å fokusere på.

Saken var vel at dette ikke er noe å bry seg om, men når tilsvarende saker gjelder andre selskaper, DA er det (for de samme folkene) plutselig litt mer viktig.
Man behøver ikke være på forumet lenge for å oppdage at det er sånn det er.

OK, hvordan skal vi bry oss at det skjer i en bedrift at noen er syke og man nesten må innstille avgangen så man ikke bryter myndighetssatte retningslinjer? Skal vi slenge med pisken mot de som var sjuke? Skal vi klage på at det er et krav på antall kabinpersonale per passasjer? Skal vi klage på SAS på ett eller annet vis så det blir "rettferdig"? :)

Saken var vel at dette ikke er noe å bry seg om, men når tilsvarende saker gjelder andre selskaper, DA er det (for de samme folkene) plutselig litt mer viktig.

Vel, om de SK-ansatte hadde innført overtidsnekt eller en ny Go Harry-aksjon ville nok diskusjonen vært mer livlig.

Gå gjennom SK og DY-tråder gjennom årene så ser du ofte en "hadde dette vært selskap XX..."-kommentar, og for å være ærlig var det en av grunnene til at jeg valgte å lurke i lang tid før jeg meldte meg inn. Det er en himla lite konstruktiv kommentar, og man bør heller fortelle oss hvorfor dette er en stor sak i dette tilfellet.

Jeg skrev innlegget fordi jeg fant det litt merkelig at Dagsnytt, som pleier å velge sakene med omhu, men ikke alltid, valgte å prioritere saken, samtidig som ingen andre medier meldte noe om det.

Men ser at ingen her har noe mer konkret informasjon, eller eventuelt ikke vil ut med mer informasjon. Konstaterer dog at det har blitt nok en metadiskusjon om diskusjoner av det...

Når vi først er i gang, så sporer det oftest av med konklusjonen
a.) hadde det vært (sett inn valgfritt annet flyselskap) så hadde det vært annerledes
b.) dette forumet er (sett inn valgfritt annet flyselskap) dominert
c.) vedkommende burde visst bedre

;)

Beklager off topic: Jeg klarer egentlig ikke å se et tydelig mønster av at saker blåses opp når det gjelder Norwegian og tones ned når det gjelder SAS. Dette tror jeg heller er en myte som har blitt skapt på forumet, særlig gjennom den type innlegg som dere skriver her. Hver gang det ikke automatisk kommer noen kritiske kommentarer når det er en "negativ" SAS-sak, så kommer klagene på at folk ikke kritiserer SAS. Så hevdes det at "hvis dette hadde vært Norwegian, så hadde folk vært kritiske". Men substansielt sett tror jeg dette bare er en myte og at porsjonen av kritikk og skryt egentlig er ganske likt fordelt.

Last edited:
Hmmm. Er det vanlig å sende ut pressemelding om dette i så fall?

Kom for øvrig hjem med SK908 i dag med et meget bra crew som virkelig gjorde turen til en minneverdig opplevelse og med MEGET god mat. Fra begynnelse til slutt.

Hmmm. Er det vanlig å sende ut pressemelding om dette i så fall?

Kom for øvrig hjem med SK908 i dag med et meget bra crew som virkelig gjorde turen til en minneverdig opplevelse og med MEGET god mat. Fra begynnelse til slutt.

Er vel ikke vanlig å sende ut prssemelding om slik, men i dag er det blitt noen kanseleringer. Noe man så relativt tidlig i dag.
Så bedre å være føre var osv.
Men ble det sendt ut pressemelding, eller var det noe NRK fant ut av ved å sjekke selv?

Synd du ikke skal fly 908 i dag.
Off to work :-)

Vel, om de SK-ansatte hadde innført overtidsnekt eller en ny Go Harry-aksjon ville nok diskusjonen vært mer livlig.

Gå gjennom SK og DY-tråder gjennom årene så ser du ofte en "hadde dette vært selskap XX..."-kommentar, og for å være ærlig var det en av grunnene til at jeg valgte å lurke i lang tid før jeg meldte meg inn. Det er en himla lite konstruktiv kommentar, og man bør heller fortelle oss hvorfor dette er en stor sak i dette tilfellet.

For meg er det ingen stor sak, verken at SAS kansellerer avganger eller at folk er trofaste og "holder med" sitt favorittselskap eller firmaet man er ansatt i.
Jeg bare sier at det er lett å se at det er slik. Og greit nok for min del.

Selv har jeg valgt å være helt frittstående i mine syn på ting, noe jeg har blitt tildels kraftig kritisert for. Men det er nå sånn jeg har valgt jeg vil være, så får andre ta sine valg.

Jeg tror vi alle kan være enige i at SAS er nærmest ufeilbarlige for noen, mens Kjos er litt over Gud for andre. Og at Rysnair har skyld i at en pilot i et annet selskap.... For å bringe det selskapet inn også.

Jeg synes det er greit nok, og koser meg på forumet, og på treffene vi har av og til.

Fortsatt god kveld!

Bare et lite spørsmål vedrørende innstillinger på grunn av mannskapsmangel. Er årsaken til disse instillingene at de i dag har flydd en charter med LN-RRF over Atlanteren til Andrews AFB? Kanskje er det mer å tjene på US Air Force-personell som skal tilbake til USA etter dele militære tatooen enn normale norske passasjerer?

Last edited:
Back